روزی که ضرغامی همه چیز را گردن گرفت؛ از آوازخوانی تا ایده سیم‌کارت گردشگری
10 اسفند 1401 - 17:08
شناسه : 47228
3
«وقتی با موتور دو فرزندم را از نازی آباد جابجا می کردم، برای اینکه بچه ها پشت موتور خوابشان نبرد، برایشان آواز می خواندم و آنها جواب می‌دادند و می‌فهمیدم که پشت موتور خوابشان نبرده» اینها بخشی از اظهارات ضرغامی در واکنش به اخبار منتشره درباره ممنوعیت آوازخوانی زیر پل خواجوی اصفهان بود.
منبع : ایرنا
پ
پ

حیاط دولت روز چهارشنبه این هفته هم به روال معمول هر هفته برای خبرنگاران اخبار و حاشیه‌های بسیاری داشت؛ از خاطره‌گویی ضرغامی درباره آوازخواندن و موتورسواری‌اش در تهران تا شرحِ حال «پیروز»!

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که همیشه در حیاط دولت سعی می‌کند به‌صورت مبسوط پاسخ خبرنگاران را بدهد، وقتی درباره ممنوعیت آوازخوانی زیر پل خواجوی اصفهان از او سؤال شد، اینطور پاسخ داد: آواز خواندن تشویق هم دارد. کسی که آواز می‌خواند یعنی حالش خوب است. زمانی که سنم کمتر بود، وقتی با موتور دو فرزندم را از نازی‌آباد جابه‌جا می‌کردم برای اینکه این بچه‌ها که سن‌شان کم بود پشت موتور خوابشان نَبَرد، برایشان آواز می‌خواندم و آنها جواب می‌دادند. وقتی جواب می‌دادند می‌فهمیدم که پشت موتور خوابشان نبرده که از پشت موتور بیفتند هر وقت جوابشان شل می‌شد، معلوم می‌شد که دارد خوابشان می‌برد. یکی از همکاران امور تربیتی ما در نازی‌آباد دیده بود که ضرغامی با موتور می‌رود و آواز می‌خواند، رفته بود و در امور تربیتی تذکر داده بود که ضرغامی یکسری مشکلات دارد و روی موتور آواز می‌خواند و تصمیمی در موردش بگیرید!

«سید عزت‌الله ضرغامی» ادامه داد: من این را بعدها در صفحه اینستاگرامم نوشتم و گفتم هر کسی که آواز می‌خواند، حتماً مشکل و نیازی دارد؛ البته آن خبر تکذیب شد. خود من زیر پل خواجو دو پُست دارم که با کسانی که آواز می‌خواندند، آواز خواندم و آنها را تشویق کردم. مردمی که می‌آیند و می‌بینند رودخانه خشک است باید دلخوشی داشته باشند، شب‌ها تار می‌زنند و فعلاً دلشان خوش است؛ ما نباید این دلخوشی را از مردم بگیریم.

نمی‌توانیم به گردشگر خارجی بگوییم بله و ایتا استفاده کن

ضرغامی البته در حیاط دولت موضوعات دیگر را هم گردن گرفتو به خبرنگاران گفت:‌وزیر ارتباطات به خاطر سیم کارت‌هایی که به گردشگران خارجی داده می‌شود، خیلی مورد حمله قرار گرفت. باید این را بگویم که این پیشنهاد ما بود و پیگیر آن هم هستیم و باید از من انتقاد شود. باید حداقل خدمات و سرویس‌ها به گردشگرهای خارجی داده شود. نمی‌توانیم به گردشگری خارجی بگوییم از بله و ایتا استفاده کن؛ او می خواهد از تهران با پاریس در ارتباط باشد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عنوان کرد: یکی از مهمترین نیازهای گردشگران خارجی که به کشور می‌آیند اینترنت و سکوهای خارجی است که مثل نان شب و هوا برای آنها لازم است.

ضرغامی ارتباط گردشگران با خانواده‌هایشان را در دوران سفر ضروری دانست و عنوان کرد: از وزیر ارتباطات خواستم که برای گردشگران خارجی امکانی فراهم کنند که آنها بتوانند با استفاده از سیم کارت‌های ویژه و استفاده از سکوهای بین‌المللی نیازشان را مرتفع کنند. به امید اینکه تولیدات داخلی و سکوهای داخلی ما چنین جایگاهی پیدا کند و در سطح جهانی فعال شود.

