آزمون‌ «سمپاد» متکی به هوش و تحلیل است/ ۷۰۰ مدرسه و ۱۳۰ هزار دانش‌آموز سمپادی در کشور داریم
03 مهر 1402 - 10:46
شناسه : 64123
7
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ مدرسه سمپادی و حدود ۱۳۰ هزار دانش‌آموز سمپادی در کل کشور داریم گفت که آزمون «سمپاد» متکی به هوش و تحلیل است.
منبع : ایسنا
پ
پ

الهام یاوری اظهار کرد: بیش از ۷۰۰ مدرسه سمپاد در کشور داریم. عرف جهانی جداسازی دانش‌آموزان با استعداد حدود ۱.۵ تا ۳ درصد است و ما نیز به همین مقدار از دانش آموزان جدا می کنیم.

وی افزود: در هر شهری که این ۱.۵ تا ۳ درصد جمعیت قابل‌قبولی برای مدسه باشد، مدرسه سمپاد داریم جز یک تا دو استثنا که به خاطر مساله ساختمان و لجستیک مدرسه سمپاد ندارند. در هر شهری که دو درصد از جمعیت دانش آموزی آن به اندازه جمعیت یک مدرسه برسد، مدرسه سمپاد داریم. طبق آیین نامه ما نیز اگر در پایه ششم یا نهم دست کم ۳۰۰۰ دانش آموز در مجموع دختران و پسران داشته باشیم، می‌توان مدرسه سمپاد تاسیس کرد.

یاوری ادامه داد: حدود ۱۳۰ هزار دانش آموز سمپادی داریم که تعداد آن در دختر و پسر سمپادی مساوی است. شعار سمپاد این‌ است که «هر نیاز کشور؛ یک سمپادی آماده اثرگذاری». دوره اول متوسطه دوره پرداخته شدن شخصیت اثرگذاری است و ترجیح ما این است بیشتر دانش آموزان سمپاد در این دوره درگیر فعالیت های پرورشی و مهارت آموزی باشند.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان یادآور شد: سال قبل ۲۰۰۰ نفر از سمپادی‌ها در اردو جنوب و حدود چند صد نفر در اردو کاشان به منظور اردو راهیان پیشرفت شرکت کردند.

وی با تاکید بر اینکه سمپاد در صدد بود در مرحله پذیرش مدارس خود عدالت آموزشی را محقق کند، یادآور شد: در این مسیر برنامه «هوشیار» را در شبکه آموزش تولید کردیم که در ۵۰ قسمت ۵۰۰ تست مختلف از جنس تست هوش سمپاد را در قاب جذاب مسابقه تلویزیونی در اختیار دانش‌آموزان قرار داد. نتیجه خوبی داد که سال قبل ۲۷ درصد پذیرش دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام در پایه ششم سمپاد و ۷۱ درصد در پایه نهم سمپاد افزایش پیدا کرد. کار دیگر ما که از سال گذشته آغاز شده این است که  قالب و فرم آزمون را به شدت تغییر می دهیم و سعی می‌کنیم از آنچه بچه ها در کلاس کنکور و کتب کمک درسی تجربه می‌کنند، فاصله گیرد. 

یاوری با بیان اینکه آزمون سمپاد اکنون بیشتر متکی به هوش و تحلیلی است، ادامه داد: علاقه داریم در شهرها مدارس بزرگ تری داشته باشیم. به همین جهت سعی می کنیم مدرسه سمپاد را به منطقه تقلیل ندهیم و به کل شهر منتسب کنیم. سال ۹۹ در دیدار مسئولان آموزش و پرورش با رهبر انقلاب، ایشان تاکید داشتند که وضعیت المپیادها باید بهتر و بیشتر شود. در همین راستا سال ۱۴۰۱ ما ۲۰ مدال طلای جهانی در المپیاد ها داشتیم که این  تعداد مدال المپیاد در کشور بی سابقه بوده است. البته یکی از دلایل آن تلاش تیم المپیادها بوده است اما در برخی المپیادها بیشتر از سال قبل شرکت کننده داشتیم.

در بخش دیگر این برنامه سید رضا حسینی رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان، نیز گفت: امسال در طول فصل تابستان میزبان ۷۰۰ دانش پژوهش المپیاد از سراسر کشور در ۱۴ رشته بودیم. شرکت ایرانیان در المپیادهای علمی از سال ۶۵ با المپیاد ریاضی و با هدف گسترش رشته ریاضی فیزیک شکل گرفت. سال اول با اینکه خیلی از کشورها مخالف شرکت کردن ایران در المپیاد جهانی ریاضی بودند اما ما از ۴۲ کشور، رتبه ۲۸ را کسب کردیم.

وی  با حضور در برنامه پرسشگر شبکه آموزش سیما، افزود: کم کم المپیاد فیزیک، ادبیات، شیمی، کامپیوتر، زیست، نجوم و اختر فیزیک اضافه شدند و از سال ۷۴ تا سال ۹۰ باشگاه دانش پژوهان جوان به عنوان سازمان مستقل که هر سال نخبگان افتخار کسب می‌کردند، شکل گرفت اما دوران سیاه باشگاه از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ شروع شد و هرچه نخبگان داشتند، از آنها گرفته شد. ساختمان باشگاه دانش پژوهان گرفته شد و کادر نیروی انسانی که سالها در باشگاه تجربه کسب کردند به جاهای دیگر منتقل شدند. ردیف بودجه باشگاه از بین رفت و عملا باشگاه دانش پژوهان با خاک یکسان شد. نخبگان کشور یک درصد برتر دانشجویان هستند و بچه های المپیادی یک درصد این یک درصد نخبگان هستند، بنابراین باید نسبت به اینها اهتمام ویژه داشت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.