فایننشال‌تایمز: فاصله گرفتن عربستان از آمریکا در مسیر برنامه هسته‌ای مستقل از واشنگتن
05 شهریور 1402 - 14:36
شناسه : 61540
3
روزنامه فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه نوشت که عربستان سعودی ناخشنود از شرط و شروط هسته‌ای آمریکا، پیشنهادهای چین، روسیه و فرانسه را نیز برای ساخت یک نیروگاه هسته‌ای بررسی می‌کند.
پ
پ

فایننشال تایمز دیروز (۴ شهریور) نوشت که واشنگتن با درخواست عربستان در مورد غنی سازی بی محدودیت اورانیوم در خاک خود مخالفت کرده است.

این روزنامه انگلیسی به نقل از منابع آگاه نوشت که با اما و اگر آمریکا، اکنون عربستان پیشنهادهای جایگزین ساخت تاسیسات هسته ای از سوی چین، روسیه و فرانسه را مد نظر قرار داده است.

این رسانه به نقل از یکی از آگاهان این موضوع نوشت که ریاض بر اساس بهترین پیشنهاد تصمیم گیری خواهد کرد.

منبع دیگری گفت که عربستان سعودی، آمریکا را که دارای فن آوری پیشرفته تری بوده و شریک راهبردی این کشور است، ترجیح می دهد منتهی محدودیت های واشنگتن در مورد غنی سازی اورانیوم، در همکاری ها اختلال ایجاد می کند.

پیشتر نیز روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام های آگاه در عربستان گزارش داده بود که شرکت ملی هسته‌ای چین موسوم به “CNNC”، پیشنهادی به ریاض برای ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در استان شرقی این کشور و در نزدیکی مرز با قطر و امارات ارائه کرده است.

عربستان سعودی به دنبال همکاری آمریکا برای ایجاد برنامه هسته‌ای غیرنظامی در خاک خود به عنوان بخشی از توافق احتمالی عادی سازی با رژیم اسرائیل است.

براساس این گزارش، مقام های سعودی گفته ‌اند که ترجیح می دهند شرکت دولتی کره جنوبی “کره الکتریک پاور” را برای ساخت راکتورهای نیروگاه و درگیر کردن تخصص عملیاتی آمریکا استخدام کنند، اما بدون موافقت با محدودیت هایی که واشنگتن به طور کلی به آن نیاز دارد.

وال استریت ژورنال به نقل از مقام های سعودی نوشت که محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور آماده است در صورت شکست مذاکرات با آمریکا، همکاری با شرکت دولتی چین را آغاز کند.

منبع: ایرنا به نقل از فایننشال تایمز

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.