جزئیات سفر رئیس جمهور به بوشهر؛ از افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی تا آب شیرین کن

«محسن منصوری» معاون اجرایی رئیس جمهور هم در جمع خبرنگاران جزئیاتی از سفر استانی دولت به بوشهر را رونمایی کرد و گفت: افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی و افتتاح آب شیرین‌کن شماره ۲ بوشهر از جمله این برنامه ها است.

به گفته وی، طرح آب شیرین کن بوشهر به صورت روزانه ۳۵ هزار لیتر را تصفیه می‌کند؛ عملیات اجرایی این طرح به صورت جدی از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و با صرف بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان، فردا به بهره‌برداری می‌رسد؛ همچنین با توجه به اهمیت نهضت ملی مسکن در نگاه رئیس‌جمهور، آغاز به کار پروژه‌های مسکن در این استان هم در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: دو یا سه دیدار مردمی هم خواهیم داشت. دیدار عمومی رئیس‌جمهور در شهر بوشهر و شهرستان خورموج در دستور کار قرار دارد و دیداری هم با علمای شیعه و اهل سنت استان بوشهر و یک نشست تخصصی با سرمایه‌گزاران و فعالان اقتصادی استان بوشهر و برخی از سرمایه‌گزاران خارجی علاقه‌مند در استان برگزار خواهد شد.

منصوری ادامه داد: رئیس‌جمهور یک نشست فرهنگی اجتماعی تخصصی هم با موثرین و فعالان این حوزه خواهد داشت. امیدواریم این سفر، سفر پر خیر و برکتی باشد.

مرتضوی: اقبال عمومی به کالابرگ الکترونیکی کم است

«سید صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرجع سوالات یارانه ای خبرنگاران بود؛ او با بیان اینکه برای اجرای کالابرگ الکترونیکی داریم آمادگی کامل داریم، اظهار داشت: با این حال اقبال عمومی به این طرح مقداری کم است؛ بستر کاملا فراهم است که باید برنامه‌ریزی شده و مشوق‌هایی در نظر گرفته شود تا این اقبال بیشتر شود.

وی درخصوص تعیین حقوق و دستمزد کارگران برای سال آینده نیز افزود: در هفته‌های گذشته من با نمایندگان کارگران و هم نمایندگان کارفرمایان و نمایندگان دولت مذاکرات مفصلی درباره رقم دستمزد کارگران داشتم.

وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی بیان کرد: بعضا فکر می‌کنند تصمیم در این خصوص با دولت است در حالی که اصل بر سه جانبه‌گرایی نمانیدگان کارگران، کارفرمایان و دولت است و باید این سه به رقم ثابتی براساس شاخص‌هایی که قانون تعیین کرده است، برسند. رقم دستمزد کارگران توسط کارشناسان و کارگروه ها در حال بررسی است و حتما تا پایان سال به نتیجه می‌رسد.

وزیر دادگستری: جرائم ریالی بدل از حبس اصلاح شد

«امین‌حسین رحیمی» هم در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اصلاح جرایم ریالی بدل از حبس گفت: مطابق مقررات از جریمه کسانی که به علت عدم پرداخت جریمه نقدی در زندان هستند، باید بابت هر روز زندان صد هزار تومان کم می‌شد، اما براساس قانون، هر سه سال یک بار با توجه به نرخ تورم و شاخص بانک مرکزی این رقم قابل تعدیل است. امروز به پیشنهاد وزارت دادگستری و تصویب هیات دولت، این رقم به ۲۵۰ هزارتومان رسید.

وزیر دادگستری اضافه کرد: این مصوبه نیاز به تایید مجلس ندارد زیر را در ماده ۲۸ قانون مجازات اسلامی این اختیار به هیات دولت داده شده است.

رحیمی تصریح کرد: به عبارتی از ۲۶ بهمن ۱۴۰۱، کسانی که به خاطر عدم پرداخت جزای نقدی در زندان هستند، روزی ۲۵۰ هزار تومان از مبلغ جریمه‌شان کم می شود.

وزیر آموزش وپرورش: اطلاع‌رسانی درباره مسمومیت در مدارس دخترانه به وزارت کشور محول شد

«یوسف نوری» وزیر آموزش و پرورش نیز با اشاره به مسمویت‌های زنجیره‌ای در مدارس دخترانه در برخی از شهرهای کشور، گفت: درمورد این موضوع که مربوط به چندین دستگاه است، امروز در حیاط دولت تصمیم گرفته شد و مسأله با محوریت وزیر کشور، ظرف امروز تا شنبه – ۱۳ اسفند – اطلاع‌رسانی خواهد شد.

