گسترش اختلافات عربستان و آمریکا/ کاخ سفید نگران از روابط ریاض با پکن و مسکو
21 خرداد 1402 - 14:26
شناسه : 55108
5
روابط ریاض و واشنگتن در دوره ریاست جمهوری «جو بایدن» بسیار پیچیده شده و سفر اخیر بلینکن به ریاض دستاورد چندانی نداشته است و عربستان با متنوع کردن گزینه های راهبردی خود، راه همکاری با دشمنان سرسخت آمریکا یعنی روسیه و چین را به طور تدریجی در پیش گرفته است.
منبع : ایرنا
پ
پ

پایگاه خبری «العربی الجدید» امروز یکشنبه در تحلیل خود از نتایج سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به ریاض و وضعیت روابط بین آمریکا و عربستان در سایه تغییر معادلات منطقه ای و جهانی با اعلام این مطلب نوشت: نیمه شب سه شنبه گذشته «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در جده دیدار کردند و این مساله برای کارشناسان و ناظران سیاسی بسیار قابل توجه بود، زیرا پروتکل های اعمال شده نوع روابط و میزان سردی و گرمی آن ها را نشان می داد.

روز بعد شاهد بودیم که برخلاف گذشته، اخبار این دیدار در رسانه های سعودی با زبانی خشک و کوتاه و تا حد زیادی محافظه کارانه بازتاب پیدا کرد، در این اخبار به جزئیات دیدار پرداخته نشد و رسانه های سعودی تنها اعلام کردند که دو طرف به تحولات منطقه و جهان پرداختند.

از سوی دیگر، طرف آمریکایی نیز به جزئیات دیدار نپرداخت و یکی از دستیاران بلینکن آن را «صریح» توصیف کرد.

وی گفت که در خصوص برخی طرح های احتمالی، رویکردهای نزدیکی باهم داریم، زیرا منافع ما مشترک است، البته در برخی موارد اختلاف نظر نیز داریم.

بر اساس این گزارش، تا زمان نشستن هواپیمای بلینکن در فرودگاه جده، دیدار وی با بن سلمان قطعی نشده بود و علیرغم اینکه طرف آمریکایی از احتمال زیاد برگزاری این دیدار خبر داده بود، اما مسئولان سعودی این مساله را تایید نکردند و گفته شد که دو طرف درخصوص بسیاری از مسائل دوجانبه، منطقه ای و جهانی اختلاف نظر دارند.

یکی از مسائلی که طرف آمریکایی را آزار داده بود، استقبال بن سلمان از «نیکولاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا و یکی از دشمنان واشنگتن یک روز قبل از سفر بلینکن به عربستان بود.

از سوی دیگر، سفر بلینکن به عربستان همزمان با یک تحول مهم در منطقه صورت گرفت و آن هم بازگشایی سفارت ایران در ریاض بود.

سفر بلینکن به جده چند هفته بعد از سفر «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا به عربستان در ۷ ماه می و تقریبا یک سال بعد از سفر «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور به ریاض انجام شد، این امر نشان می دهد که این سفر به ویژه در زمینه کاهش تولید نفت و گام های عربستان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، اهداف خود را محقق نکرده است.

بعد از آن سفر، تحولات زیادی رخ داد که منجر به گسترش اختلافات میان آمریکا و عربستان شد؛ دو کشوری که بیش از یک قرن از روابط مستحکم برخوردار بودند.

پس از آن، روابط بین المللی ریاض بویژه با چین تقویت شد و در ۷ دسامبر گذشته، عربستان میزبان نشست های مقامات چین با مقامات عربستانی، شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب بود.

در دوره ریاست جمهوری بایدن، روابط ریاض و واشنگتن بسیار پیچیده شد و یکی از دلایل مهم آن، به اختلافات دو کشور به قیمت نفت خام مربوط می شد، زیرا بعد از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، ریاض و مسکو بر سر کاهش تولید نفت در قالب اوپک پلاس توافق کردند و این امر باعث شد که آمریکا نتواند به مسکو فشار بیاورد.

این اقدام عربستان در راستای رویکردهای روسیه و در تضاد با رویکردهای آمریکا بود، همچنین دو روز قبل از سفر بلینکن به عربستان در اوپک پلاس به طور داوطلبانه متعهد شد که تولید نفت خام خود را به میزان روزانه یک میلیون بشکه کاهش دهد.

علیرغم اینکه بایدن سخنان خود مبنی بر وضع تحریم علیه عربستان را پس گرفت و بعد از رسیدن به کاخ سفید تلاش کرد که روابط سنتی میان دو کشور را حفظ کند، اما ریاض مسیر دیگری را در پیش گرفت و به طور تدریجی کانال های همکاری با دشمنان سرسخت آمریکا یعنی روسیه و چین را در پیش گرفت.

به نظر می رسد که سفر بلینکن به عربستان اهداف خود را محقق نکرده و تنها در حد تداوم همکاری ها در زمینه دفاعی باقی ماند زیرا ریاض همچنان سلاح پیشرفته از آمریکا می خرد و همچنین همکاری دیپلماتیک درخصوص درگیری های سودان در جریان است.

همچنین به نظر می رسد که واشنگتن از گسترش روابط ریاض با پکن بسیار نگران است و بخش مهمی از اهداف سفر بلینکن، تاکید بر عدم گسترش روابط میان این دو کشور است، اما گفته می شود که مسئولان سعودی اجازه ندادند که بلینکن وارد جزئیات روابط عربستان و چین شود و تاکید کردند که این مساله تحت تاثیر دیکته های دیگران قرار نمی گیرد، بلکه بر اساس منافع ریاض است.

این گزارش در پایان آورده است که عربستان گزینه های راهبردی خود را متنوع کرده و روابط ریاض و واشنگتن از روند قدیمی خود خارج شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.