زالی: برای مقابله با ویروس کرونا بازمهندسی سیستم های مراقبتی در حوزه بهداشت ضروری است
04 آبان 1399 - 22:17
شناسه : 5345
6
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به فرمایشات رهبری در جلسه ستاد ملی کرونا، بر ضرورت حضور بیش از پیش تمامی دستگاه ها برای مقابله با این ویروس همه گیر و بازمهندسی سیستم های مراقبتی در حوزه بهداشت تاکید کرد.
پ
پ

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به گذشت نزدیک به ۹ ماه از شکل گیری ستاد ملی مقابله با کرونا، تشکیل این ستاد را نتیجه تدبیر هوشمندانه مقام معظم رهبری عنوان کرد.

وی با بی بدیل خواندن ظرفیت های ستاد ملی مقابله با کرونا از ابعاد حقوقی، اجرایی و جایگاه حاکمیتی، این ستاد را نهادی فرابخشی و مستقل از لحاظ حقوقی توصیف کرد.

دکتر زالی با بیان اینکه بخش زیادی از اختیارات این نهاد نوین متاثر از شورای عالی امنیت ملی کشور و منتج از اختیارات مقام معظم رهبری است، گفت: مقام معظم رهبری ضمن قدردانی از عملکرد و خدماتی که ستاد ملی کرونا با مدیریت مستقیم رییس جمهور تا کنون در زمینه مقابله با کرونا و با وجود سختی ها و چالش هایی همچون تاثیر فصل سرما بر افزودن به دامنه بیماری و عالمگیر بودن این اپیدمی، اعتقاد داشتند که باید یک بخش مهم در استمرار ستاد ملی برای رصد و دیده وری محیطی عملیاتی شود تا مشخص شود مصوبات ستاد ملی تا چه حد جنبه عملیاتی پیدا کرده است و پیشنهاد دادند که یک عقبه عملیاتی به صورت میدانی ملحق به ستاد شکل بگیرد، تا با شکل گیری این عقبه عملیاتی و اجرایی شدن مصوبات این ستاد پیگیری شود و همچنین در مواردی که به هر دلیلی مصوبات ستاد با چالش های محیطی رو به روست، بازخوردی منطقی و پویا به ستاد شکل بگیرد.

وی یادآورشد: بنابر این در پی فرمایشات مقام معظم رهبری و با نگاه آسیب شناسانه ای که ایشان در مجموع عملکرد ماه های اخیر داشتند، این پیشنهاد با استقبال دولت رو به رو شد تا این عقبه به عنوان حلقه متصل اجرایی، عملیاتی و میدانی به ستاد ملحق شود.

دکتر زالی افزود: متاسفانه چهره بسیار فراگیر، متکثر وفرسایشی که این ویروس در کشور ایجاد کرده به گونه ای است که بخش زیادی از توان و استطاعت دستگاه های اجرایی مصروف شده و با توجه به مزمن شدن این اپپدمی لازم است که با یک طراوت جدید همه دستگاه های اجرایی و ذی ربط حول مصادیق و منویات مجموعه ستاد ملی و به خصوص بخش تخصصی آن یعنی بخش های مربوط به وزارت بهداشت را عملیاتی کنند.

وی با اشاره به ضرورت شکل گیری یک آرایش نوین جنگی در برابر این ویروس، گفت: اگر دستگاهی نیز تا کنون مشارکت داشته باید این مشارکت به یک مشارکت حداکثری تبدیل شود و باید نهادینه سازی یک کار جهادی در همه دستگاه ها شکل بگیرد، زیرا امروز موضوع اول و اولویت کشور مسئله مقابله با کروناست.

دکتر زالی با بیان اینکه ساختار ستاد مقابله با کرونا به گونه ای است که سعی شده تمام دستگاه هایی که در این حوزه مداخله دارند، در این ستاد مشارکت کنند، گفت: آنچه که مورد مطالبه وزارت بهداشت و عزیزان ما در عرصه های سلامت است، حضور حداکثری همه دستگاه هاست و موکول به یک دستگاه نیست، البته این بدان معنا نیست که دستگاه ها کم کاری کرده اند، بلکه شرایط سختی که این ویروس دارد می طلبد که از تمامی ظرفیت های ملی بهره گرفته شود.