زاکانی: خدمات عمومی که مردم نیاز دارند را به پارک‌ها می‌بریم

شهردار پایتخت دیگر مسئولی بود که در جمع خبرنگاران در حیاط پاستور حضور یافت و به آنها گفت: خدمات عمومی که مردم نیاز دارند را به پارک‌ها می‌بریم. علاوه بر تفرجگاه کارهای بهداشتی کارهای خدماتی مختلف هم به پارک‌ها خواهم برد.

«علیرضا زاکانی» افزود: تهران باید متحول شود، تحول تهران هم به داشتن یک الگو و حرکت در مسیر اتفاق می‌افتد.

شهردار تهران عنوان کرد: نیازمند ۵۰۷ هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی هستیم که این مقدار را باید از طریق مولدسازی به‌دست بیاوریم.

زاکانی ادامه داد: دولت تکالیف خود را نسبت به ما نسبت به دولت‌های گذشته از همه بهتر انجام داد من روز گذشته در صحن شورا هم این موضوع را عنوان کرد. اگر بنا باشد با بودجه دولت کارهایمان را پیش ببریم، کارها پیش نمی‌رود.

وی گفت: جنس ما با مولدسازی دولت است. به این معنا که دولت زمین‌های خود را ارزشگذاری و بارگذاری می‌کند و با ارزش افزوده به فروش می‌رساند.

زاکانی افزود: مولد سازی ما به این معناست که از هر چیزی که داریم حداکثر استفاده را می‌کنیم. به عنوان مثال ۷ خط متروی ما با تی بی ام قطر ۹ خورده است که قرار شد ۴ خط بعدی‌ ما با تی بی ام قطر ۱۵.۸ بزنیم. یعنی یک خط مترو و یک خط هم روی آن اتوبوس می‌رود.

سخنگوی دولت: مبالغ ریالی جزای نقدی بدل از حبس تعدیل شد

«علی بهادری جهرمی» هم در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: به مناسبت روز جوان برنامه های متعددی در دستور کار است که برگزاری جشنواره جوان برتر ایرانی در ۱۲ موضوع در تمامی مراکز استان‌ها در هفته آتی، از این برنامه‌هاست.

وی افزود: در این جشنواره جوانان برتر مورد تقدیر قرار می‌گیرند که ویژگی‌های خاص و اقدامات خاص را در قالب‌هایی که از پیش تعیین شده، داشته و انجام داده‌اند. همچنین نمایشگاه های دستاوردهای جوانان در سراسر کشور را شاهد خواهیم بود و اردوهای بازدیدی که برای مراکز علمی و برای جوانان از توسعه‌ها و دستاوردهای کشور برگزار خواهد شد.

سخنگوی دولت بیان کرد: برنامه حوزه ورزش و جوانان در این هفته بسیار گسترده تر است که وزارتخانه اطلاعات بیشتری ارایه خواهد کرد.

بهادری جهرمی گفت: سفرهای راهیان نور هم آغاز شده است که هم در سطح دانش آموزی و هم درصد دانشجویی پیش‌بینی افزایش جدی آنها را داریم. سال گذشته با توجه به محدودیت های کرونایی کمتر از ۵۰ هزار نفر شرکت کرده بودند که امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این سفرها شرکت کنند.

وی افزود: در کنار این سفرهای راهیان نور سفرهای راهیان پیشرفت هم برای بازدید از دستاوردهای کشور برگزار می‌شود.

دبیر هیأت دولت درباره برخی مصوبات جلسه هیأت وزیران گفت: در راستای کاهش زندانیان و جمعیت کیفری زندان‌ها دولت بنابر پیشنهاد وزارت دادگستری مبالغ ریالی جزایی نقدی بدل از حبس را تعدیل کرد و با این اصلاح در مبالغ ریالی جزای نقدی بدل از حبس که صورت گرفت عملاً کسانی که به خاطر جزای نقدی محکوم شدند و در زندان به سر می‌برند دوره مجازات کوتاه تری خواهند داشت و چه بسا در آستانه ایام نوروز با محاسبه جدید دوره زندان خود را تمام خواهند کرد و به خانه‌های خود و خانواده های خود برخواهند گشت.

