۶.۵ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی فوری/ مدارس ۱۴ استان در اولویت تخریب یا مقاوم‌سازی
15 تیر 1402 - 12:45
شناسه : 57147
7
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به اینکه حدود ۱۹ درصد از مدارس کشور نیازمند مقاوم سازی و یا تخریب و بازسازی هستند، گفت: از این ۱۹ درصد، حدود ۱۳ درصد نیازمند مقاوم سازی و حدود ۶.۵ درصد نیازمند تخریب و بازسازی هستند.
منبع : ایسنا
پ
پ

مجید عبداللهی، با بیان اینکه حدودا در سال ۸۵ طرح اجرای ماده یک قانون برنامه توسعه کشور در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: طبق آن تصمیم بر این بود که از حساب ذخیره ارزی برای به سازی و مقاوم سازی مدارس استفاده شود و در این چارچوب مجلس حدود ۳ میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار اعتبار برای مقاوم سازی و به‌سازی مدارس فرسوده کشور پیش بینی کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در زمان اجرای آن طرح حدود ۶۵ درصد مدارس کشور فرسوده بودند، توضیح داد: با کار فنی که آن زمان در کشور رخ داد، بالغ بر ۴۵ درصد از مدارس فرسوده کشور مقاوم سازی و به‌سازی شدند. به طوری که اکنون حدود ۱۹ درصد از مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی و یا مقاوم سازی هستند و ۸۱ درصد از مدارس کشور ایمنی و مقاومت لازم در برابر حوادث را دارند.

به گفته معاون فنی و نظات سازمان نوسازی مدارس کشور، مدارس فرسوده طبق تعریف این سازمان، مدارسی هستند که نیازمند مقاوم سازی و یا تخریب و بازسازی هستند.

عبداللهی با بیان اینکه حدود ۱۰۵ هزار مدرسه در سراسر کشور داریم، تصریح کرد: از نظر ما مدارس نیازمند مقاوم سازی همچنان حد معمولی از مقاومت در برابر حوادث را همچنان دارند که از ۱۹ درصد یاد شده، حدود ۱۳ درصد مدارس چنین شرایطی دارند و تنها ۶ الی ۶.۵ درصد از مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی و توجه فوری تر و آنی تر هستند. وقتی می گوییم ۱۳ درصد مدارس نیازمند مقاوم سازی هستند یعنی سازه این مدارس به گونه‌ای است که حداقل شرایط را دارد ولی اگر مقاوم سازی کنیم شرایط بهتری را در برابر حوادث احتمالی از خود نشان می دهد.

به گفته وی، استانهای کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، سمنان، اردبیل، گیلان، زنجان، کرمان، یزد، همدان، خوزستان، اصفهان و مرکزی ۱۴ استان  در اولویت مقاوم سازی و یا تخریب و بازسازی مدارس هستند.

معاون فنی و نظات سازمان نوسازی مدارس کشور افزود: دلیل اولویت بخشی ما به این استان ها در حوزه تخریب و بازسازی و یا مقاوم سازی مدارس، بحث خطر پذیری و لرزه خیزی این استان‌ها و نیز میزان و تعداد بناهایی است که در این استان‌ها وجود دارد. برنامه ریزی لازم در دستور کار استان‌ها برای استفاده از منابع استانی در این راستا قرار گرفته است. از سوی دیگر ردیف اعتبار ملی ما در این حوزه نیز حدود ۷۵۰ میلیارد تومان به صورت سالانه است که با طراحی برنامه کاملا مشخصی کارهای مقاوم سازی و به‌سازی این مدارس را انجام می دهیم.

عبداللهی یادآور شد: تجربه مقاوم سازی مدارس در سال ۸۶ تا ۸۸ کشور ذی قیمت بود و ان شاءالله با برنامه ریزی صورت گرفته بتوانیم آبان ماه امسال بگوییم در به سازی مدارس چه اقداماتی انجام داده‌ایم. ساخت فضاهای آموزشی برای سال جاری نیز در دستور کار ما قرار دارد و پیش بینی ما این است که ۲۰۰۰ مدرسه با حدود ۱۰ هزار کلاس درس را در مهرماه جاری تحویل دهیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.