اربعین پدیده ای انسانی در گستره تاریخ معاصر
08 شهریور 1402 - 12:19
شناسه : 61813
4
تنوع انسانی در راه پیمائی اربعین حسینی وگستردگی ملیتها و اقوام شرکت کننده در مراسم اربعین نشان می دهد که حادثه کربلا ابعادی کاملا فرا مذهبی و فرا جغرافیائی دارد و در عصر حاضر به یک پدیده سیاسی و اجتماعی و ضد استکباری بدل شده.
پ
پ

حرکت پر شور موج انسانی از ۸۰ کشور مختلف جهان به سوی کربلا برای شرکت در مراسم اربعین حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام نشان می دهد که این حرکت خود جوش مردمی به یک پدیده انسانی در گستره تاریخ معاصر تبدیل شده.

در این حرکت پر شورانسانی، ملیت، رنگ پوست، زبان و آئین جایی ندارد و این بزرگترین ویژگی مراسم اربعین حسینی است که تنها یک کلید واژه دارد و آن لبیک یا حسین است.

پیش بینی ها این است که در مراسم اربعین حسینی سال جاری بیش از ۲۵ میلیون نفر شرکت خواهند کرد و این بزرگترین تجمع بشری در یک شهر کوچکی مانند کربلا تلقی می شود.

دلیل حضور میلیونها انسان آزاده از سراسر جهان در کربلا آنهم در شرایط ناپایدار امنیتی موجود در عراق نشان می دهد که قیام امام حسین (ع) به یک پدیده اجتماعی – سیاسی وبه یک الگوی ضد استکباری در جهان معاصرتبدیل شده.

سوال کلیدی که مطرح است این است که چرا قیام امام حسین علیه السلام از دایره تنگ اعتقادی خارج و به یک پدیده وگستره وسیع اجتماعی سیاسی در جهان تبدیل شده است.

بسیاری از اندیشمندان دینی اعتقاد دارند که حادثه کربلا تفسیری فرا مادی و فیزیکی دارد بلکه یک بعد کاملا متافیزیکی در ورای آن قرار دارد که جذابیت این حادثه دردناک را برای ملتهای آزاده جهان دو چندان ساخته.

صرف نظر از جنبه های مذهبی وشرایطی که در ۶ دهه اول پس از بعثت پیامبر اکرم بر منطقه حاکم بود، قیام امام حسین (ع) را باید یک حرکت ضد استکباری و در راستای مقابله با انحرافات آن مقطع تاریخی تفسیر کرد.

بطور طبیعی در طول تاریخ قیام های متعددی برای مقابله با ظلم و انحرافات صورت گرفته اما هیچیک از این قیام ها جاودانگی قیام ابا عبدالله الحسین(ع) را ندارند.

دلیل این امر این است که این قیام وجنگ نا برابری که بین یاران امام حسین (ع) و لشکر یزید روی داد هر چند به شکست لشکر کوچک امام حسین (ع) منجر شد، اما این شکست به بزرگترین پیروزی در تاریخ بشریت تبدیل شد.

یک اندیشمند مصری معتقد است که در طول تاریخ هرگز نمی توان موردی را یافت که خون طرف شکست خورده در یک جنگ پس از سالها بر دشمن غلبه کند و طومار زندگی  ان دشمن را درهم پیچد الا قیام امام حسین علیه السلام.

از این رو حادثه کربلا اگر چه یکی از دردناکترین حوادث تاریخ بشریت بشمار می رود اما بر خلاف سایر قیامها و حوادث تراژیک تاریخی این قیام هر سال ابعاد اجتماعی و سیاسی بیشتری به خود می گیرد.

تنوع انسانی در راه پیمائی اربعین حسینی وگستردگی ملیتها و اقوام شرکت کننده در مراسم اربعین نشان می دهد که حادثه کربلا ابعادی کاملا فرا مذهبی و فرا جغرافیائی دارد و در عصر حاضر به یک پدیده سیاسی و اجتماعی و ضد استکباری بدل شده.

منبع: فرهنگ ایرانیان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.