رویترز: عربستان برای توافق با اسرائیل خواسته‌های فلسطین را کنار می‌گذارد
07 مهر 1402 - 15:54
شناسه : 64514
3
خبرگزاری انگلیسی رویترز به نقل از آنچه منابع آگاه خود خواند نوشت: عربستان در رابطه با عادی سازی روابط با اسرائیل، توجهی به خواسته‌های فلسطینی‌ها نخواهد داشت.
پ
پ

به گفته سه منبع منطقه ای، عربستان سعودی مصمم است یک پیمان نظامی را تضمین کند که ایالات متحده را ملزم به دفاع از این کشور در ازای برقراری روابط با اسرائیل کند و حتی اگر اسرائیل امتیازات عمده ای به فلسطینی ها در تلاش برای تشکیل کشور ارائه نکند، ریاض توافق را متوقف نخواهد کرد. این تضمین دفاعی ممکن است چیزی شبیه به ناتو باشد.

در عوض، یک منبع آمریکایی گفت که ممکن است پیمان ریاض و واشنگتن شبیه معاهداتی باشد که واشنگتن با کشورهای آسیایی منعقد کرده است یا اگر موافقت کنگره آمریکا را جلب نکند، می‌تواند شبیه توافق آمریکا با بحرین باشد، جایی که ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در آن مستقر است. چنین توافقی نیازی به حمایت کنگره ندارد. این منبع آمریکایی گفت که واشنگتن همچنین می تواند با تعیین عربستان سعودی به عنوان متحد اصلی غیر ناتو، هر گونه توافقی را تضمین کند، وضعیتی که قبلاً به اسرائیل داده شده است.

رویترز ادامه داد: همه منابع گفتند که عربستان سعودی در صورت مواجهه با حملاتی مانند حملات موشکی ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ به سایت های نفتی این کشور که بازارهای جهانی را متلاطم کرد، به کمتر از تضمین های الزام آور در مورد حفاظت از سوی ایالات متحده رضایت نمی دهد.

سه منبع منطقه ای آشنا با این گفتگوها گفتند: فلسطینی‌ها می‌توانند برخی از محدودیت‌های اسرائیل را کاهش دهند، اما چنین اقداماتی با آرزوهای آنها برای ایجاد یک کشور کمتر خواهد بود. مانند سایر معاملات اعراب و اسرائیل که در طول دهه ها منعقد شده است، خواسته اصلی فلسطین برای تشکیل کشور در جایگاه دوم قرار خواهد گرفت.

یکی از منابع منطقه مدعی شد: عادی سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی خواهد بود. اگر فلسطینی ها با آن مخالفت کنند، پادشاهی به مسیر خود ادامه خواهد داد. عربستان سعودی از طرح صلح برای فلسطینی ها حمایت می کند، اما این بار چیزی برای عربستان سعودی می خواهد، نه فقط برای فلسطینی ها.

یک منبع آمریکایی هم مدعی شده: توافق دفاعی ریاض و واشنگن بیشتر شبیه رابطه ایالات متحده با اسرائیل است که پیشرفته ترین سلاح های ایالات متحده را دریافت می کند و رزمایش های مشترک نیروی هوایی و دفاع موشکی برگزار می کند. محمدبن سلمان خواستار یک معاهده به سبک ناتو شده بود، اما واشنگتن تمایلی ندارد تا پایبندی به تعهد ماده ۵ ناتو مبنی بر اینکه حمله به یک متحد، حمله به همه تلقی می شود، پیش برود.

منبع: شفقنا به نقل از رویترز

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.