حضور ایران در مرمت طاق کسری تا دیجیتالی شدن صنایع دستی
16 خرداد 1400 - 12:19
شناسه : 19373
4
هنرمندان صنایع دستی ایرانی می‌توانند آثار هنریشان را دیجیتالیزه کنند و بدون نگرانی از حمل و نقل آن، اثر را بفروشند، خبر دیگر این که مسئولان عراقی به صورت رسمی از مرمت‌گران ایرانی برای مرمت طاق کسرا دعوت کردند.
منبع : ایرنا
پ
پ

بی شک یکی اخبار مهم صنایع دستی در هفته جاری، ورود صنایع دستی ایران در عرصه تکنولوژی دیجیتالیزه (NFT) بود؛ توکن های تعویض ناپذیر یا NFT نام دارد. شکل کار این طور هست که فایل ایجاد شده و قرار گرفته روی یک پلتفرم به هزاران قطعه روی هزاران کامپیوتر مختلف تقسیم می‌شود و هشتگ اختصاصی به آن تعلق می‌گیرد که تنها در اختیار هنرمند است.

آنچه که در دست هنرمند است با آن فایل اصلی قابل انطباق است. کسی که هشتگ را در اختیار دارد مالک اصلی آن فایل تلقی می‌شود. از طریق فروش این هشتگ، این مالکیت را می‌توان به کسی دیگر منتقل کرد. پس برای صادرات و فروش اثر، احتیاجی به حمل و نقل و گمرک و طی تشریفات اداری نیست. بلکه می‌توان، اثر هنرمند در سامانه ثبت و ارزیابی قیمت گذاری شود. در حال حاضر پلتفرم های مختلفی NFT را پشتیبانی می کنند روی پلتفرم هایی مثل اینستاگرام و فیسبوک می توان NFT اثر را به فروش رساند اما تالارهای اختصاصی آن نیز وجود دارد.

حسین شیخ الاسلامی مدیر یکی از این تالارها درباره فعالیت های مربوط به ورود صنایع دستی به حوزه NFT گفت: در حال حاضر متوسط قیمت یک اثر هنری حدود ۲ هزارو ۵۰۰ تا سه هزار دلار است که عموما مربوط به کاراکترهای دیجیتال و الگوهای موجود است از آنجا که ایران نماینده ای در این بازار ندارد؛ این تالار برای اولین بار است که به نمایندگی از هنرهای ایرانی در فضای بین الملل افتتاح شده و حضور خواهد داشت.

شیخ الاسلامی گفت: NFT  عبارتست از یک تکنولوژی که با استفاده از فناوری بلاکچین امکان جعل فایل‌های دیجیتال را غیرممکن می‌کند. یعنی اگر تا دیروز تنها حالتی که می شد اصالت و تعلق یک کار را اثبات کرد، وجود یک اثر فیزیکی در دست بود، الان دیگر ضرورتی برای این کار وجود ندارد. بلکه نه تنها می‌توان با ایجاد یک نسخه دیجیتال از آن اثر، اصالت آن  به هنرمند را ثابت کرد، بلکه می‌توان امتیاز آن نسخه دیجیتال را به  ارزهای خارجی و  در فضای بین المللی به فروش برسانند.

وی افزود: این تکنولوژی توکن های تعویض ناپذیر یا NFT نام دارد. شکل کار این طور هست که فایل ایجاد شده و قرار گرفته روی یک پلتفرم به هزاران قطعه روی هزاران کامپیوتر مختلف تقسیم می‌شود و هشتگ اختصاصی به آن تعلق می‌گیرد که تنها در اختیار هنرمند است.

حفظ باغ‌های تفت در اولویت قرار گیرد

علیرضا نوکار فرماندار تفت گفت: با توجه به ثبت ملی باغشهر این منطقه، حفظ باغ ها باید در اولویت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گیرد و در این زمینه مر قانون رعایت شود.

وی افزود: مردم تفت متدین و مومن هستند و باید با تعامل و هنر مدیریت بر اجرای قانون حفظ باغ ها به آنها تأکید شود و در بحث دستگاه های اجرایی، رعایت قانون حفظ باغ ها در دستور کار قرار گیرد.

