پیام نظامی و امنیتی ماجراجویی های جدید آمریکا در خلیج فارس
21 مرداد 1402 - 10:18
شناسه : 60098
5
برخلاف ادعای واهی خروج آمریکا از غرب آسیا، واشنگتن همچنان خلیج فارس را شاه کلید ژئوپلیتیکی برای مقابله با چین و روسیه و دیگر رقبای احتمالی میداند و هرگز خلیج فارس از اولویت های راهبردی خود خارج نخواهد کرد.
نویسنده : دکتر کیومرث یزدان پناه درو/ستاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک دانشگاه تهران
پ
پ

ماجراجویی های جدید آمریکا در خلیج فارس پیام نظامی و امنیتی برای منطقه دارد و به راحتی نمی‌توان از حجم گسترده نیروهای گسیل شده به خلیج فارس چشم پوشی کرد. این تاکتیک آمریکا فقط یک ماجراجویی نیست بلکه ممکن است یک تاکتیک فریب مرموزانه علیه ایران باشد.
تحولات چندسال اخیر منطقه خلیج‌فارس، یعنی ظهور گسترده و برق آسای جنگ و جدال های تروریستی تا خط و نشان کشیدن های مستقیم دولت ترامپ علیه ایران و ترور سردار سلیمانی، از روش های گام به گام آمریکا علیه ایران پرده بر می‌دارد که براحتی نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.
اقدام دولت بایدن در اعزام نیروهای نظامی رزمی چیزی شبیه درگیر شدن این کشور در جنگ جهانی دوم است. نیروهایی که اخیرا به خلیج فارس اعزام شده اند، قابلیت تهاجمی دارند و برای جنگیدن تربیت شده اند.
به جرات می توانم بگویم که همه اقدامات اخیر آمریکا در خلیج فارس اقدامی بازدارنده به شکل مستقیم در برابر ایران است.
آنچه از برآیند کلی اعزام بیش از سه هزار نظامی عملیاتی به خلیج فارس، گامی کاملا متفاوت توسط آمریکا در منطقه بوده و این مساله حتی بصورت بالقوه نیز شرایط امنیتی منطقه را تشدید می کند. و درگیری نظامی با ایران بیش از پیش تقویت می شود.
زیرا گستره عملیاتی ناوگان دریایی آمریکا با افزوده شدن این تعداد نیرو و تجهیزات پیچیده، به ۲.۵ مایل مربع دریایی افزایش پیدا کرده است. آمریکا با این حجم از تحرکات نظامی در منطقه، تلاش دارد یارگیری بیشتری نموده و دایره ائتلاف جغرافیایی علیه ایران را بیشتر کند.
تثبیت موقعیت نیروهای عملیاتی آمریکا در خلیح فارس در نهایت می تواند بستر ساز درگیری های مستقیم و بسیار خطرناک در منطقه بشود.
اقدام اخیر آمریکا را به هیچ وجه نمی‌توان یک اقدام ساده و صرفا برای محافظت از افراد خوب در برابر افراد بد دانست، و ممکن است این اتفاق مقدمات یک درگیری مرگبار با تبعات جهانی را فراهم سازد که هزینه های بسیار زیادی برای کشورهای منطقه و جهان خواهد داشت. اگر چنین اتفاقی بیفتد ، جنگ چهارم خلیج فارس بسیار بی‌رحمانه خواهد بود.
این احتمال زمانی تقویت می شود که رقبای سنتی آمریکابویژه روسیه و چین هریک گرفتار بحران های فرسایشی خود بوده و براحتی توان هشدار بازدارنده در برابر تحرکات خطرناک نظامی آمریکا را ندارند
از سوی دیگر این اقدام آمریکا نشان می دهدبرخلاف ادعای واهی خروج آمریکا از غرب آسیا، واشنگتن همچنان خلیج فارس را شاه کلید ژئوپلیتیکی برای مقابله با چین و روسیه و دیگر رقبای احتمالی میداند و هرگز خلیج فارس از اولویت های راهبردی خود خارج نخواهد کرد.

منبع: فرهنگ ایرانیان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.