پوتین درباره سقوط شوروی: به عنوان شغل دوم، مسافرکشی می‌کردم
22 آذر 1400 - 14:51
شناسه : 25480
4
پوتین برای نخستین بار توضیح داد که چگونه شخصا تحت تاثیر دوران سخت اقتصادی پس از فروپاشی شوروی و وقوع نرخ تورم دو رقمی، ناچار شده به عنوان شغل دوم، راننده تاکسی شود و مسافرکشی کند.
پ
پ

“ولادیمیر پوتین” رئیس جمهور روسیه امی‌گوید پس از فروپاشی “اتحاد جماهیر شوروی” در سال ۱۹۹۱ برای افرایش درآمد خود به عنوان راننده تاکسی کار کرده است.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگراری فرانسه، پوتین از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به عنوان فروپاشی “روسیه تاریخی” یاد کرد و افزود که پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی راننده تاکسی بوده است تا درآمد بهتری داشته باشد.
این اظهارات پوتین از خبرگزاری دولتی “ریانووستی” به عنوان بخشی از فیلم “روسیه. تاریخ اخیر” از کانال یک روسیه پخش شد.
پوتین از وفاداران اتحاد جماهیر شوروی، پیشتر و پس از فروپاشی در کمال ناامیدی این اتفاق را “بزرگترین فاجعه ژئوپلتیک قرن بیستم” نامیده بود.
پوتین به گسترش بلندپروازی‌های نظامی غرب نسبت کشورهای جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی حساس است و در هفته جاری میلادی رسما از ناتو (کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی) خواست تا به طور رسمی تصمیم سال ۲۰۰۸ برای پیوستن گرجستان و اوکراین به ناتو را لغو کند.
پایان اتحاد جماهیر شوروی دوره‌ای از بی ثباتی شدید اقتصادی و فقر شدید را به همراه داشت. در آن زمان روسیه تازه استقلال یافته از کمونیسم به سمت سرمایه‌داری حرکت می‌کرد.
پوتین، راننده تاکسی بودم تا زندگی را تامین کنم
بی بی سی نوشت: اظهارات پوتین به گمانه زنی‌ها در مورد نیات و اقدامات کنونی روسیه در برابر اوکراین به عنوان یکی از کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی دامن می‌زند.
روسیه بیش از ۹۰ هزار سرباز را در مرز خود با اوکراین مستقر کرده و نگرانی درگیری و حمله در این ناحیه وجود دارد.
روسیه اوکراین را به رفتار تحریک آمیز متهم می کند و خواستار تضمینی برای عدم گسترش ناتو رو به شرق و استقرار سلاح در نزدیکی مرزهای روسیه است.
این موضوع که پوتین این سقوط را یک تراژدی می‌داند مسلم است اما اظهارات او در باره زندگی شخصی اش جدید است.
ریانووسیتی بخش‌هایی از مستند را نمایش داد. پوتین در این گزارش فاش کرد که در دوران پس از فروپاشی برای افزایش درآمد خود به عنوان راننده تاکسی کار می‌کرده است.
پوتین افزود: “بعضی وقت‌ها مجبور بودم پول بیشتری درآوررم”. “به عنوان یک راننده شخصی با ماشین کسب درآمد می‌کردم”. پوتین گفت: “صادقانه بگویم که صحبت در باره آن ناخوشایند است اما متاسفانه این طور بود”.
پوتین، راننده تاکسی بودم تا زندگی را تامین کنم
در آن زمان تعداد تاکسی در روسیه بسیار کم بود و برخی به صورت ویژه برای تامین زندگی این کار را انتخاب می کردند و غریبه‌ها را سوار کرده و به مقصد می‌رساندند. در آن زمان حتی از برخی وسایل مانند آمبولانس نیز به عنوان تاکسی استفاده می‌شد.
پوتین به عنوان مامور سابق سرویس امنیتی شوروی “کا گ ب” شناخته می‌شود.
او در اوایل دهه ۱۹۹۰ در دفتر شهردار سنت پترزبورگ کار می کرد. او مدعی است که پس از کودتای آگوست ۱۹۹۱ علیه “میخائیل گورباچوف” رئیس جمهور وقت جماهیر شوروی که منجر به سقوط او شد از سرویس امنیتی استعفا داده است.
احوالات حمل و نقل مسکو در اوایل ۱۹۹۰
“پاتریک جکسون” خبرنگار بی بی سی که در دهه ۱۹۹۰ در مسکو زندگی کرده در باره سیستم حمل ونقل این شهر پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نوشت:
یک شب در راه بازگشت به محل اقامتم سوار اتوبوس شدم. در آن زمان اتوبوس و آمبولانس دو برابر تاکسی در روسیه پیدا می‌شد. به نظر می‌رسید هر جوان روسی که در مسکو دیده بودم از این وسایل استفاده می‌کرد. برخی از مردان روسی نیز به عنوان شغل دوم با “بمب‌افکن” (لقب تاکسی‌های غیرر رسمی در مسکو) کار می‌کردند.
زمانی که در سال ۱۹۸۹ برای اولین بار به عنوان دانشجو وارد مسکو شدم، تنها دو قانون نانوشته وجود داشت: سوار خودرویی نشوید که بیش از یک سرنشین دارد و قبل از حرکت سر مبلغ به توافق برسید.
در آن زمان تاکسی رسمی به کفایت در این شهر وجود نداشت. خطر دیگر این بود که با بستن کمربند ایمنی یه شخصیت مردانه راننده توهین کنید.
زمانی که اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ فروپاشید، روبل ارزش خود را از دست داد. در آن زمان بازارهای غیر رسمی مانند قارچ رشد کرد و  می‌توانستید دریابید این بازارها از کدام سمت و سو و کدام طبقه اجتماعی هدایت می شوند.
اغلب با رانندگان صحبت های جالبی داشتیم اما اغلب آنها سریعا با خجالت سکوت می‌کردند. شاید به این دلیل که متوجه غربی بودن من می‌شدند و می‌توانستند هزینه بیشتری درآوردند و شاید به دلیل که بهترین سال‌های زندگی خود را به جای شغل و زندگی رویایی خود با تاکسی‌ها کار می‌کردند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.