بهادری جهرمی از موافقت هیأت وزیران با استفاده شهرداری‌ها از انواع ابزارهای تامین مالی خبر و توضیح داد: هیأت دولت به منظور حمایت از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موافقت کرد که این نهادها بتوانند در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه و سازوکاری که در آیین‌نامه پیش‌بینی شده، از انواع ظرفیت‌ها مانند پول، بازار سرمایه، مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی، انواع روش‌های تلفیقی مثل عمومی، خصوصی، ساخت، بهره‌برداری، مالی و حقوقی، مشارکت مدنی، حقوقی، سرمایه‌گذاری مشترک، انواع قراردادهای تجاری، معاملات تهاتری، ابزارهای تأمین مالی جمعی، اوراق مالی اسلامی و انواع گسترده‌ای از روش‌های تأمین مالی استفاده کنند تا شاهد تسریع در طرح‌های مصوب شهرها و روستاها در چارچوب اختیارات خود مجموعه شهری و روستایی باشیم.

وی افزود: در راستای حمایت از توسعه کشاورزی و محصولات آن، به ویژه دانش‌بنیان سازی حوزه کشاورزی، دولت با اصلاح اساسنامه شرکت شهرک‌های کشاورزی موافقت کرد و پیشنهاد شد که برای توسعه و حمایت مؤثرتر از اقدامات در حوزه‌های زنجیره‌های ارزش افزوده کشاورزی و دانش‌بنیان اقدامات لازم انجام شود.

سخنگوی دولت از پیش‌بینی منابعی به منظور تجهیز، تقویت و نگهداری بالگردهای جمعیت هلال احمر برای امداد رسانی هرچه بهتر خبر داد.

بهادر جهرمی همچنین درباره دستور کار جلسات آتی هیات دولت هم گفت: با شروع سال جدید آیین‌نامه‌های متعدد در حوزه‌های مختلف به تصویب رسیده است که حمایت از اشتغال و اجرای شعار سال را تسریع و تسهیل خواهد کرد. دو آیین‌نامه دیگر در حوزه ورزش و جوانان و ارتباطات و فناوری و اقتصاد دیجیتال در دستور کار جلسات آتی هیات وزیران است و در صورت تصویب نهایی اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: پیرو دستور رئیس جمهور در شورای عالی تعاون در کشور مبنی بر اصلاح سند توسعه تعاون، برای حمایت هرچه بیشتر از مجموعه‌های تعاونی هم در حوزه شکل‌گیری، فعالیت‌ها و شیوه مدیریت و ساماندهی آن‌ها در دستور کار است همچنین اصلاحیه سند توسعه تعاون هم در کمیسیون اقتصادی دولت نهایی شده و در دستور جلسات هیات وزیران قرار دارد.

سلاجقه: از همه امکانات کشور برای نجات پیروز استفاده شد

«علی سلاجقه» نیز درباره اقدامات سازمان محیط زیست درباره توله یوز ایرانی گفت: پدر و مادر پیروز از همان ابتدا در وضعیتی بودند که از قاچاقچیان گرفته شدند و در وضعیت جسمی مناسبی نبودند. از سوی دیگر زادو ولد یوزها به صورت طبیعی هم سختی‌های زیادی دارد اما این اتفاق با استفاده از ظرفیت ها و کارشناسان داخلی صورت گرفت اما اتفاق با استفاده از طرفیت‌های داخلی و از کارشناسان و ظرفیت‌های داخلی اتفاق افتاد و از همین پدر و مادر کم بنیه سه توله یوز به دنیا آمد.

وی افزود: به دلیل انجام فرآیند سزارین و دخالت انسان و عدم حمایت مادر از توله یوز ها سبب شد که آنها در این شرایط مصنوعی زندگی کنند اما از تمام شرایط از تمام ظرفیت های سازمان استفاده شد. سلاجقه تصریح کرد: با توجه به رویه امید که در مردم ایجاد شد ما از تمام ظرفیت های داخلی استفاده کردیم تا به نحو مطلوب رشد کند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست عنوان کرد: این برای ما یک فرآیند آزمایشگاهی بود که در کشور اتفاق افتاد اما پیروز با مسائل متعددی از یبوست مسائل گوارشی درگیر بود اما مرتب هم تحت نظر بهترین پزشکان و کارشناسان بود.

وی درباره پروسه ده ماهه نگهداری از پیروز هم گفت موضوعاتی چون مسائل گوارشی و استخوان بندی و موضوع کلیه در این مدت پیش آمد اما پیروز تحت کنترل بهترین کارشناسان و بهترین دامپزشکان حیات وحش بود و شرایط کاملاً قرنطین داشت و کسی که مسئول نگهداری عبور ارتباط روانی قوی با او برقرار کرده بود.

