هند و چین در مسیر دلارزدایی؛ جدال غول‌های اقتصادی آسیا با دلار آمریکا
18 تیر 1402 - 13:07
شناسه : 57408
3
در حال حاضر چین و هند به عنوان دو کشور تاثیر گذار در اقتصاد آسیا می کوشند بیش از پیش گام هایی را در مسیر دلار زدایی بردارند.
منبع : ایرنا
پ
پ

بانک ذخایر هند به تازگی اعلام کرده است که این فقط چین نیست که تلاش می کند پول ملی خود را بین المللی کند، بله دهلی نو نیز می کوشد از واحد پولی خود در مبادلات تجاری در سطح جهانی استفاده کند و گامهایی را در این خصوص بردارد.

بر اساس این گزارش، دلار آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم به عنوان ارز ذخیره جهانی در نظر گرفته شده و نقش مهمی را در تجارت و سیستم مالی جهان ایفا کرده است.

این درحالیست که تحریم‌های گسترده اعمال شده علیه روسیه که این کشور را از سیستم مالی جهانی تحت سلطه دلار آمریکا بیرون کرد، دیگر کشورها را آنچنان ترسانده است که اکنون در حال تلاش برای بکارگیری ارزهای جایگزین برای انجام مبادلات تجاری هستند.

به گفته یک گروه کاری بانک ذخایر هند، بین‌المللی‌سازی یک ارز با پیشرفت اقتصادی کشور، به‌ویژه اهمیت آن در تجارت جهانی، ارتباط تنگاتنگی دارد.

دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند از سال گذشته در حال تلاش برای بین المللی کردن روپیه در سطح جهانی است.

در حال حاضر این گروه کاری بانک ذخیره هند، از افراد خارجی و غیر مقیم در این کشور می خواهد حساب بانکی خود را به روپیه باز کنند. همچنین این بانک خواستار ادغام سیستم های پرداخت هند با سایر کشورها برای تراکنش های فرامرزی شده است.

بنابر اعلام بانک ذخیره هند، آمریکا به عنوان صادرکننده ذخیره ارز غالب جهان و به عنوان کشوری که واحد پولی آن در مبادلات تجاری نقش مهمی را ایفا می‌کند بایستی هنگامی که زمان انتخاب میان منافع خود و سایر کشورهای دیگر پیش می آید به تعهدات و مسئولیت خود در قبال سایز کشورها پایند باشد و منافع خود را برتر از سایرین نداند.

به گفته این گروه کاری در حال حاضر پس از گذشت ۵۰ سال از تسلط دلار بر بازارهای جهانی، تاکنون هیچ گونه اصلاحاتی در آن به وقوع نپیوسته است، بنابراین این ارز غالب جهانی به آرامی در حال فرسایش است.

به نوشته بلومبرگ، هند تاکنون پیشرفت های اندکی برای استفاده از روپیه در انجام مبادلات تجاری جهانی داشته است.

به استناد آمارها که تنها ۰.۰۱ درصد از تجارت کالاهای هند در سال گذشته به روپیه تسویه شده است.

حتی روسیه نیز در استفاده از روپیه در مبادلات تجاری خود با هند که اکنون یکی از بزرگترین خریداران انرژی روسیه است، مشکل دارد.

به استناد گزارش های خبری از زمان وقوع جنگ روسیه و اوکراین است، اِعمال مجموعه‌ای از تحریم‌های مالی از سوی آمریکا علیه روسیه، از فوریه (بهمن، اسفند) ۲۰۲۲ میلادی و انتقاد چندین سازمان از جمله صندوق بین‌المللی پول و افراد مشهور از این اقدام، اعتماد به دلار و ارز رایج را در بخش‌های بزرگی از اروپا متزلزل کرده است.

از دیگر سو، فرآیند دلارزدایی نیز تا حدودی فرآیند تعدیل سبد سهام توسط سرمایه‌گذاران جهانی است. اگر اعتماد مردم به دلار تضعیف شود، طبیعی است که سهم دلار در دارایی‌های مالی مختلف کاهش خواهند یافت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.