رسانه ملی باید از نگاه های سنتی عبور کند/تغییرات بزرگ در ساختمان شیشه ای
25 مهر 1400 - 9:09
شناسه : 23550
4
پیمان جبلی، رییس جدید صداوسیما که در جلسه معارفه‌اش تاکید کرده بود «ما محکوم به تحول هستیم» حال اولین گام را برای ایجاد این تحول در رسانه ملی برداشت و در حکمی علیرضا خدابخشی را جایگزین مجید آخوندی و به سمت «معاون سیاسی رسانه ملی» منصوب کرد. پیمان جبلی در حکمی خطاب به خدابخشی آورده است: «با توجه به مراتب دانش، تعهد، شایستگی‌ها و سوابق ارزشمند شما در حوزه رسانه و روحیه ابتکار و تحول‌گرایی برای پشتیبانی از سربازان جنگ اقتصادی؛ به‌موجب این حکم به‌عنوان معاون سیاسی سازمان صداوسیما منصوب می‌شوید.»
منبع : روزنامه صبح نو
پ
پ

پیمان جبلی، رییس جدید صداوسیما که در جلسه معارفه‌اش تاکید کرده بود «ما محکوم به تحول هستیم» حال اولین گام را برای ایجاد این تحول در رسانه ملی برداشت و در حکمی علیرضا خدابخشی را جایگزین مجید آخوندی و به سمت «معاون سیاسی رسانه ملی» منصوب کرد. پیمان جبلی در حکمی خطاب به خدابخشی آورده است: «با توجه به مراتب دانش، تعهد، شایستگی‌ها و سوابق ارزشمند شما در حوزه رسانه و روحیه ابتکار و تحول‌گرایی برای پشتیبانی از سربازان جنگ اقتصادی؛ به‌موجب این حکم به‌عنوان معاون سیاسی سازمان صداوسیما منصوب می‌شوید.»

ماموریت‌های معاون جدید سیاسی
رییس رسانه ملی در این حکم به خدابخشی ماموریت داده است: «توسعه خبرنگاری تحقیقی، تخصصی و چندرسانه‌ای»، «افزایش سرعت در تامین نیازهای خبری مخاطبان»، «حمایت رسانه‌ای از آمران به معروف و گزارشگران فساد»، «حضور فعال و موثر در فضای مجازی»، «کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری»، «مدیریت هوشمند و یکپارچه پیام‌های متناسب با ماموریت معاونت سیاسی در شبکه‌های مختلف صداوسیما»، «کاهش موازی‌کاری‌های غیرضروری»، «هم‌افزایی با ظرفیت‌های مردمی و نخبگانی در راستای توسعه کیفی و کمی آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی»، «مدیریت سندمحور گزارش‌های خبری و پیگیری تا حصول نتیجه»، «سرفصل‌گشایی و تنوع‌بخشی به عرصه‌های خبری رسانه ملی و توجه ویژه به حوزه فرهنگی – هنری و اجتماعی»، «فعال‌سازی راهبردهای اطلاع‌رسانی متناسب با حوزه تمدنی ایران اسلامی به‌ویژه همسایگان»، «انعکاس مناسب، هوشمندانه و به‌موقع تحولات حوزه مقاومت و جهان اسلام»، «تدوین پیوست عدالت رسانه‌ای برای حوزه‌های خبری» و «برنامه‌ریزی برای بازنمایی صادقانه و حرفه‌ای خدمات نظام در عرصه‌های گوناگون» را «با استفاده از ظرفیت‌های انسانی و فکری قابل‌توجه در معاونت سیاسی و هم‌افزایی با دیگر بخش‌های رسانه ملی و نیز فضای رسانه‌ای کشور» محقق سازد.جبلی همچنین در این حکم «از زحمات و خدمات برادر عزیز و مجاهد رسانه‌ای استاد گرانقدر جناب آقای مجید آخوندی که در طول بیش از چهل سال خدمت مخلصانه در عرصه‌های رسانه‌ای؛ الگویی برجسته از اخلاق، دلسوزی، تلاش، شجاعت و تدبیر به یادگار گذاشتند»، قدردانی کرد.