وی معیار بندی و شاخص سازی برای همه دستگاه های اجرایی، قانونگذاری، قضایی و اداری را راهی برای سنجش عملکرد دستگاه های مرتبط با حوزه مقابله کرونا برای انجام وظایف محول شده عنوان کرد.

دکتر زالی در ادامه شکل گیری کارگروهی در ستاد ملی مقابله با کرونا برای ارزیابی مستمر و دیده ورانه برای تحقق تعهدات دستگاه های اجرایی را پیشنهاد کرد.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه مطالبه مقام معظم رهبری شکل گیری ابتکارات جدید در حوزه مقابله با کروناست، گفت: قطعا درحال حاضر فضای مقابله با ویروس به بازنگری و روش هایی مبتکرانه، خلاقانه و به هنگام نیاز دارد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های علمی محققان و متخصصان این حوزه، نسبت به تحقق بسیاری از طرح های پژوهشی در این حوزه مقابله با کرونا ابراز امیدواری کرد.

دکتر زالی همچنین با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم استقبال از طرح های تحقیقاتی در حوزه کرونا به ویژه زمینه های واکسن و دارو، گفت: زمینه بروز بسیاری از خلاقیت ها در عرصه های مختلف از جمله بهداشت و درمان وجود دارد و باید بدانیم توفیق ما برای ریشه کن کردن این بیماری حتما از دالان بهداشت می گذرد.

وی با تاکید بر اهمیت اعتلای ظرفیت های بهداشتی و پیشگیری از بیماری به ویژه ردیابی بیماران و استفاده از گروه های مردم نهاد برای تحقق این امر، خواستار توجه ویژه به فعال سازی سیستم مراقبتی در حوزه بهداشت شد.

دکتر زالی با اشاره به ضرورت بازمهندسی سیستم مراقبتی حوزه بهداشت در کلانشهرها  در تناسب با تغییرات شهرنشینی، کالبد سیستم مراقبتی بهداشت را دارای ظرفیت های گسترده برای بهبود وضعیت کنونی دانست.

 

 

وی از تغییرات جدی در عرصه غربالگری درآینده خبر داد و گفت: اولا دامنه افرادی که در حوزه ردیابی بیماران مورد توجه مراقبان سلامت قرار می گیرند افزایش خواهد یافت و دوم اینکه با قول ریاست جمهور و دکتر نمکی امیدواریم بتوانیم در زمینه تجهیز و لجستیک انجام پیوست های روش های تشخیصی آزمایشگاهی، با قطعیت بیشتر به فازهای بعدی ورود کنیم.

دکتر زالی نسبت به شکل گیری خیزشهای جهادگونه در عرصه ملی برای ورود جوانان به عرصه واکسن وداروی کرونا درشرکت های دانش بنیان ابرازامیدواری کرد و افزود: از مهمترین تجربه های کشورهای موفقی که در ماه های اخیر توانسته اند بر این بیماری منحوس توفیقاتی پیدا کنند، بحث اعمال مداخلات بازدارنده و سلبی در رعایت اصول مدنی است.

وی با بیان اینکه توجه به مصالح جمعی در رعایت پروتکل های بهداشتی حتی در کشورهایی که رعایت حقوق شهروندی از اصول پررنگ مدیریتی و اولویت است، گفت: به نظر می رسد که باید یک انضباط عمومی نسبت به رعایت پروتکل ها شکل بگیرد.

دکتر زالی با تاکید بر لزوم به کارگیری هر دو روش سلبی و ایجابی برای رعایت پروتکل های بهداشتی، گفت: لازم است حاکمیت اقدامات خود را صریح و به هنگام و در تناسب با منافع جمعی اعمال کند.

