کارشناسان ارشد هسته‌ای: بایدن اجازه غنی‌سازی اورانیوم در عربستان را ندهد
31 شهریور 1402 - 18:15
شناسه : 63918
3
تارنمای خبری آکسیوس نوشت که گروهی از کارشناسان هسته ای و امور خاورمیانه در خطاب به رئیس جمهوری آمریکا از وی خواستند تا اجازه ندهد که عربستان سعودی برنامه بومی غنی سازی اورانیوم داشته باشد.
پ
پ

آکسیوس دیروز (۳۰ شهریور) نوشت که ۲۷ کارشناس امضا کننده این نامه ضمن حمایت از عادی سازی روابط تل آویو و ریاض نوشتند که عربستان برای تولید انرژی صلح آمیز هسته ای به غنی سازی اورانیوم نیاز ندارد.

این کارشناسان تاکید کردند که غنی‌سازی اورانیوم در خاک عربستان سعودی می‌تواند این کشور را در آستانه دستیابی به تسلیحات هسته‌ ای قرار داده و واشنگتن باید از وقوع این امر جلوگیری کند.

امضاکنندگان این نامه شامل چندین مقام سابق دولت‌های جمهوریخواه و دموکرات آمریکا بوده و در مسائل هسته‌ای یا خاورمیانه تخصص دارند.

دیوید آلبرایت، کارشناس ارشد هسته ای، اولی هاینونن و پیر گلدشمیت، معاونان مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی و یعقوب ناگل مشاور امنیت ملی سابق بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از جمله این افرادند.

مرکز آموزش سیاست عدم اشاعه و اندیشکده هوادار اسرائیل بنیاد دفاع از دموکراسی ها متولیان تهیه این نامه بودند.

در ادامه این نامه آمده که تهدیدهای عربستان برای تهیه فناوری هسته ‌ای از چین دلیلی برای تغییر سیاست آمریکا در قبال غنی‌سازی هسته ‌ای نیست و این اقدام احتمالی «نشانه ضعف» واشنگتن قلمداد شده و می‌تواند دیگر کشورها را به در پیش گرفتن تلاش هایی مشابه تشویق کند.

کارشناسان افزودند که اگر عربستان اجازه یابد مانند ایران دارای توانمندی غنی سازی اورانیوم باشد، مسابقه تسلیحات هسته ای در منطقه آغاز خواهد شد.

به نوشته آکسیوس، درخواست عربستان برای غنی‌سازی اورانیوم در چهارچوب برنامه هسته ‌ای غیرنظامی، پیچیده‌ترین و حساس ‌ترین بخش توافقی است که کاخ سفید در حال مذاکره آن با ریاض و تل آویو است.

علاوه بر کارشناسان امضاکننده این نامه، احزاب مخالف دولت نتانیاهو و بسیاری از اعضای کنگره آمریکا نیز با غنی سازی در خاک عربستان سعودی مخالفند.

منبع: ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.