جایگاه معاونت سیاسی در صداوسیما
تغییرات در فراگیرترین، مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین رسانه کشور در حالی اتفاق افتاده که در سال‌های اخیر، چندین بار
رهبر انقلاب درباره وقوع جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی سنگین علیه جمهوری اسلامی ایران صحبت کرده‌اند؛ ازجمله در بیانات اخیر ایشان در دیدار با اعضای هیات دولت که از آن با عناوین
«جنگ نرم» و «جنگ فرهنگی» یاد کردند. بنابراین آنچه بدیهی است، اینکه سازمان صداوسیما از جهات مختلف نیاز به بازطراحی ساختاری دارد تا به‌عنوان صدای رسای جمهوری اسلامی در این عرصه، به‌اندازه آنچه باید، حرفی برای گفتن داشته باشد در این جنگ نرم و هجمه‌های رسانه‌های بیگانه و همچنین شبکه‌های مجازی که مرجعیت خبر را از رسانه ملی گرفته‌اند معاونت سیاسی نقش پررنگی دارد، به‌ویژه آنکه بسیاری بر این باور هستند که سیاستگذاری و تصمیم‌گیری در بخش اخبار سیاسی صداوسیما تماما برعهده معاونت سیاسی است تا جایی که حتی عنوان می‌شود رییس سازمان صداوسیما نیز کمتر تاثیرگذاری و قدرت تصمیم‌گیری در این بخش را دارد.

آخوندی رفت
«مجید آخوندی»، از چهره‌های ذی‌نفوذ صداوسیماست که تقریبا سیاستگذاری اخبار این رسانه در حوزه سیاسی را
بر عهده دارد. او در دوره ریاست «عزت‌الله ضرغامی» بر رسانه ملی معاون سیاسی صداوسیما بود اما با معرفی «محمد سرافراز» به‌جای ضرغامی از دایره مدیران بیرون گذاشته شد و معاونت سیاسی تحت مدیریت او نیز به «پیمان جبلی» واگذار شد که البته معاونت سیاسی به معاونت خبر تغییر نام داد اما آخوندی به‌دنبال عملکرد سرافراز در صداوسیما و استعفای وی که باعث برعهده گرفتن ریاست این سازمان رسانه‌ای ازسوی «عبدالعلی علی‌عسکری» شد بار دیگر به صداوسیما بازگشت و در پی احیای معاونت سیاسی ازسوی رییس جدید بار دیگر جایگاه پیشین خود را گرفت.
خدابخشیِ عدالتخواه
حال او جای خود را به علی‌رضا خدابخشی داده است. او رسانه‌نگار و اقتصاددان متولد ۱۳۵۵ است که فعالیت رسانه‌ای خود را سال۷۸ از گروه سیاسی شبکه دو آغاز کرد. کارشناسی، نویسندگی، پژوهشگری و تهیه‌کنندگی برنامه‌های سیاسی از سوابق اولیه اوست. دبیری خبر سراسری و جوان، مدیر گروه اجتماعی و مدیر گروه سیاسی و تاسیس پیک بامدادی در اخبار صدا ازجمله سوابق خبری او در صداوسیماست. خدابخشی از چهره‌های عدالتخواه صداوسیماست که حتی پیش از این نیز عضو لیست ‎عدالتخواهان مشهد در انتخابات مجلس دوره گذشته بود. بسیاری با شناختی که از خدابخشی دارند بر این باور هستند انتخاب او به معاونت سیاسی صداوسیما در چند سال پیش رو ،تحول ساختاری و محتوایی در بخش‌های خبری ایجاد خواهد کرد. روزنامه‌نگار مستقل، اقتصاد فهم، صریح و رک‌گویی که می‌تواند ساختارهای کهنه در این بخش از رسانه‌های ملی را شکسته و آن را متحول سازد.

رسانه ملی باید از نگاه‌های سنتی عبور کند
در همین زمینه دکتر مراد عنادی، مشاورسابق  معاون برون‌مرزی رسانه ملی در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با «صبح‌نو» اظهار داشت: در ساختار صداوسیما معاونت سیاسی از کلیدی‌ترین معاونت های رسانه ملی است که ویترین عملکرد صداوسیما در بخش خبر است.معاونت سیاسی به‌دلیل اینکه مسوولیت انتشار و تولید اخبار و برنامه‌های سیاسی را دارد، در ترویج گفتمان انقلاب اسلامی نقش بسیار مهمی دارد اما اینکه رأسا خود این معاونت سیاستگذار باشد، نیازمند بررسی دقیق‌تر است. از این منظر که بخشی از ماموریت‌های معاونت سیاسی اجرای دستورات و منویاتی است که در سطوح بالاتر  اتخاذ می‌شود. نقش دیگر آن برمی‌گردد به ترویج گفتمان‌های موردنظر رهبری و سیاست‌های نظام که در این حوزه معاونت با عملیاتی کردن این سیاست‌ها نقش پررنگی دارد؛ به‌طور مثال، در حکم رییس رسانه ملی که رهبری اعلام کردن، بحث تقویت هویت ملی-انقلابی، ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی، همچنین قرارگاهی برای پراکندن نشاط و امید تاکید شده است، بنابراین معاونت سیاسی  در طراحی معماری و انتقال هرچه بهتر و موثرتر این سیاست‌ها به مخاطب نقش کلیدی دارد.

