هشدار رسانه‌های عبری درباره پیش‌شرط‌های هسته‌ای عربستان برای عادی‌سازی
03 مهر 1402 - 17:30
شناسه : 64180
3
برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی درباره مسابقه تسلیحاتی در منطقه خاورمیانه در صورت رسیدن قطار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به ایستگاه بعدی یعنی عربستان هشدار دادند.
پ
پ

برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، از زمان آغاز حرکت قطار عادی‌سازی (روابط با رژیم صهیونیستی) در سال ۲۰۲۰، چند کشور عربی ابتدا امارات و پس از آن به ترتیب بحرین، مراکش و سودان به سمت آن رفتند تا نوبت به عربستان رسید و به دلیل برخی شروط مطرح شده توسط ریاض برای عادی‌سازی که تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ مهمترین‌ آنها بود، این مذاکرات متوقف شد.

این رسانه‌ها اعلام کردند که پس از سه سال تلاش‌های مستمر و میانجی‌گری‌های آمریکا موضوع عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان در صدر تیترهای روزنامه‌های عبری قرار گرفت اما این بار با تلاش‌های بی‌وقفه آمریکا و شروط جدید عربستان.

روزنامه فایننشال تایمز آمریکا نیز پیشتر در گزارشی نوشت، آمریکا برای عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند، جو بایدن، رئیس جمهور این کشور نیز هفته گذشته یکی از نزدیک‌ترین مشاوران خود را برای بررسی این موضوع به عربستان فرستاد.

برخی محافل رژیم صهیونیستی اعلام کردند که بایدن به دنبال رسیدن به توافقی میان این رژیم و عربستان برای استفاده تبلیغاتی از آن به عنوان یک دستاورد در کمپین انتخاباتی سال آتی خود است.

رسانه‌های عبری زبان به شکلی گسترده به این موضوع پرداخته و اعلام کردند که مساله عادی‌سازی با مشکلات جدی مواجه است که از تمایل عربستان به دستیابی به قراردادهای تسلیحاتی با آمریکا و یک توافق امنیتی فراگیر مشابه پیمان ناتو در کنار درخواست برای گرفتن چراغ سبزی جهت احداث یک راکتورهای هسته‌ای غیرنظامی نشأت می‌گیرد.

این بندها یک معضل اساسی را برای رژیم صهیونیستی ایجاد می‌کند که آن تاثیر بر برتری ویژه نظامی این رژیم در منطقه خاورمیانه است و نگرانی را در خصوص تبدیل راکتورهای هسته‌ای غیرنظامی به یک پایگاه توسعه سلاح‌های هسته‌ای در عربستان ایجاد می‌کند، موضوعی که به انحصار هسته‌ای منسوب به رژیم صهیونیستی در منطقه پایان خواهد داد.

با وجود تلاش‌های گسترده دولت آمریکا برای رسیدن به توافق عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان اما این پرونده از چند سال قبل بدون هیچ پیشرفت چشمگیری در جای خود باقی مانده است.

تساهی هنگبی، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی مدعی شد، «راه برقراری روابط با عربستان هنوز طولانی است».

به نوشته روزنامه واشنگتن پست چاپ آمریکا، ریاض تلاش می‌کند امتیازهای نظامی و امنیتی بزرگی را از واشنگتن بگیرد که از جمله آنها قراردادهای تسلیحاتی، موافقت با احداث یک نیروگاه هسته‌ای غیرنظامی و یک توافق امنیتی فراگیر مشابه پیمان ناتو است که آمریکا را ملزم کند به هرگونه حمله احتمالی به عربستان پاسخ دهد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت، رژیم صهیونیستی بارها و بارها از زبان سران فعلی و سابقش مخالفت خود را با درخواست‌های عربستان به ویژه در ارتباط با تشکیل کشور فلسطین با پایتختی قدس اعلام کرد.

هنگبی در واکنش به خبرهایی درباره امضای قریب الوقوع توافق عادی‌سازی میان عربستان و رژیم صهیونیستی گفت: درخواست‌های عربستان از آمریکا است و آمریکا حاضر است به آنها در مقابل توافق عمل کند و این مشکل آمریکا است.

مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی افزود: ما نمی‌دانیم چه اتفاقی در کانال‌های ارتباطی عربستان و آمریکا در حال وقوع است، برخی موضوعات وجود دارند که به تایید کنگره آمریکا نیاز دارند و به ما ارتباطی ندارند و آمریکایی‌ها بدون انجام رایزنی‌های تنگاتنگی با «اسرائیل» هرگز این موضوع را در مقابل عربستان مطرح نخواهند کرد.