وی با اشاره به اینکه دامپزشکی از آفریقای جنوبی به صورت مرتب پیروز را معاینه می‌کرد، گفت: این موضوع برای کشور به این دلیل که یک چرخه کامل مطالعاتی برای کشور در پی داشت، بسیار ارزشمند است و تجربه‌ای به این شکل در دنیا وجود نداشت.

سلاجقه با اشاره به اینکه برای اولین بار دولت سیزدهم با تمام اعتقاد برای نجات پیروز تلاش کرد، گفت: چنین نگاهی به تمام منابع زیستی به ویژه گونه‌های در حال انقراض دارد و اکنون ۷ قلاده ماده از این گونه دیده شده که توله یوز دارند و حفاظت می‌شوند.

وی افزود: پس از سال‌ها در منطقه عباس‌آباد اصفهان توله یوز نر مشاهده شده است و در بحث حفظ یوز دولت تمام امکانات خود را به کار خواهد گرفت.

سلاجقه ادامه داد: پیروز دچار بیماری کلیوی و نیازمند دیالیز و تعویض خون شد که باید از مادر گرفته می‌شد اما با توجه به بارداری ایران، تصمیم گرفته شد که دیالیز از روش دیگری انجام شود اما متاسفانه این عملیات ۱۲ ساعته به نتیجه نرسید اما از جنبه علمی دستاوردهای خوبی برای کشور به دست آمد.

وزیر دفاع: رزمایش‌های منطقه را به دقت رصد می‌کنیم

امیر «محمدرضا آشتیانی» درباره رزمایش آمریکا و شماری از کشورها در منطقه هدف آن را روحیه‌دهی به نیروهای آمریکا دانست و گفت: ما استنباطی تهدیدآمیز از این رزمایش نداریم اما ما همیشه آمادگی و هوشیاری لازم را داریم و رصد لازم را انجام داده و رویدادها را کاملا زیرنظر داریم.

وزیر دفاع درباره برنامه‌های این وزارتخانه گفت: رزمایش‌های برنامه‌ریزی شده هم با کشورهای دیگر و هم سالانه و مستمر ایران در حال برگزاری است.

محرابیان: پروژه آب شیرین‌کن در بوشهر به بهره برداری می‌رسد

«علی اکبر محرابیان» هم با حضور در جمع خبرنگاران حوزه دولت با اشاره به سفر آخر هفته‌ی رئیس‌جمهور به بوشهر گفت: پروژه آب شیرین‌کن به بهره‌برداری می‌رسد که شهرهای متعدد جم، سیراف، بوشهر و … را تامین آب می‌کند.

وزیر نیرو اضافه کرد: یکی از روش‌های پایدار تامین آب، استفاده از آب شیرین‌کنها با فناوری‌های نوین است.

اسماعیلی: ثبت نام حج تمتع از امروز برای سال آینده آغاز شد

وزیر فرهنگ ‌ارشاد اسلامی با اشاره به اتمام جشنواره های فجر گفت: جشنواره‌های فجر به اتمام رسید. آنچه امسال داشتیم، شوق و هیجان و حضور قوی مردم و هنرمندان در تهران و شهرستان‌ها بود.

«محمدمهدی اسماعیلی» اضافه کرد: جشنواره‌های فجر مهم‌ترین جشنواره‌های هنری سراسر دنیا هستند که با حضور پررنگ مردم برگزار می‌شود. عدالت فرهنگی دولت به تمام معنا خود را نشان داد و در تمام نقاط کشور به نمایش در آمد.

وی افزود: ما در جشنواره فیلم فجر تلاش کردیم محلی برای دیده شدن در تمام شهرها و استان‌ها وجود داشته باشد. نکته مهمتر حضور ویژه هنرمندان بود که با همه سلائق در این دوره حاضر شدند که از آنها قدردانی میکنم. کسانی تلاش کردند که این حضور کمرنگ باشند. اما هنورمندان ایستادند که مورد عنایت ویژه خداوند خواهند بود.

اسماعیلی ادامه داد: ثبت نام حج تمتع از امروز برای سال آینده آغاز شده است. دولت حمایت ویژه‌ای کرده و مصوبه‌ای در جلسه دولت داشتیم. امیدواریم با این نگاه دولت بدون دغدغه در این سفرها حاضر شوند.