چین در آرامش، جهان در باتلاق کرونا|خبر فوری

مدیرمسوول سابق جام‌جم در ادامه با اشاره به عملکرد معاونت سیاسی رسانه ملی گفت: ظرفیت رسانه ملی بالاست اما اینکه تا چه میزان از این ظرفیت استفاده شود بستگی به  سکاندار آن دارد و این موضوع نوسان داشته است؛ البته در سنوات گذشته رسانه ملی مزیت مطلق خبری و رسانه ای  داشته اما امروز با افزایش شبکه‌های مجازی مزیت مطلق آن کم‌رنگ شده است اما همچنان می‌توان با «مهندسی پیام» و «طراحی دقیق پیام» همان مزیت مطلق خودش را حفظ کند و از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای افزایش برد پیام خود استفاده کرده و باید سنتزی بین این دو اتفاق بیفتد.

دکتر عنادی افزود: نکته مهم این است که معاونت سیاسی با توجه به فضای سیاسی جدید حاکم بر سپهر سیاسی نه‌تنها ایران، بلکه دنیا، صرفا نباید به بازتاب و انعکاس خبر توجه کند، چراکه سرعت خبررسانی نه از دست رسانه‌‌های ایران بلکه از دست رسانه‌های رسمی دنیا خارج شده و بیشتر شهروندخبرنگار و فضای مجازی هستند که بلافاصله خبر را انعکاس می‌دهند.

آنچه الان مهم است تمرکز معاونت سیاسی در تولید خبر است و باید تولیدکننده باشد، دوم بحث خبر تحلیلی است؛ یعنی صرف انعکاس خبر ساده تاثیری ندارد و باید خبر آغشته به تحلیل باشد و چرخه کارشناسی آن باید گسترده باشد. از همه دیدگاه‌ها استفاده کند تا مخاطب بهره لازم را   ببرد و بحث بعدی تولید مستند سیاسی فاخر است که در این زمینه معاونت سیاسی هنوز نتوانسته خودش را نشان دهد. مستندهای سیاسی هم اثرگذار است و هم  نقطه قوت رسانه را نشان می‌دهد و باید در تولید مستندهای سیاسی به‌ویژه با توجه به هجمه‌های رسانه‌های بیگانه و تصویرسازی غیرواقع‌بینانه آن‌ها از ایران که اتفاق می‌افتد همت داشته باشد تا بتواند اثرگذار شود. وی در ادامه با اشاره به دیگر تحولاتی که باید در معاونت سیاسی ایجاد شود، گفت: باید در اخبار یک نگاه جامع‌الاطرافی داشت تا بتوان خبر  واقعیت‌های جامعه را به‌گونه‌ای انعکاس داد که ضریب مخاطبان بالا برود و بخش عظیمی از جامعه جذب شود.

این مجری و کارشناس رسانه ملی با اشاره به ضعف‌های معاونت سیاسی گفت: یک بخش آن برمی‌گردد به تعاملاتی که  به‌لحاظ ساختاری با سایر دستگاه‌های مسوول دارد اما بخش عمده آن برمی‌گردد به مدیران صداوسیما. اگر ما از مدیران نوآور، خلاق و مدیرانی که دارای سواد رسانه‌ای بالا باشند، استفاده کنیم می‌تواند کمک کند از نگاه‌های سنتی عبور کنیم تا پیشگام و نوآور باشیم.
وی با اشاره به تغییر رییس رسانه ملی گفت: دکتر جبلی که از صفر شروع کردند و به اینجا رسیدند و با تمام زوایای مختلف اخبار و برنامه‌های صداوسیما آشنا هستند ، فرزند رسانه ملی است، او برای تحول و ایجاد گفتمان هویت‌محور و عدالت‌گستری که تاکید کردند باید یک آرنج قوی در مدیریت بخش‌های مختلف رسانه ملی ایجاد کند تا بتواند این خواسته‌ها را تامین کند ،درغیراین‌صورت در حد شعار روی کاغذ باقی می‌ماند و اگر بازهم صداوسیما این فرصت را از دست بدهد، بدون شک در این مسابقه شدید رسانه‌ای جا خواهد ماند؛ بنابراین چاره‌ای جز تحول وجود ندارد و این تحول هم در گرو استفاده از مدیران نوآور، خلاق و باتجربه است.

عنادی همچنین درباره دورنمای معاونت سیاسی گفت: فعلا زود است قضاوت کنیم باید مدتی بگذرد و ببینیم خروجی آن روی آنتن و خبر چگونه است و آنچه در تئوری و نظر اعلام‌شده با واقعیت‌ها چقدر منطبق است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.