وی ادامه داد: در اپیدمی ها وزارت بهداشت در همه دنیا، در مرکزیت تصمیم گیری و تصمیم سازی ها قرار دارد و از این رو تعیین مصادیق محدودیت ها با وزارت بهداشت است.

دکتر زالی یادآورشد: امروز فرزندان برومند این مرز و بوم در عرصه دانشگاه ها علوم پزشکی در بخش های بهداشتی و درمانی تن بر آتش زده اند و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری حمایت و پشتیبانی از این نیروهای خط مقدم ضروری است.

وی همچنین با اشاره به نظر مقام معظم رهبری درباره ضرورت تامین نیروهای تازه نفس در حوزه بهداشت و درمان، بر لزوم تامین اعتبارات دانشگاه های علوم پزشکی و بسیج نیروی انسانی تاکید کرد.

دکتر زالی از ابتلای حدود  ۳۰ هزار پرستار در سراسر کشور به کرونا و خارج شدن حدود حدود ۶ هزار نفر از آنان از مدار ارائه خدمات خبر داد.

وی حضور نیروهای انسانی داوطلب را نیز کارگشا دانست و گفت: در دور اول این بیماری حضور نیروهای جهادی در بخش های مختلف بسیار پررنگ و کارگشا بود.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان نقش تاریخی و تاثیرگذار فرمایشات رهبری در این روزهای سخت، از مردم خواست بیش از هر زمان دیگر به عزیزان در عرصه بهداشت اعتماد و در حوزه بیماریابی همکاری کنند.

وی گفت: کشور ما بعد از انقلاب از سیستم متقن و سازمان یافته بهداشتی برخوردار شده و همواره در طول سالهای اخیر مورد حمایت و تقدیر سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته ایم.

وی ادامه داد: طبق تاکیدات مقام معظم رهبری که کاملا فرمایشات علمی است، بیماریابی سریع، ردیابی بیماران، قرنطینه سازی و درمان زودرس اگر فراهم شود بیمار در شرایط وخیم کمتر قرار خواهد گرفت و بار بیمارستان ها و آمار مرگ و میر کاهش پیدا خواهد کرد.

دکتر زالی در خصوص اظهارات رییس جمهور مبنی بر گسترش ویروس کنونی به عنوان فرم جهش یافته اروپایی، بیان کرد: این ویروس از نظر ساختاری ناپایدار است و در حال حاضر یک دل مشغله جهانی در خصوص وجود نقاط متعدد بالقوه قابل جهش در ویروس وجود دارد. به دلیل اینکه تبادل جدی جهانی برای مقابله با آن وجود دارد، به نظر می رسد این ویروس در حال ظهور با چهره های متفاوت متناسب با شرایط بومی هر کشور است.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا، ترددها از کشورهای اروپایی را یکی از عوامل موثر در این رخداد دانست و گفت: بر اساس فرمایشات رهبری مقرر شد کنترل های بیشتری بر این ترددها اعمال شود. البته حجم ترددها به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

دکتر زالی، تصریح کرد: امروز با همکاران نیروی انتظامی بر تشکیل کمیته مرزبانی گفت و گو کردیم تا با همکاری وزارت امور خارجه، انتظام ورودی ها و خروجی های کشور افزایش پیدا کند. البته تاکنون وزارت بهداشت تاکید بر انجام آزمایش PCR یا در کشور مبدا یا در کشور مقصد داشته است و سعی شد از ورود افراد علامت دار خودداری شود.

وی افزود: همچنین مسافرانی که به کشور وارد می شدند و جواب تست آماده نبود، مراقبین سلامت مستقر در فرودگاه ها نام آنها را ثبت می کردند تا در صورت مثبت بودن تست ردیابی صورت گیرد.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در پایان عنوان کرد: با نظارت و مدیریت مستقیم رییس جمهور بر فعالیت های ستاد ملی، به طور قطع تدابیری برای اعلام یکسان تصمیمات در کل کشور اتخاذ خواهد شد. البته کمیته اطلاع رسانی در ستاد در حوزه آگاه سازی و تمشیت فضای مجازی باید فعال تر از قبل حرکت کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.