عطش مکرون برای ماندن در الیزه
10 شهریور 1402 - 14:45
شناسه : 62019
2
سخنان جنجالی و بحث‌برانگیز "امانوئل مکرون" رئیس‌جمهوری فرانسه در نقد محدودیت‌های نامزدی متوالی انتخابات ریاست‌جمهوری، بار دیگر فرانسویان را نگران چشم‌انداز سیاسی کشورشان کرده و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال تغییر محدودیت زمانی پنج ساله یا دوره‌های متوالی نامزدی برای کسب کرسی ریاست دولت را افزایش داده است.
پ
پ

خبری کوتاه اما جنجالی از دیدار رئیس جمهوری فرانسه با رهبران و نمایندگان احزاب مخالف چپ و راست این کشور پشت درهای بسته به بیرون درز کرد؛ نشستی که تا پاسی از شب مکرون در آن صحبت می‌کرد و در میان سخنانش نقد تندی نیز به محدودیت‌های نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه داشت.

بر اساس گفته برخی شرکت‌کنندگان در این جلسه و آنچه روزنامه پرشمارگان لو فیگارو تایید کرده است، مکرون در این دیدار که چهارشنبه شب در منطقه سن-دنی (Saint-Denis) در حومه شمالی شهر پاریس برگزار شد، محدودیت در تعداد نامزدی برای دوره‌های متوالی ریاست جمهوری که مانع نامزدی سه‌باره وی در سال ۲۰۲۷ ‌می‌شود را یک «فاجعه مزخرف» توصیف کرده است.

تحلیلگران معتقدند که از یک طرف مکرون از اینکه نمی تواند در سال ۲۰۲۷ برای سومین بار متوالی نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شود، بسیار ناراحت و از طرف دیگر موضوع جانشینی وی در حزب ریاست جمهوری به چالشی جدی تبدیل شده است.

اما بر کسی پوشیده نیست که سخنان جنجالی مکرون در میان احزاب مخالفش، تجلی عطش وی به ریاست و جاه‌طلبی این رئیس جمهور ۴۵ ساله برای ماندن در مدار قدرت است.

البته این سخنان رئیس جمهور فرانسه به شدت مورد انتقاد سیاستمدارانی همچون ژان لوک ملانشون از حزب چپ رادیکال فرانسه تسلیم ناپذیر قرار گرفته و دیگر چهره‌های سیاسی و احزاب نیز خواستار توضیح “سریع و شفاف” رئیس دولت شده‌اند.

واکنش ها و نگرانی‌های مخالفان رئیس جمهوری فرانسه شاید از آنجا سرچشمه گرفته باشد که مکرون را می‌توان پرچمدار دور زدن منتقدان به سیاست‌هایش و سرکوب معترضان در کشورش و حتی قاره اروپا نامید.

“سه‌گانه سرکوبگری مکرون” در جریان جنبش جلیقه زردها، قانون افزایس سن بازنشستگی و سرکوب معترضان به کشته شدن نائل ۱۷ ساله به دست پلیس فرانسه نیز برای جهانیان ثابت شده است.

یادآوری سالها سرکوب جنبش جلیقه‌زرها که به سیاست‌های اقتصادی مکرون نقد داشتند تا بی‌اعتنایی به صدها تظاهرات بزرگ و میلیونی معترضان به افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال و در ماه‌های اخیر نیز لشکرکشی مکرون به خیابان‌ها برای سرکوب معترضان به خشونت پلیس فرانسه همگی گواه این سخنان است.

مکرون همچنین نشان داده است که برای رسیدن جاه‌طلبی‌های خود مرزی نمی‌شناسد و حاضر است بارها از تبصره‌های قانونی برای دور زدن پارلمان این کشور استفاده و لوایح جنجالی دولت خود را با وجود مخالفت عظیم ملت و احزاب، تصویب کند.

چه بسا سخنان اخیر مکرون باب جدیدی برای تغییر قانونی باشد که در سال ۲۰۰۸ توسط دولت نیکولا سارکوزی تصویب و دوره‌های ریاست جمهوری فرانسه به ۲ دوره متوالی پنجساله محدود شد.

تحلیلگران با اشاره به این مولفه که بر اساس قانون، امکان نامزدی مکرون که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ و سپس در سال ۲۰۲۲ برای ریاست جمهوری فرانسه انتخاب شد، برای نامزدی در انتخابات سال ۲۰۲۷ وجود ندارد، مسئله جانشینی او را بحرانی برای اردوگاه رییس جمهور فعلی ارزیابی و این سوار را مطرح می‌کنند که آیا مکرون برای ادامه حیات سیاسی خود قانون انتخابات و محدودیت‌های فعلی را تغییر خواهد داد؟

منبع: ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.