قهوه بنوشید و از بیماری‌ها دور بمانید!
18 اردیبهشت 1402 - 17:25
شناسه : 52290
3
به صورت معمول هر روز صبح قبل از شروع روز کاری جدید و با هدف افزایش انرژی روزانه، فنجان یا ماگ خود را از قهوه پر می‌کنیم و دقایقی را فارغ از غوغای جهان و با نوشیدن قهوه‌ای تازه‌دم شروع می‌کنیم.
منبع : اقتصاد نیوز
پ
پ

افزایش انرژی بدن و در نتیجه بیدار ماندن از جمله مهم‌ترین فواید قهوه است که همه ما با آن آشنایی داریم. اما باید بدانیم که فواید قهوه به همین یک مورد ختم نمی‌شود. قرار نیست در این مقاله اغراق کنیم و ادعا کنیم که قهوه حتی می‌تواند سرطان را درمان کند، اما از دید علمی ‌فواید مصرف قهوه کمی ‌از این موارد معمول فراتر می‌رود. پس در ادامه، تاثیرات شگفت انگیز قهوه را با هم بررسی می‌کنیم تا با این نوشیدنی عالی بیشتر آَشنا شویم.

فواید قهوه برای سلامتی بدن

تاثیر مثبت بر فعالیت فیزیکی: مصرف کمی ‌قهوه تلخ، قبل از ورزش کردن می‌تواند عملکرد فیزیکی شما را بهبود بخشد.

تاثیر مثبت بر سلامت ذهنی و بهبود سطح انرژی: جالب است بدانید که تحقیقات دانشگاه‌ هاروارد اثبات کرده است که مصرف ۲ تا ۴ فنجان قهوه می‌تواند ریسک خودکشی را در افراد کاهش دهد.

چربی سوز طبیعی: کافئین موجود در قهوه می‌تواند سلول‌های چربی را در هم شکسته و حتی آن‌ها را به عنوان منبع تامین انرژی در بدن پخش کند.

منبع عالی آنتی اکسیدان و ضد التهاب: قهوه دارای فواید تغذیه‌ای فراوانی است چرا که دارای خواص آنتی اکسیدان و ضدالتهاب است. بنابراین، مصرف مرتب قهوه می‌تواند در برابر اکسیده شدن مواد سمی‌ و شیمیایی در بدن ما مقابله کند و همچنین در مبارزه با التهاب به ما کمک کند.

منبع عالی ویتامین ب، منیزیم و پتاسیم: قهوه منبع عالی از ویتامین‌های ب، منیزیم و پتاسیم است که برای سلامتی عمومی‌ بدن ضروری است.

بهبود DNA شما: عجیب است اما مصرف قهوه می‌تواند احتمال شکست رشته‌های DNA شما را کاهش دهد. در نتیجه شما کم‌تر در معرض ابتلا به انواع تومورها قرار می‌گیرید چرا که سلول‌های قوی‌تری دارید.

فواید قهوه در پیشگیری از بیماری‌های جسمی

مصرف قهوه در جلوگیری از ابتلا به چند بیماری پردردسر تاثیر مثبت دارد. تحقیقات علمی‌ متعددی تاثیر مصرف قهوه بر ابتلا به چند بیماری مهم را بررسی کرده و به نتایج جالب توجهی دست یافته است:

جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲

در بیماری دیابت نوع ۲،سطح قندخون بالا رفته و در نتیجه ترشح انسولین کاهش پیدا می‌کند. نتایج تحقیقات نشان داده است که مصرف قهوه می‌تواند ۲۰ تا ۵۰ درصد خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

جلوگیری از ابتلا به سرطان کبد:

واقعا اغراق نیست، مطالعات متعددی نشان داده است که مصرف قهوه می‌تواند در پیشگیری از بروز سرطان کبد بسیار موثر باشد.

تاثیر قهوه بر جلوگیری از حمله قلبی:

نه تنها قهوه می‌تواند عملکرد قلب را بهبود بخشد، بلکه می‌تواند خطر ابتلا به حمله قلبی در بزرگسالی را نیز کاهش دهد.

ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ کاهش پیدا می‌کند

تحقیقات علمی ‌نشان می‌دهد که مصرف قهوه می‌تواند تا ۲۶ درصد احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

ریسک ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش می‌دهد

جالب است که مصرف قهوه در جلوگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا موثر است، اما اگر در حال حاضر دارای سنگ کیسه صفرا هستید باید مصرف قهوه را قطع کنید.

کاهش احتمال خطر مرگ زودرس

آخرین یافته‌ها از مصرف قهوه نشان می‌دهد که مصرف متعادل قهوه می‌تواند خطر مرگ زودرس را در بزرگسالان کاهش دهد. چه چیزی می‌تواند از این بهتر باشد؟ با مصرف قهوه حتی می‌توانید مدت زمان بیشتری از زندگی‌تان لذت ببرید.

کاهش احتمال خطر مرگ زودرس

فواید قهوه در پیشگیری از بروز بیماری های ذهنی
جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی ذهنی مانند پارکینسون، آلزایمر

تحقیقات دانشگاه‌هاروارد به این نتیجه رسیده است کسانی که به طور مرتب قهوه مصرف می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مثل آلزایمر و پارکینسون هستند.

جلوگیری از ابتلا به افسردگی

تحقیقات علمی ‌نشان داده است که مصرف روزانه قهوه می‌تواند از ابتلا به افسردگی جلوگیری کند و در نتیجه احتمال خودکشی افراد را کاهش می‌دهد.

مصرف قهوه علاوه بر لذتی که برای شما به همراه دارد، دارای خواص متعددی است و سلامتی شما را تضمیمن کرده و از ابتلا به چندین بیماری شایع در بزرگسالی جلوگیری می‌کند. حالا که با فواید قهوه بر سلامتی انسان آشنا شدیم، می‌توانیم بگوییم افزایش سطح انرژی صبحگاهی تنها یک خاصیت پیش و پا افتاده ناشی از ‌مصرف قهوه است.

البته باید توجه کرد که میزان تحمل کافئین در افراد متفاوت است و می‌تواند به عوامل ژنتیکی ارتباط اشته باشد. اگر دچار اضطراب، اختلال شدید در خواب و عصبانیت‌های لحظه‌ای پس از مصرف قهوه شدید، حتما مصرف قهوه را محدود یا قطع کنید.

چه مقدار قهوه مصرف کنم؟

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که مصرف متعادل قهوه در بزرگسالی (۳ تا ۴ فنجان قهوه که ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیگرم در روز کافئین برای بدن شما فراهم می‌کند.) می‌تواند برای کسب سلامتی شما موثر و مفید باشد. مصرف کافئین زیاد می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد و عوارض جانبی متعددی برای شما داشته باشد. بنابراین، بهتر است از مصرف زیاد قهوه خودداری کنید.

عامل دیگری که در مصرف قهوه مهم است، نوع قهوه‌ای است که مصرف می‌کنید. برای مثال، مصرف قهوه فوری یا قهوه بدون کافئین خواص مشابهی برای بدن دارد اما ممکن است سطح تاثیرگذاری آن متفاوت باشد.

کیفیت قهوه عامل مهم دیگری است که می‌تواند بر تاثیرگذاری خواص آن نیز موثر باشد. مشخص است که قهوه با کیفیت می‌تواند تاثیر مثبت‌تری بر سلامت فرد داشته باشد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود که قهوه با کیفیت تهیه و مصرف کنید.

توصیه‌هایی برای تهیه قهوه با کیفیت

توصیه‌هایی برای تهیه قهوه با کیفیت

چنانچه به تازگی از طرفداران و دوست‌داران قهوه شده‌اید، دغدغه جدید شما این است که از کجا قهوه مرغوب تهیه کنم؟ با توجه به موقعیت مکانی و جایی که زندگی می‌کنید می‌توان چند پیشنهاد خرید ارائه کرد که به شرح زیر است:

مشاوره گرفتن ازکافی‌شاپ‌های تخصصی محلی:

این‌ مکان‌ها، فضای مناسبی برای آشنایی و یافتن قهوه‌های باکیفیت با طعم‌ها و ترکیب‌های منحصربه‌فرد هستند. معمولا می‌توانید با باریستاها یا برشته‌کنندگان صحبت کنید تا درباره قهوه اطلاعات بگیرید و توصیه‌هایی دریافت کنید. همچنین در برخی کافه‌ها امکان خرید دانه قهوه و یا قهوه آسیاب شده وجود دارد که می‌توانید به راحتی خریدتان را انجام دهید.

