کمک‌های فنی انگلیس و آلمان در ترور شهید سلیمانی/ ۹ دی نشان داد سکوت مردم برای همراهی با دشمنان نیست
13 دی 1401 - 14:46
شناسه : 44135
2
سخنگوی قوه قضائیه گفت: مردم در ۹ دی اجازه تعرض به انقلاب اسلامی ایران را ندادند.
منبع : فارس
پ
پ

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه صبح امروز در نشست خبری خود با اشاره به یوم الله ۹ دی ماه اظهار کرد: در ۹ دی ماه سال ۸۸ شاهد وقایعی بودیم که نیازمند تبیین است و هر چه تشریح کنیم این موضوع را کم است. ۹ دی سال ۸۸ روز تجلی ملت غیور ایران است برخی سعی داشتند ارزش های ملت ایران و انقلاب برخواسته از ارزش ها را مورد تهاجم خود قرار دهند. مردم در ۹ دی اجازه تعرض به انقلاب اسلامی ایران را ندادند.

وی ادامه داد: ۹ دی نشان داد مردم ایران حافظ و نگهدار انقلاب و ارزش های انقلابی هستند و سکوت آن ها در برابر دشمن به معنای همراهی با دشمنان نیست بلکه مهلت دادن به نخبگان برای اصلاح مسیر و … است. ۹ دی نشان داد زمان صبر مردم نیز سرانجام به پایان خواهد رسید.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: دشمن پس از ۱۳ هنوز به دنبال شناسایی نقاط ضعف خود است و این نشان می دهد که سیلی مردم در ۹ دی بر چهره طراحی‌های پیچیده دشمن تا چه اندازه سخت و عبرت آموز است‌.

وی با اشاره به سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی افزود: شهید سلیمانی به‌خاطر فعالیت‌های مختلف در عرصه‌های بین‌اللملی به‌عنوان نماد مبارز علیه استکبار جهانی شناخته می‌شود. او عمق استراتژیک انقلاب اسلامی را در کشورهای جبهه مقاومت توسعه داد. به شهادت رساندن شهید سلیمانی نقض صریح‌ترین حقوق بین المللی است.

ستایشی تصریح کرد: نفس پرونده شهید سلیمانی تنها مسئله ترور شخص این شهید نیست؛ بلکه محل ارزیابی ادعای پایبندی آمریکا به حقوق بین الملل است‌. از این رو قوه قضائیه به‌صورت ویژه در دادگاه داخلی و بین المللی به‌دنبال احیای حقوق ملت ایران در این پرونده است‌. پیام مکتب شهید سلیمانی عدم پذیرش ظلم و اجحاف علیه تمامی ملت ها است.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: پیام مکتب شهید سلیمانی برای امروز و آینده عدم تحمل ظلم و بی عدالتی در حق همه انسان هاست. شهید سلیمانی نشان داد که مقاومت مثمرثمر خواهد بود.

ستایشی در خصوص رسیدگی به پرونده شهید سلیمانی نیز افزود: تاکنون ۴ عنوان اتهامی علیه عاملان ترور شهید سلیمانی مطابق قوانین احصا شده است و در ادعانامه مربوطه دقیقا مشخص است.

وی افزود: متهمان پرونده به دوبخش عامر و عامل ترور تقسیم بندی شدند و تاکنون بیش از ۸۰۰ مکاتبه و دستور قضایی خطاب به مراکز حقوقی ارسال شده و ۱۵۴  متهم که ۹۶ نفر از آنها اتباع امریکایی هستند شناسایی و تحت پیگرد قرار گرفتند و به ۹ کشور ۱۱ نیابت قضایی ارسال شده و به برخی از کشورها دو نیابت قضایی ارسال شده است.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: برای ۹۶ تن از متهمان امریکایی ابلاغیه‌هایی به نشانی ها ارسال شده است. همچنین کشورهایی دیگر همچون المان و انگلیس  هم در این قضیه متهم هستند.

ستایشی با بیان اینکه از طریق پلیس بین الملل اعلان قرمز برای متهمان ارسال شده و برای ۷۳ نفر از عاملان در ترور شهید سلیمانی از جمله رییس جمهور امریکا اعلان قرمز صادر شده، اظهار کرد: اما تاکنون سازمان‌ های بین المللی از صدور اعلان قرمز خودداری کردند.

وی ادامه داد: سه دور نشست تفصیلی ایران و عراق هم برای بررسی پرونده  برگزار شده است و نشست چهارم در دی ماه سال جاری در تهران برگزار می شود.

سخنگوی قوه قضاییه عنوان کرد: در خصوص بحث حقوقی ترور سردار سلیمانی هم اقدامات خوبی هم شده از جمله بررسی تفصیلی آن است. تاکنون ۲هزار صفحه تحقیقات قضایی و   ۷۰۰ صفحه قرار جلب دادرسی و ۶۰ صفحه کیفرخوست یاادعانامه برای متهمان تنظیم شده است. پیش نویس کیفرخواست تهیه شده و پس از جمع بندی به دادگاه ارسال می شود. امروز مسایل نهایی این موضوع مورد بحث واقع شد

ستایشی درباره ادعاهای مطرح شده درباره آزار و تجاوز جنسی به زندانیان زن گفت: ادعاهای دروغ رسانه‌های معاند و برخی افراد  صاحب تریبون در داخل علیه متهمان بازداشتی نسوان مطرح می شود و این ادعای دروغ اولا طرح کننده اولیه دروغ رسانه ای   رسانه های خارجی بوده و متاسفانه برخی هم در داخل آن را مطرح کردند که  تاکنون حاضر نشدند در خصوص ادعاهای خود سندی ارایه کنند.

وی افزود: ثانیا علی رغم اینکه قوه قضاییه بارها گفته که روند نگهداری متهمان توسط بانوان انجام می شود و مردان حضور ندارند اما در طی هفته های اخیر باز هم  ۳ هیات مستقل از سوی مجلس و معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری و ستاد حقوق بشر با سرکشی به زندانیان زن  که ساعت‌ها به طول انجامید، به صراحت گفتند که زندانی این ادعا را تایید نکرده بلکه اغلب زندانیان با رد شدید این ادعا، خواهان پیگیری و تعقیب ادعای دروغ، دروغ پردازان شدند.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: با قاطعیت اعلام می کنم تاکنون هیچ کس که دلالت بر ادعاهای واهی باشد انرا منعکس نکرده است. دست افراد مزبور نسبت به ادعای مطرح شده خالی است و منتظر دریافت اسناد هستیم و  نمی‌پذیریم روان افراد مشوش شود. بارها اعلام کردیم اگر هر فردی مشکلی در هر یک از بخش ها مشاهده می کند سریعا به قوه قضاییه اعلام کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.