وی تعدد و تنوع بناهای تاریخی تفت را ظرفیت شهرستان عنوان کرد و افزود: این میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی باید حفظ شود و نیاز است با جذب اعتبارات ملی نسبت به بازسازی، بهسازی، حفظ و نگهداری اقدام شود.

فرماندار تفت با بیان اینکه اینکه محور توسعه شهرستان گردشگری است و نقش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بسیار مهم می باشد، افزود: شرایط کرونا سبب کاهش حضور گردشگران در شهرستان شد که نیاز است برنامه ریزی لازم برای پذیرایی از گردشگران پس از پایان کرونا صورت گیرد تا شهرستان آمادگی لازم را داشته باشد.

حضور ایران در مرمت طاق کسرا تا دیجیتالی شدن صنایع دستی

بکارگیری تجارب ایران برای مرمت طاق کسرا

حسن ناظم وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق گفت که کارهای مطالعاتی و تمهیداتی اثر تاریخی طاق کسرا تمام شده و اینک در مرحله عملیاتی نجات بخشی به این اثر هستیم.

ناظم در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که در قالب یک هیات مطبوعاتی ایرانی به عراق سفر کرده است ، تاکید کرد که بنیاد بین المللی «الف» در طول چهار پنچ ماه گذشته در دو مرحله کارهای مطالعاتی و آماده سازی برای مرمت اثر طاق کسری در منطقه «مدائن» (۳۰ کیلومتری جنوب بغداد) را آغاز کرده و اینک در مرحله عملیاتی هستیم.

به گفته وی، بازسازی و مرمت طاق کسرا به ائتلاف بین المللی برای حفاظت از میراث فرهنگی جهان موسوم به بنیاد بین المللی  ALIPH  «الف» واگذار شده اما معتقدیم نمی توان از تجارب ایرانی در این خصوص صرف نظر کرد.

حضور ایران در مرمت طاق کسرا تا دیجیتالی شدن صنایع دستی

تدوین سند بوم‌گردی کشور ضروری است

محمد مدادی مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به ضرورت توسعه بوم‌گردی گفت: نبود استراتژی مشخص، سازوکار مناسب، استانداردها و ضوابط محلی مطابق با زیست‌بوم هر منطقه و استان از چالش‌های مهم در حوزه بوم‌گردی است.

مدادی در نشست مجازی «موانع و چالش های استفاده از ظرفیت های تنوع زیستی در توسعه بوم گردی کشور» افزود: بوم گردی به عنوان فعالیت اقتصادی هدفمند با کمترین اثرات منفی بر زیست‌بوم و تنوع‌زیستی کشور باید مورد توجه قرار گیرد تا کمترین اثر را بر محیط زیست هر منطقه داشته باشد.

وی اظهارداشت: بوم گردی در اسناد بالادستی جایگاه خاصی ندارد و در بخش ضوابط و مقررات نیز تقریبا اقدام خاصی صورت نگرفته است از این رو توسعه بوم گردی بدون ضوابط و مقررات و استانداردهای اجرایی و سازو کار مناسب پایش و نظارت امکان پذیر نبوده و با اصول اولیه بوم گردی که یکی از آن ها حفاظت از تنوع زیستی است مغایر است.

حضور ایران در مرمت طاق کسرا تا دیجیتالی شدن صنایع دستی

خانه‌های خلاق بستری برای شکوفایی نوآوری و حمایت از هنرمندان

پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: حمایت و صداقت، تلاش و پیگیری معاون علمی و فناوری رییس‌ جمهوری و دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش‌بنیان، راه تازه‌ای را پیش روی هنرهای سنتی و صنایع دستی قرار داد تا با رونق خانه‌های خلاق، بتوانند ظرفیت‌های نهفته‌شان را شکوفا کنند.

وی با بیان این‌که خانه های خلاق و صنایع فرهنگی، کریدورهای تجاری صنایع نرم هستند، ادامه داد: خردادماه عجین با صنایع دستی است و ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع دستی است. برنامه های متنوعی در حوزه نوآوری‌های این حوزه در دست انجام است که افتتاح این خانه خلاق گامی ارزشمند در این مسیر به حساب می‌آید.

وی افزود: توانمندسازی و توان افزایی، حمایت از کارآفرینان و جذب سرمایه گذاران و رشد نوآوری، کشف و پرورش استعدادها و آموزش و پرورش استعدادهای نهفته این حوزه از اقدامات و برنامه‌ی خانه‌های خلاق و نوآوری است.

