افشای نشست‌های محرمانه مقامات سعودی و اسرائیل درباره عادی سازی روابط
31 شهریور 1402 - 13:55
شناسه : 63883
2
یک رسانه عبری زبان فاش کرد، طی چند روز اخیر نشست‌های محرمانه‌ای بین مسئولین عالی‌رتبه سعودی و اسرائیل در چارچوب تلاش‌های صورت گرفته برای امضای توافق سیاسی فراگیر بین ریاض و واشنگتن که در برگیرنده از سرگیری روابط سعودی اسرائیلی است، برگزار شده است.
پ
پ

هیئت‌های سعودی و اسرائیل اخیرا نشست‌های سری خود را با حضور مسولین عالی‌رتبه دو کشور برگزار کردند.

این رسانه عبری زبان فاش کرد: در روزهای اخیر نشست‌های محرمانه‌ای بین دو طرف اسرائیلی و سعودی برگزار شده است.

منابع آگاه که خواستند نام‌شان فاش نشود در این رابطه به کان خبر دادند، اطلاعات آنها بعد از اظهارات اخیر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در رابطه با نزدیکی توافق و نیز اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در جریان دیدار با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا رسانه‌ای می‌شود.

گفتنی است پیش از آن نیز ایلی کوهن وزیر خارجه اسرائیل نیز از نزدیک شدن موعد امضای توافقنامه سازش بین اسرائیل و عربستان سعودی با وساطت ایالات متحده سخن گفته بود و خبر داد که این توافق احتمالا اوایل سال آینده میلادی آماده امضا خواهد بود.

او در این رابطه افزود، سازش بین عربستان و اسرائیل می‌تواند ساختار منطقه را به شکل گسترده‌ای تغییر دهد و باعث شود دو متحد اصلی ایالات متحده در کنار هم علیه ایران قرار بگیرند، این یک دستآورد بزرگ برای سیاست خارجی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای ورود به مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۲۴ محسوب می‌شود.

بایدن هم در دیدار خود با نتانیاهو که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد نسبت به احتمال تحقق این سازش ابراز خوشبینی کرده بود.

با این حال اختلافات در رابطه با بندهای این توافق همچنان وجود دارد، ریاض همچنان به دنبال دستیابی به توانمندی صلح آمیز هسته‌ای است امری که سیاست‌های آمریکا و اسرائیل را به چالش کشیده است، همچین عربستان سعودی و آمریکا خواستار تحقق دستآوردهایی برای فلسطینیان در چارچوب این توافق شده است که اعضای ائتلاف راستگرای افراطی نتانیاهو با آن به شدت مخالف هستند.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در گفتگویی که با رادیو ارتش این رژیم داشت گفته بود، کاهش شکاف بین دو طرف نیازمند زمان است، اما شاهد پیشرفت‌‌هایی هستیم، فکر می‌کنم که بتوان تاکید کرد، در سه ماهه اول از سال ۲۰۲۴ یعنی چهار یا پنج ماه دیگر می‌توانیم به مرحل پایان بررسی جزئیات این توافق برسیم.

در این بین شبکه کان هم در گزارش تلویزیونی شامگاه پنج شنبه خود در رابطه با این نشست فاش کرد، پیشنهاد آمریکا به سعودی‌ها آن است که غنی سازی اورانیوم زیر سطح نظامی با نظارت مستقیم و در اختیار کارشناسان آمریکایی انجام شود.

به گفته این رسانه عبری زبان، ایالات متحده به نوعی تضمین تاکید دارد باید تاسیسات غنی سازی اورانیوم در خاک عربستان سعودی به طور کامل در اختیار آمریکا باشد و کارشناسان آمریکایی یا از کشورهای دیگری آن را اداره کنند.

همچنین در این پیشنهاد تاکید شده است که تاسیسات هسته‌ای مذکور توسط نظامیان آمریکایی حفاظت خواهد شد تا هیچ طرف دیگری قادر به دسترسی به آن نداشته باشد.

به اعتقاد طراحان این پیشنهاد این امر می‌تواند تا حدودی طرف‌های نگران نسبت به اهداف سعودی‌ها را از این تاسیسات را برطرف کند، اما برخی از مخالفان این‌‌ایده تاکید دارند هیچ اقدام امنیتی ۱۰۰ درصد نبوده و این اقدام هم می‌تواند منجر به مسابقه تسلیحاتی شود.

منبع: تسنیم

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.