چرا روند ابتلا به «تالاسمی» در خوزستان به مرز هشدار رسید؟
25 خرداد 1402 - 10:34
شناسه : 55362
0
رئیس انجمن تالاسمی ایران گفت: متاسفانه روند تولید نوزادان تالاسمی در استان خوزستان به مرز هشدار رسیده و دلیل این موضوع خطاهای آزمایشگاهی است.
منبع : فارس
پ
پ

یونس عرب رئیس انجمن تالاسمی ایران با اشاره به آمار بالای ثبت بیماران تالاسمی در استان‌های شمالی و جنوبی اظهار داشت: در استان‌های شمالی به دلیل تلاش‌های زیاد صورت گرفته توسط وزارت بهداشت و مردم ازدواج‌های فامیلی کاهش یافته است و از همین رو تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی نیز روند نزولی داشته است.

وی با بیان اینکه در شهرهای جنوبی همچنان ازدواج‌های فامیلی زیاد است و آگاهی بخشی کافی در مورد بیماری تالاسمی وجود ندارد گفت: در این مناطق نیز در حال تلاش برای کنترل بیماری هستیم، در استان خوزستان مردم همکاری خوبی برای موضوع پیشگیری از ابتلا دارند و قبل از ازدواج به مراکز بهداشت مراجعه می‌کنند که اگر تشخیص داده شود که زوجین تالاسمی مینور هستند برای فرزندآوری تحت نظر پایگاه بهداشت قرار می‌گیرند یا اینکه بیماری آنها تشخیص داده نمی‌شوند و حاصل ازدواج آنها بیمار تالاسمی است.

عرب افزود: متاسفانه روند تولید نوزادان تالاسمی در استان خوزستان به مرز هشدار رسیده است و دلیل این موضوع خطای آزمایشگاهی است، آزمایشگاهی که در این منطقه کارهای آزمایشگاهی را انجام می‌دهد از دقت کافی برخوردار نیست و متاسفانه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز علی رغم هشدارهای انجمن تالاسمی زوجین را به این آزمایشگاه می‌فرستد که همین موضوع باعث افزایش تعداد بیماران شده است.

 رئیس انجمن تالاسمی ایران ادامه داد: جلوی فعالیت این آزمایشگاه باید گرفته شود تا بررسی شود دلیل این خطاهای آزمایشگاهی چیست؟ از روی دیگر با توجه به تعداد زیاد بیماران در این منطقه وزارت بهداشت باید %:۱Dea9 %L-D8%J2!D=%8=ایشگاه دولتی در این منطقه را تعیین کند تا متقاضیان به بخش دولتی مراجعه کنند و متحمل هزینه‌های سنگین نشوند.

وی ادامه داد: این آزمایشگاه به تعدادی از زوجین اعلام کرده است که سالم هستند و زوج در زمان تولید نوزاد متوجه شدند که نوزاد به بیماری تالاسمی مبتلا است از همین رو باید دانشگاه جندی شاپور اهواز و وزارت بهداشت به این موضوع ورود جدی کنند.

عرب افزود: در حال حاضر دولت سالانه یک میلیارد تومان برای بیمار تالاسمی هزینه می کند و تولد هز بیمار مبتلا به تالاسمی هزینه گزافی را برای دولت در پی دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.