۳ هزار اتوبوس، ۲هزار الکترو باس و ۱۰۰ متروباس در راه ناوگان کشور
10 مهر 1402 - 1:20
شناسه : 64741
4

اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های اشاره‌شده امسال و سال آینده به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه خواهد شد

پ
پ

اهمیت استفاده از حمل‌ونقل عمومی به ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران که با آلودگی و راه‌بندان بسیار دست‌وپنجه نرم می‌کند، باعث شده است لزوم توسعه این ناوگان بیش از پیش احساس شود. اما در ایران، مشکلات بسیاری از جمله تحریم‌ها و نبود روند مشخصی در سفارش‌گذاری و خرید اتوبوس از سوی تولیدکنندگان داخلی، باعث شده است تا ناوگان اتوبوسرانی کشور،‌ هم‌راستا با ظرفیت و تعداد مسافران، رشد نکرده و هرسال با کمبود اتوبوس‌های جدید همراه باشد. آمارها نیز نشان از آن دارند نیاز اتوبوسرانی به مدل‌های جدید، هرسال روند صعودی را طی می‌کند و بر تعداد تقاضا افزوده می‌شود اما این تقاضا تبدیل به سفارش‌ به خودروسازان داخلی نمی‌شود. در سال جاری اما شاهد آن بودیم طی چند نوبت، محصولات جدید وارد ناوگان کشور شدند که می‌تواند بارقه امیدی برای نوسازی این خودروها باشد. به‌تازگی نیز شهردار تهران از انعقاد قراردادی برای خرید ۳هزار دستگاه اتوبوس خبر داده است که در آن مدل‌های برقی نیز سهیم هستند. این در حالی است که در هفته گذشته هم نخستین متروباس در تهران کار خود را آغاز کرد.

ورود ۳هزار اتوبوس‌ جدید به ناوگان پایتخت، امسال و سال آینده

شهردار تهران از انعقاد قرارداد سه‌هزار دستگاه اتوبوس جدید برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت خبر داد. علیرضا زاکانی در این خصوص اظهار کرد:‌ «از این تعداد، هزار دستگاه اتوبوس برقی است که ماه آینده ۵۰ دستگاه آن به خطوط اتوبوسرانی وارد می‌شود.»

وی افزود: «طبق برنامه‌ریزی انجام شده، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های اشاره‌شده امسال و سال آینده به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت اضافه خواهد شد.»

شهردار تهران با اشاره به انعقاد قرارداد برای ورود اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های جدید به ناوگان حمل‌ونقل گفت: «با توجه به تلاش‌های انجام‌شده، برای ورود سه‌هزار دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت قرارداد بسته شده که از این تعداد دستگاه، ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس است.»

برنامه‌ریزی وزارت کشور برای ورود ۲هزار الکتروباس

در شرایطی که اکثر کشورها با تکیه بر سهم حمل‌ونقل عمومی در آلایندگی، به دنبال استفاده از مدل‌های الکتریکی هستند، به نظر می‌رسد ناوگان پایتخت کشور نیز از این قاعده مستثنا نیست و برنامه‌هایی برای ورود این خودروها در نظر گرفته شده است. شهردار تهران در خصوص ورود اتوبوس الکتریکی به ناوگان کشور اظهار کرد: «از ۳هزار دستگاه اتوبوس جدید، هزار دستگاه اتوبوس برقی است که ماه آینده ۵۰ دستگاه آن به خطوط اتوبوسرانی وارد خواهد شد و بنا داریم در یک زمان‌بندی مشخص کم‌کم از بخش دیزلی و سوخت‌های فسیلی به سمت اتوبوس‌های برقی گام برداریم.»

هفته گذشته نیز معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری وزارت کشور جهت ورود ۲۰۰۰ دستگاه خودرو برقی برای استفاده در حوزه حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری کشور تا یک سال آینده خبر داده بود.

ورود ۱۰۰ متروباس یورو۵ به ناوگان تهران با همکاری تولیدکننده داخلی

ورود اتوبوس‌های جدید ازجمله مدل‌های الکتریکی به ناوگان کشور در حالی مطرح می‌شود که پیش‌ از این نیز نخستین متروباس در تهران کار خود را آغاز کرد. شهردار پایتخت در این خصوص نیز بیان کرد:‌ «چهار دستگاه از این اتوبوس‌ها در گذشته فعال بودند اما به دلایلی در مدیریت دوره پنجم مورد استفاده قرار نگرفتند و در این دوره از مدیریت شهری ۲ دستگاه از این اتوبوس‌ها را نوسازی و وارد چرخه حمل‌ونقل کردیم و ۲دستگاه دیگر نیز وارد چرخه حمل‌ونقل خواهند شد.»

وی از ورود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس سه کابین (متروباس) به چرخه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران خبر داد و گفت: «در همین ارتباط با یکی از شرکت‌های داخلی که با یک مجموعه خارجی مرتبط است، تفاهم‌نامه‌ای امضا شده و این اتوبوس‌ها نیز وارد چرخه حمل‌ونقل خواهد شد.»

شهردار تهران با اشاره به این‌که اتوبوس‌های قبلی یورو۵ نبودند اما اتوبوس‌های جدید با استانداردها وارد چرخه حمل‌ونقل خواهد شد، افزود: «همه اتوبوس‌ها در فرایند پلاک‌گذاری است و بنا داریم هر ماه تعدادی از این اتوبوس‌ها وارد چرخه حمل‌ونقل و خدمت‌رسانی شود.»

نوسازی ۶۶۷ اتوبوس‌ و مینی‌بوس فرسوده‌ در غیاب مدل‌های نو

علاوه‌بر مشکلاتی که نبود و فرسودگی اتوبوس‌ها برای ناوگان و مسافران به وجود می‌آورند، باید به این موضوع هم توجه داشت که کمبود اتوبوس‌ و عدم رسیدگی به ناوگان، می‌تواند راه را برای اقدامات دیگری ازجمله بازسازی اتوبوس‌های فرسوده یا واردات مدل‌های کارکرده از کشورهای دیگر باز کند. به گفته زاکانی «در این دوره از مدیریت شهری تاکنون ۶۶۷دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس نوسازی شده‌ که عمده این دستگاه‌ها اتوبوس است.»

شهردار تهران افزود: «از ۶۶۷ اتوبوس و مینی‌بوس اشاره‌شده، ۲۳۷ دستگاه مربوط به ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ است و این روند نوسازی و بازسازی در ۶ ماهه دوم امسال ادامه خواهد داشت.»

زاکانی با اشاره به فعالیت یک خط بازسازی برای اتوبوس‌ها، بیان کرد:‌«۱۵۰ دستگاه اتوبوس در ۶ ماهه ابتدای سال جاری بازسازی شده است و این میزان تا پایان سال افزایش می‌یابد.»

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.