عربستان و موانع عادی سازی روابط با اسرائیل
22 مرداد 1402 - 11:42
شناسه : 60170
7
آنچه مسلم است بزرگترین مانع عربستان برای عادی سازی روابط؛ افکار عمومی این کشور و مخالفت‌هایی در عربستان است که می‌تواند موجبات خیزش عمومی در این کشور شود.
نویسنده : جعفر قناد باشی/ کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا منبع : فرهنگ ایرانیان
پ
پ

سفر مخفیانه چند هفته گذشته رئیس موساد به آمریکا و انتشار زمزمه‌هایی برای دور تازه عادی‌سازی روابط عربستان و اسراییل از رایزنی مقامات دو کشور برای به راه انداختن ماشین متوقف شده عادی سازی روابط اسرائیل با عربستان حکایت دارد. البته در این سفر خبرهای دیگری نیز در مورد سفر مقامات اسرائیل به ریاض و واشنگتن منتشر شده که همه حاکی از تلاش رژیم اسرائیل برای فراهم کردن زمینه روابط با عربستان است، این در حالی است که مقامات آمریکا به خصوص دموکرات‌ها درصدد هستند از ناحیه عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان در عرصه انتخابات خود بهره‌برداری کرده و از عادی‌سازی روابط این دو به عنوان امتیاز انتخاباتی استفاده کنند.

البته در این میان مقامات عربستان نشانه‌هایی دال بر موافقت ضمنی خود با برقراری رابطه با رژیم اسرائیل نشان دادند به این دلیل که عربستان بر این اعتقاد است که روابط با اسرائیل یا به تعبیری آشکار کردن روابط با این با رژیم می‌تواند موجبات حمایت‌های تبلیغاتی رسانه‌های اسرائیل و آمریکا را از عربستان فراهم کرده همچنین مقدمات لازم را برای به پادشاهی رساندن بن سلمان ایجاد کند، در این میان شاهد رد و بدل شدن سلسله شروطی هستیم که میان اسرائیل و عربستان مطرح است.

آنچه مسلم است بزرگترین مانع عربستان برای عادی سازی روابط؛ افکار عمومی این کشور و مخالفت‌هایی در عربستان  است که می‌تواند موجبات خیزش عمومی در این کشور شود.

لذا در ظاهر کوشش می‌کنند از امتیازاتی که ممکن است در قبال برقراری رابطه با اسرائیل نصیب عربستان شود سخن گویند، سخنانی که البته مقامات آمریکا نیز آن را تکرار می‌کنند از جمله دادن امکان بهره‌برداری از سلاح‌های پیشرفته همچنین مجوز برای بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای و… در نتیجه اینگونه تبلیغ می کنند که هرگونه برقراری روابط با اسراییل می‌تواند موجب تقویت عربستان در این عرصه‌ها شود.

البته مانع اصلی دیگر عربستان در برقراری عادی‌سازی روابط با اسرائیل، خواسته‌های مردم فلسطین برای آزادسازی این سرزمین همچنین ملت‌های اسلامی دیگر برای مقابله با غصب سرزمین فلسطین است.
لذا در این خصوص عربستان و آمریکا سخنانی را مبنی بر اعطای حق تشکیل دولت برای فلسطینیان به میان می‌آورند تا به گونه ‌ای وانمود ‌کنند که عادی‌سازی روابط زمینه تشکیل دولت مستقل فلسطین را فراهم می‌کند، امری که اسرائیل بشدت با آن مخالف است. به هر حال عادی‌سازی روابط موضوع بغرنجی است که اسرائیل و عربستان درصدد حل و فصل آن بوده و می‌کوشند به عناوین مختلف آن را توجیه کنند.
در هر حال در شرایط فعلی عادی سازی  روابط، امری است که رژیم صهیونیستی بشدت به آن نیازمند است، با توجه به ضعفی که این رژیم در موازنه نظامی با کشورهای همسایه و همچنین شرایط داخلی خود دارد ادامه حیات را در به راه انداختن مجدد ماشین عادی‌سازی روابط می‌داند. لذا در این زمینه بیش از آمریکا و عربستان؛ اسراییل به تبلیغات در این ارتباط می‌ پردازد و پیوسته از قریب الوقوع بودن روابط سخن می گوید، امری که قائدتا برای عربستان و آمریکا می تواند هزینه هایی را ایجاد کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.