از وزیر فرهنگ درباره فروش موزه ملی سینما که در باغ فردوس منطقه یک تهران واقع شده است، سوال شد و اینکه گفته شده این فروش مرتبط با مصوبه مولدسازی دارایی های دولت است؛ اسماعیلی در پاسخ گفت: موزه ملی سینما از مفاخر فرهنگی هنری کشور است، این خبر صحت ندارد و طی یک سال و نیم اخیر کارهایی برای به روز آوری انجام دادیم.

وی در خصوص کیفیت کاغذ مازندران برای صنعت چاپ هم توضیح داد: کاغذ مازندران در چند نوع تولید می شود؛ با ناشران جلسه داشتیم بخش عمده ای از کارها را با کاغذ مازندران انجام می دهیم، این نوع کاغذ بهترین کیفیت را دارد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: محصولات این کارخانه اگر از هم ترازهای خود بالاتر نباشد کمتر نیست، برای ۷۵ درصد کتاب های درسی قرارداد بسته شده و ماهانه هزار تن از کاغذ مازندران در اختیار ناشران قرار می گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که کارخانه زاگرس فارس نیمه اول سال آینده به چرخه تولید باز گردد تا هم نیاز داخلی را مرتفع کند و هم به بازار منطقه فکر کنیم.

اسلامی: پرونده موضوعات مناقشه میان ایران و آژانس بسته شده است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که در روزهای آینده میزبان مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، به خیرنگاران گفت: تماس‌ها با مدیرکل و معاونین آژانس در حال انجام است و هیات‌هایی از آژانس در تهران حضور پیدا کردند و مواردی که عدم انطباق سانتریفیوژها یا وجود ذره اعلام شده بود، حل و فصل و پرونده پس از کارشناسی‌ها بسته، نهایی و مشخص شد که انحراف خاصی وجود ندارد و موضوعاتی است که در حقیقت با توجه به بحث های کارشناسی واجد اهمیت نبوده است که بخواهد به عنوان یک بحث مورد پیگیری قرار گیرد.

«محمد اسلامی» اضافه کرد: دلیل برجام همین موارد اتهامی است. ۲۰ سال است که این اتهامات مطرح است و مذاکرات به سند برجام تبدیل شده است. امکان ندارد چیزی که مربوط به گذشته بوده نو شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سفر آتی گروسی تاکید کرد: این سفر می‌تواند کره گشای مذاکرات برجامی باشد. ما موارد غیرعادی که سیاسی و با اعمال فشار باشد را نمی‌پذیریم.

معاون رئیس‌جمهور گزارش آژانس درباره غیرشفاف بودن اقدامات ایران را رد کرد و گفت: در گزارش چنین موردی ذکر نشده است.

وی درباره ادعاهای پادمانی آژانس هم گفت: برای روشنگری درباره پاسخ‌های ایران جلساتی برگزار شد و گرچه اینگونه القا می‌کند که پاسخی داده نشده است اما پاسخ‌ها در چند صد صفحه ارائه شد و بار دیگر با حوصله این پاسخ‌ها را بررسی کردیم.

وی افزود: مذاکراتی که با معاون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام و از آقای گروسی دعوت به عمل آمد که در یکی دو روز آینده به تهران سفر خواهد کرد تا موارد باقی مانده را بررسی شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره گزارش سطح غنی‌سازی ایران هم گفت: بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و براساس برجام، محدودیت‌هایی برای جمهوری اسلامی ایران در غنی سازی اعلام شده بود اما به دلیل اینکه هیچ کدام از طرفین برجام به این تعهد پایبند نبودند، جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون اقدام راهبردی مجلس تعهدات خود را بازگشت داد، بنابراین طبیعی است که آژانس نظارت‌ها را مانند گذشته داشته باشد و درباره افزایش غنی‌سازی هم گزارش ارائه دهد و اعلام کند که نظارت‌های پیشین را ندارد اما معنای آن این نیست که اِشراف نداشته باشند.

وی درباره اعلام وجود ذره‌ای با غنای ۸۴ درصد هم گفت: نمونه برداری یک ذره بوده است که با میکروسکوپ هم دیده نمی شود اما آنچه مهم است، حجم موادی است که پس از تولید ذخیره می شود که بازرسان آن را مشاهده کردند و مطمئن شدند که بیش از ۶۰ درصد نیست و خط تولید ایران ۶۰ درصد است که در این گزارش هم آمده است، در نشست‌ها هم آن‌را پیگیری می‌کنیم و این موضوع هم براساس همین مذاکرات کنار گذاشته می‌شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.