خرید از فروشگاه‌های قهوه:

این روزها فروشگاه‌های زیادی در صنعت قهوه دایر شده‌‌است که انواع قهوه با رست‌های مختلف ارائه می‌دهند. این فروشندگان ضمن مشاوره دادن به شما می‌توانند بهترین ترکیبی که مناسب شماست را آسیاب کرده و در اختیار شما قرار دهند.

خرید قهوه از سوپرمارکت‌ها:

یکی از دسترس‌ترین راه‌های تهیه قهوه، خرید از سوپرمارکت‌های محلی است. سوپرمارکت‌ها انواع قهوه را با قیمت‌های مختلف ارائه می‌دهند. اگر با برندهای معروف آشنایی دارید، خرید را به‌راحتی و بی‌معطلی انجام می‌دهید اما اگر قهوه نوشی را به تازگی شروع کرده باشید برای شناخت انواع قهوه، تست کردن برندهای موجود و محصولات متفاوت‌شان تنها گزینه است.

در این روش با تکیه بر تجربه و برداشت خودتان با محصول آشنا شده و تصمیم می‌گیرید که مشتری کدام برند شوید. توصیه می‌کنیم که به دنبال مارک‌های معتبری باشید که اطلاعات کامل قهوه از تاریخ برشته شدن قهوه، اطلاعات خاستگاه و … را دارا باشد.

تهیه قهوه از فروشگاه‌های آنلاین:

با افزایش درخواست خرید قهوه و امکان دسترس نبودن فروشگاه‌های فیزیکی خرید قهوه در خیلی از شهر و محله‌ها یکی از بهترین راه‌های تهیه قهوه، خرید اینترنتی قهوه از وبسایت‌های معتبر است. فروشگاه‌های آنلاین قهوه معمولاً طیف وسیع‌تری از دانه‌ها و مخلوط‌های قهوه را در مقایسه با فروشگاه‌های فیزیکی ارائه می‌کنند که امکان انتخاب طعم‌های تخصصی و منحصر به فرد را بیشتر فراهم می‌کند.

ضمنا این فروشگاه‌ها معمولاً اطلاعات دقیقی در مورد گونه، خاستگاه و طعم‌های قهوه را در وبسایت‌شان ارائه می‌دهند که می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری بهتر و آگاهانه کمک کند. در نهایت، خرید قهوه از یک وب‌سایت آنلاین می‌تواند راحت و آسان باشد و به شما این امکان را می‌دهد تا خرید خود را از هر جایی که هستید انجام دهید و قهوه را مستقیماً درب منزل تحویل بگیرید.

خرید از مزارع کشاورزی:

این روش تهیه قهوه، بسیار تخصصی و کمی دور از دسترس برای همگان است. این روش خرید، تنها به فروشندگان عمده‌ای توصیه می‌شود که سختی مسیر برای‌شان با اهداف تجاری همراه باشد.

در آخر

یادآوری کنیم که قهوه تأثیر زیادی بر عملکرد مغز و اثرات محافظتی در برابر برخی بیماری‌ها مانند پارکینسون و آلزایمر دارد. همچنین، کافئین و سایر ترکیبات موجود در قهوه، به بهبود عملکرد شناختی، افزایش هوشیاری و خلق و خوی کمک می‌کند. مهم است بدانید همه قهوه‌ها یکسان تولید نمی‌شوند و عوامل مختلفی مانند نوع دانه، سطح برشته‌کاری و روش دم کردن، همگی می‌توانند بر طعم و فواید فنجان قهوه روزانه شما برای سلامتی تأثیر بگذارند. برای اطمینان از خرید قهوه با بالاترین کیفیت، منابع معتبر مانند کافی‌شاپ‌های تخصصی یا خرده‌فروشی‌های آنلاین را در نظر بگیرید که دانه‌های تازه برشته‌کاری شده را ارائه می‌دهند. با انتخاب‌های آگاهانه در خرید قهوه، از مزایای این نوشیدنی محبوب بهره‌مند شوید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.