محمودیان خانه های خلاق و نوآوری را مکانی برای گفت و گو تعامل بحث و حل چالش‌های موجود دانست و گفت: این خانه‌ها می‌توانند ضمن هم افزایی میان فعالان صنایع دستی و مکانی برای ترویج و اطلاع رسانی، ایجاد فرصتی برای رونق محصولات و خدمات هنری و بومی، مجالی برای حل مشکلاتی باشند که ممکن است فراروی خانواده صنایع دستی قرار گیرد.

حضور ایران در مرمت طاق کسرا تا دیجیتالی شدن صنایع دستی

نشانه‌هایی از انسان شکارگر دوران باستان در غار هوتو کشف شد

 سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در این باره گفت: تیم کاوش باستان‌شناسی در لایه‌نگاری لایه‌های تحتانی غار هوتو هنگام کاوش اسکلت کودکی را کشف کرد که به‌صورت نشسته دفن شده و گردنبندی از دندان گرگ بر گردنش دیده می شود که نخستین کشف باستان شناسی با این زیورآلات است.

وی افزود: گروه باستان‌شناسی که به سرپرستی دکتر حسن فاضلی نشلی استاد دانشگاه تهران کاوش در محوطه غار هوتو را آغاز کرد، موفق به کشف اسکلت کودکی شش تا هشت ماهه در لایه‌های دوره فراپارینه‌سنگی شدند که قدمت این لایه فرهنگی به بیش از ۱۲ هزار سال قبل می‌رسد.

وی گفت: بر اساس گزارش سرپرست هیات باستان‌شناسی تمام بخش‌های اصلی جمجمه کودک خردسال با رنگ قرمز و با گل اخرا رنگ‌آمیزی شده و دور تا دور گردن نیز با گردنبندی قرار دارد که به نظر می‌رسد دو بار به دور گردن کودک پیچیده شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی مازندران افزود: در میان مهره‌های گردن سه عدد دندان حیوان درنده که احتمالاً گرگ است پیدا شد که از منظر قدمت در ایران جزو نخستین کشف باستان‌شناسی با چنین زیورآلاتی از انسان‌های شکارگر و گردآورنده خوراک محسوب می‌شود.

حضور ایران در مرمت طاق کسرا تا دیجیتالی شدن صنایع دستی

۲۲ هزار میلیارد تومان پروژه گردشگری و میراث فرهنگی در کشور اجرا شد

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: از ابتدای شیوع فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون به رغم تحریم‌ها و تنگناهای اقتصادی و مشکلات دیگر، افزون بر ۲۲ هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در کشور عملیاتی شده است.

مونسان، افزود: علاوه بر این حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیز در جریان اجرا داریم که بسیار درصدهای بالای پیشرفت را دارند و می‌کوشیم تا پایان دولت هرچه بیشتر آنها را افتتاح کنیم.
وی ادامه داد: هم‌اینک حدود ۶۷۰ هتل نیز در کشور در دست ساخت داریم که ۱۷۵ هتل دارای ستاره‌های چهار و پنج هستند که آینده روشنی را برای گردشگری کشور نوید می‌دهند.
او اظهار داشت: همچنین از ابتدای شروع فعالیت دولت تدبیر و امید افزون بر ۴۰۰ هتل در سراسر کشور افتتاح شد که ظرفیت ما را در این زمینه به شدت افزایش داد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ایجاد حدود ۲ هزار و ۲۰۰ واحد بوم‌گردی را از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه صنعت گردشگری کشور دانست و افزود: با با بهره برداری از این واحدهای بوم‌گردی، ظرفیت تخت‌های ما از حدود ۲۵۰ هزار تخت به افزون بر ۴۶۰ هزار تخت افزایش یافت.

گردشگر زن روس: شیفته ایران شده ام

یک گردشگر زن روس که خانوادگی به ایران سفر کرده است گفت: پس از سفر به این کشور و مشاهده فرهنگ و زیبایی هایش، دیدگاهم درباره ایران بسیار تغییر کرده و شیفته این کشور شدم.