او افزود: در درخواست عربستان برای احداث راکتورهای هسته‌ای غیرنظامی مشکلی وجود دارد و آن احتمال استفاده ریاض از آنها برای دستیابی به توانمندی‌های نظامی است و «اسرائیل» دستکم به چند ماهی زمان نیاز دارد تا راه‌حلی برای این مشکل بیابد.

درخواست عربستان برای راه‌اندازی راکتورهای هسته‌ای غیرنظامی موجب بروز نگرانی‌هایی در رژیم صهیونیستی بابت گسترش مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای در منطقه میان کشورهایی چون مصر، ترکیه و الجزایر شده است.

صالح النعامی، کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی به سایت خبری «عکا» فلسطین گفت: سران اپوزیسیون و مقامات نظامی اسرائیل از چند روز قبل جنگ شدیدی را علیه طرح موافقت با غنی‌سازی اورانیوم در خاک عربستان حتی در چارچوب یک برنامه‌ صلح‌آمیز آغاز و تاکید کردند که موافقت با چنین مساله‌ای راه را به منظور غنی‌سازی اورانیوم برای اهداف نظامی باز می‌کند.

النعامی در ادامه اظهار کرد: رژیم صهیونیستی نگران این است که موفقیت عربستان در غنی‌سازی اورانیوم با توانایی‌های داخلی موجب مسابقه هسته‌ای شود که ترکیه و مصر نیز می‌توانند به آن افزوده شوند و به عبارت دیگر تلاش عربستان برای غنی‌سازی اورانیوم در خاکش آن را به ایران دومی از نظر اسرائیل تبدیل خواهند کرد.

این کارشناس مسایل رژیم صهیونیستی در ادامه تاکید کرد: اسرائیلی‌ها در صورتی که عملکرد ریاض با مسیری در ارتباط باشد که بتواند توازن قوا را در منطقه بر هم بزند، درباره رد عادی‌سازی توافق‌نظر دارند، در واقع اسرائیل به دنبال عادی‌کنندگان عرب بدون دندان (تسلیم) است.

الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای در روزنامه وال‌استریت ژورنال گفت، اینکه آمریکا به کشورهای عربی در مورد دفاع از آنها در برابر «حمله ایران» تضمین دهد، جاه‌طلبی‌های هسته‌ای کشورهای عربی را غیرضروری خواهد کرد.

کوهن در ادامه مدعی شد، «دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای کشورهای دیگری همانند عربستان، ترکیه و مصر را به تقویت توانمندی‌های دفاعی‌شان سوق خواهد داد و این امر احتمالا کل خاورمیانه را وارد درگیری می‌کند».

در همین رابطه در گزارش سایت عبری زبان «مکور ریشون» آمده است، عادی‌سازی میان تل‌آویو و ریاض راه را به روی تسلیحات نظامی هسته‌ای در منطقه باز خواهد کرد، توافق عادی‌سازی میان «اسرائیل» و عربستان تاثیر بزرگی بر آینده خاورمیانه خواهد داشت اما لزوما این تاثیر به سمت بهتر شدن اوضاع نیست.

این سایت عبری زبان در ادامه گزارش خود آورد، «توافقنامه‌های صلح و عادی‌سازی با کشورهای عربی ضامن صلح واقعی میان ملت‌ها نبوده بلکه اساسا توافقنامه‌هایی خشک میان سران اسرائیل و حکام کشورهای عربی است، علاوه بر این، تحولات بهار عربی نشان داد که حاکمان ممکن است یک‌باره از حاکمیت برکنار شوند».

همچنین مکور ریشون اعلام کرد، «پس از توافقنامه‌های ابراهیمی (عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی) برخی رسانه‌های اسرائیلی فاش کردند که اسرائیل به عنوان بخشی از توافقنامه با صادرات جنگنده‌های پیشرفته اف۳۵ آمریکا به امارات موافقت کرده است و احتمال دارد این توافق به برتری هوایی اسرائیل که به عنوان سنگ‌بنای سیاست امنیت داخلی اسرائیل تعریف می‌شود، ضربه بزند».

همچنین این گزارش فاش کرد، با توجه به صحبت‌ها درباره توافق‌های جدید، هرگز بحث عمومی فراگیری درباره خطرات احتمالی انجام نشده و درباره یک سناریوی مشابه که چه بسا موضوعی با احتمال ضرر بسیار بیشتر یعنی مساله هسته‌ای عربستان که منطقه را به یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای سوق خواهد داد، هشدار داده شد.

منبع: ایسنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.