واحد پول بریکس در دنیا ایجاد می‌شود
04 شهریور 1402 - 11:42
شناسه : 61402
4
یک کارشناس اقتصاد سیاسی با بیان اینکه واحد پول جدید بریکس به دنیا معرفی می‌شود،‌در مورد اهمیت پیوستن ایران به بریکس گفت: ایران با این کار از نظام سلطه دلار آمریکا رها می‌شود.
منبع : فارس
پ
پ

ساسان شاه‌ویسی در مورد اهمیت پیوستن ایران به گروه کشورهای عضو بریکس، گفت: عضویت در این گروه اولا به خاطر سیاست امنیتی و کاهش هژمون دلار و تسلط کاهش از تسلط نظام پولی آمریکا است، دوم اینکه ظرفیت نهادگرایی که در این گروه وجود دارد، می‌تواند نهادهای موازی با نظام سلطه غرب ایجاد کند.

وی گفت: نظام‌هایی که در گروه کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، آفریقای جنوبی، چین و هند) می‌تواند نهادگرایی‌های جدیدی ایجاد کند که به موازات نهادهای اقتصاد غرب مانند بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و سازمان تجارت جهانی عمل خواهد کرد و سلطه اقتصاد غرب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به چالش می‌کشد و در آینده جایگزین این نهادهای سلطه‌گر می‌شود.

شاه‌ویسی همچنین گفت: در راستای ایجاد نهادگرایی، بانک توسعه نو و صندوق ضمانت نو در کشورهای بریکس ایجاد می‌شود و همچنین شورای کسب و کار بریکس، دانشگاه بریکس ایجاد می‌شود و از حوزه علم و فناوری به سمت ایجاد نهادهای مالی و پولی حرکت می‌کند که بتواند سلطه نهادهای غربی و استعماری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش دهد و همچنین هژمونی دلار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش دهد.

این کارشناس اقتصاد سیاسی اظهار داشت: بریکس جایی برای همه کشورهایی است که از سلطه آمریکا و نظام غرب خسته شده‌اند و تلاش دارند در مبادلات تجاری خود دلار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حذف کنند و به سمت دلارزدایی بروند. در این زمینه قرار است بانک بریکس و صندوق بریکس ایجاد شود و همچنین واحد پول مشترک بریکس تعریف می‌شود که این پول کم‌کم جایگزین دلار در تجارت بین‌الملل می‌شود.

شاه‌ویسی این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت: رویکرد کشورهای عضو بریکس بر اساس استراتژی برد ـ برد و هم‌گرایی منطقه‌ای و نهادهای جدید است که می‌خواهند سلطه آمریکا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اقتصاد و سیاست کاهش دهند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.