«لیدیا» یک خانم فرهنگی روس که برای گردش به ایران سفر کرده است، روز دوشنبه هم برای دیدن آثار هنری ایران در موزه ملل شرق مسکو حضور یافت و به خبرنگار ایرنا گفت: دو سال پیش به همراه همسرم یوگنی به ایران سفر کردم و از دیدن زیبایی های این کشور حیرت زده و شوکه شدم

وی می گوید: در ایران هرکجا که می رفتیم با فرهنگی غنی مواجه می شدیم و از چنین فرهنگی لذت می بردیم. دیدن چنین فرهنگ غنی که چگونه برای حفظ و ادامه توسعه آن تلاش می شود بسیار خوشایند بود.

لیدیا گفت: این فرهنگ غنی مرا تحت تاثیر قرار دادو هیچ فکر نمی کردم چنین فرهنگی را در ایران ببینم.

وی افزود: ابتدا به تهران رفتیم و سپس به شیراز و از آنجا راهی اصفهان شدیم و دیدن همه زیبایی ها و جاذبه های گردشگری این شهرها ما را تحت تاثیر قرار داده و جذب کرده بود.

زن روس در ادامه سفر گردشگری به همراه شوهر خود به یزد رفته و آنجا را کاملا متفاوت با شهرهای دیگر ایران که سفر کرده بود خواند و گفت که این شهر زیبایی های خاص خود را دارد. ازاینکه فرصت یافتیم ایران را از نزدیک ببینیم بسیار خوشحالم.

رویکردها را به کاربری بناهای تاریخی تغییر دادیم

هادی میرزائی مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، در تغییر کاربری‌ها احیای بناها را متناسب با اصالت، شأن بنا و ضرورت‌های باززنده‌سازی مقدم بر مرمت دانست و گفت: رویکردها را نسبت به کاربری ابنیه تاریخی تغییر دادیم.

میرزائی گفت: تفاهم‌نامه ای با توجه به تفاهم‌نامه وزیر میراث‌فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع‌دستی و ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۹۸، به منظور هم‌افزایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی، فرهنگی و مذهبی در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه و تحقق وظایف ذاتی صندوق احیا در مرمت، احیا، بهره‌برداری در حفظ و صیانت از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور (موضوع بند ز ماده ی ۱۱۴ قانون برنامه پنج ساله چهارم توسعه کشور) امضا شد.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی افزود: از جمله دغدغه‌های علاقه‌مندان به حوزه مواریث تاریخی و فرهنگی در گذشته تبدیل کردن بناهای تاریخی و فرهنگی صرفا به بنای قهوه‌خانه و سفره‌خانه است. در دوره مدیریت خود توانستیم نوع نگاهمان را نسبت به کاربری ابنیه تاریخی تغییر دهیم.

میرزائی تصریح کرد: ۱۳۹ طیف کاربری داریم، تلاش می‌کنیم متناسب با اصالت، شأن بنا و ضرورت‌های باززنده‌سازی در احیای بناهای تاریخی با تاکید بر این موضوع که احیا مقدم بر مرمت است، تغییر کاربری‌های انجام شود.

 سند گردشگری مذهبی شیراز تدوین شود

آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز از وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی درخواست کرد که سند ویژه‌ گردشگری مذهبی شیراز با محوریت حرم مطهر شاهچراغ(ع) تهیه و تدوین شود.

وی در دیدار با علی‌اصغر مونسان،وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، افزود: شیراز و استان فارس در مسائل فرهنگی و گردشگری دارای ویژگی های خاصی است و این تقاضا وجود دارد که نسبت به این شهر و خصوصا حرم مطهر شاهچراغ (ع) از سوی مدیران ملی توجه بیشتری شود.
امام جمعه شیراز ادامه داد: اگر آمارهای مربوط به بازدید از فضاهای گردشگری شیراز را بررسی کنیم خود نشان می دهد که کدام قسمت باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: حرم مطهر شاهچراغ (ع) یکی از پربازدیدترین و گردشگر پذیرترین مناطق کشور است و باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.
آیت الله دژکام در ادامه گفت: در جوار حرم شاهچراغ حسینیه نجفی ها و حسینیه کربلایی ها وجود دارد که به صورت مستمر از کشور عراق زائرانی به این مکان می آیند و بحرینی هایی نیز در این محل حسینیه دارند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.