رئیسی: فعالیت‌های اقتصادی را به مذاکرات سیاسی گره نزده‌ایم/ صادرات ۵۰میلیارد دلاری یک رکورد است
17 اردیبهشت 1402 - 13:56
شناسه : 52148
2
رئیس‌جمهور با بیان اینکه سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد فشارهای حداکثری علیه جمهوری اسلامی شکست خورده است، گفت: این نمایشگاه یکی از جلوه‌های دور زدن تحریم‌هاست.
پ
پ

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز در آیین افتتاحیه پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (Iran expo 2023) که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت:  جمهوری اسلامی ایران بیشتر به صنعت نفت و گاز شناخته می‌شد، البته که ما از کشورهای بزرگ صادرکننده نفت و گاز هستیم اما دیگر توانمندی‌های ایران مورد غفلت قرار گرفته است. سطح روابط تجاری و اقتصادی ما با کشورها می‌تواند تغییر یابد و در سطح بالاتری قرار بگیرد.

وی با تأکید بر لزوم شناخت ظرفیت‌های داخلی افزود: دفاتر بازرگانی ایران در کشورها باید توانمندی‌های اقتصادی و تجاری‌مان را معرفی کنند و در دولت سیزدهم تلاش کردیم این دفاتر فعال شود.

رئیس‌جمهور بیان کرد: در حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی اقدامات بزرگی انجام شده است و تأمین ۹۵درصدی داروی مورد نیازمان در کشور از داخل و صادرات آن، از افتخارات است. آمارها نشان می‌دهد که در حوزه پتروشیمی، معادن و سایر عرصه‌ها کارهای قابل‌توجهی انجام گرفته است. توصیه می‌کنیم فعالان اقتصادی به پارک‌های علم و فناوری سر بزنند و بازدید مفصلی داشته باشند.

رئیسی اضافه کرد: بازدید برخی سران کشورها از نمایشگاه‌های توانمندی‌های ما موجب شگفتی بوده است چون ما در تحریم‌ها و تهدیدها به این توانایی‌ها رسیده‌ایم. دشمنان نه‌فقط درباره صنعت هسته‌ای و نظامی، بلکه نمی‌خواهند به بسیاری از توانایی‌های صنعتی و تولیدی هم دست یابیم ولی جوانان و نخبگان ما با تکیه بر علم و دانش، دستاوردهای مهمی داشته‌اند و جمهوری اسلامی ایران در برخی صنایع حرف برای گفتن دارد.

وی عنوان کرد: سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد فشارهای حداکثری علیه جمهوری اسلامی شکست خورده است؛ بله، این شکست مفتضحانه‌ای بود و به صنایع مختلف رسیده‌ایم و شاهد دور زدن تحریم‌ها بوده‌ایم؛ این نمایشگاه یکی از جلوه‌های دور زدن تحریم‌هاست.

رئیس‌جمهور با تأکید بر جلوگیری خام‌فروشی بیان کرد: کار دانش‌بنیان مدنظر ماست که البته از تأکیدات مقام معظم رهبری است؛ امروز شرایط خوبی برای تولید شکل گرفته است و از تولیدکنندگان می‌خواهم تولید را از نظر کیفیت و کمّیت رشد دهند.

رئیسی در ادامه بیان کرد: ما رشد و تولید را بند به مذاکرات سیاسی نکرده و نمی‌کنیم؛ مذاکرات عزتمندانه پیش خواهد رفت و از موضع عزت مذاکرات را دنبال می‌کنیم. ما میز مذاکره را ترک نکردیم و آمریکایی‌ها میز مذاکره را ترک و پیمان‌شکنی کردند؛ اروپایی‌ها تعهدات خود را انجام ندادند و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ۱۵ بار اعلام کرده است که ایران به تعهدات خود عمل کرده است؛ ما حرف منطقی، متین و عقلانی داریم و خود اروپایی‌ها گفته‌اند “حرف‌های شما قابل دفاع است”، ولی دولت فعالیت‌های اقتصادی را به این مذاکرات گره نزده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وزارتخانه‌ها از صادرات حمایت کنند و صادرات بیش از ۵۰ میلیارد دلار رکورد ۴۰ساله و نشان از همت دولت برای رشد تولید است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.