شماره گذاری و تحویل سریالی موجودی پارکینگ ایران خودرو
18 مهر 1402 - 6:53
شناسه : 65553
3

به دلیل استقبال بالای مشتریان در دور اول فروش در سامانه یکپارچه، تمامی تولیدات این شرکت تا پایان سال به فروش رفته و امکان عرضه در مراحل بعدی فراهم نیست

پ
پ

رئیس سازمان بازرسی طی سخنانی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه بیان کرد: «به‌رغم طرح مطالبی طی روزهای گذشته در برخی مطبوعات پیرامون احتکار خودروهای این دو شرکت خودروساز، همکاران ما در سازمان بازرسی طی بررسی‌هایی که انجام دادند، به این موضوع نرسیدند.» ذبیح‌اله خداییان افزود: «شرکت ایران‌خودرو در سال جاری ۲۶۷هزار و ۶۲۰ خودرو تولید کرده که از این میزان ۲۵۴ هزار و ۸۰۳ دستگاه فاکتور (ایفای تعهد) شده و ۱۳هزار و ۷۸۶ دستگاه نیز در سیر شماره‌گذاری هستند. همچنین قریب به ۱۷هزار خودرو این شرکت هنوز به دلیل مشکلات مربوط به استاندارد یا سایر مسائل، فاکتور نشده‌اند.»

وی همچنین با اشاره به ثبت‌نام حدود ۳۳هزار نفر برای واردات خودروهای صفرکیلومتر به کشور گفت: «تا امروز کمتر از ۴هزار دستگاه خودرو نو به گمرکات کشور وارد شده است و از این تعداد، کمتر از ۲هزار دستگاه ترخیص شده‌اند.»

رئیس سازمان بازرسی با اشاره به آمار پایین خودروهای وارداتی نو به گمرکات کشور طی مدت گذشته، اظهار کرد: «مشکلاتی نظیر روند اخذ مجوز استاندارد خودروها، ازجمله دلایل اصلی آمار پایین خودروهای وارداتی نو به گمرکات کشور طی مدت اخیر بوده است.»

پلاک‌گذاری و حمل و بارگیری خودروها به مقصد نمایندگی‌ها

پیش از این اعلام نیز گروه صنعتی ایران‌خودرو ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر دپو خودروها برای افزایش قیمت و ایجاد التهاب در بازار را رد کرد.

این خودروساز بزرگ درپی انتشار مطلبی کذب در برخی رسانه‌ها ضمن غیرحرفه‌ای خواندن آن، تاکید کرد: «هیچ خودرویی به بهانه افزایش قیمت در پارکینگ‌ها متوقف نشده است و موجودی پارکینگ‌ها در روال عادی شماره‌گذاری و حمل و بارگیری خودروها به مقصد نمایندگی‌های سطح کشور هستند.»

براساس این گزارش، برخلاف آن چه در رسانه‌ها به شکلی نامعتبر و غیرحرفه‌ای به نقل از «منابع آگاه» و «اطلاعات واصله» عنوان شده، تعداد خودروهای موجود در پارکینگ ایران‌خودرو برابر روال همیشگی است که این خودروها نیز در جریان شماره‌گذاری و حمل به نمایندگی‌ها هستند. ایران‌خودرو عنوان کرده است؛ در ماه‌های اخیر، با وجود شرایط سخت تامین و تولید، توانسته میانگین تولید روزانه را همچنان روی بیش‌تر از ۲هزار دستگاه خودرو حفظ کند و همواره به دنبال افزایش عرضه و انجام تعهدات به مشتریان است.

این خودروساز توانسته است از ابتدای امسال تا پایان هفته نخست مهرماه با تولید بیش از ۲۷۶هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری، رشد ۱۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته رقم بزند و در صدد است این میزان را تا پایان سال به رشد ۳۰درصدی نسبت به سال گذشته برساند.

همچنین برخلاف ادعای این رسانه‌ها مبنی بر عدم عرضه خودرو در دور دوم سامانه یکپارچه، ایران‌خودرو تصریح کرده است؛ به دلیل استقبال بالای مشتریان در دور اول فروش در این سامانه، تمامی تولیدات این شرکت تا پایان سال به فروش رفته و امکان عرضه در مراحل بعدی فراهم نیست. بنابراین ایجاد شائبه در میان مشتریان و متقاضیان درخصوص عدم عرضه برای افزایش قیمت جز ایجاد التهاب در بازار و از بین رفتن اعتماد عمومی نتیجه دیگری نخواهد داشت.

خودروساز بزرگ کشور همچنین عنوان کرده است؛ تعداد محدودی خودرو به دلیل تمدید مجوزهای استانداردی در پارکینگ‌ها وجود دارد که درحال‌حاضر مشکل شماره‌گذاری محصول هایما از طریق سازمان ملی استاندارد رفع شده و در حال شماره‌گذاری است. شماره‌گذاری محصول رانا پلاس نیز در هفته اخیر از سرگرفته شد. بنابراین ادعای دپو در سایت‌های مرکزی، تبریز و خراسان ایران‌خودرو کاملا کذب و بی اساس است.

همچنین حدود ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه محصول جدید تارای سال دستی و اتوماتیک (V۱ و V۴) در پارکینگ سایت مرکزی موجود بوده که در انتظار دریافت مجوز شماره‌گذاری و همچنین قیمت‌گذاری از سوی نهادهای مرتبط است. ضمن این که تاکنون برنامه فروشی برای آن اجرا نشده و فاقد تعهد به مشتریان است.

ضروت شفاف‌سازی و آگاهی‌بخشی به مردم

در همین راستا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درخصوص شایعات مطرح‌شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر احتکار خودرو توسط گروه خودروسازی سایپا اظهار داشت: «با توجه به رد اتهام احتکار توسط خودروسازان از سوی سازمان بازرسی کل کشور، دپو خودرو توسط آن‌ها واقعیت ندارد و طرح چنین موضوعات غیرواقعی به صلاح کشور نیست.»

رجب رحمانی برخورد قانونی با افرادی که با طرح چنین شایعاتی سعی بر تشویش اذهان عمومی و بر هم زدن آرامش بازار خودرو دارند را ضروری دانست و ادامه داد: «از طرف دیگر، دستگاه‌های ذی‌ربط نیز باید در راستای عمل به رسالت خود نسبت به ایجاد شفافیت و آگاهی‌بخشی به مردم در این زمینه کمک کنند.»

وی درخصوص به‌روزرسانی استاندارد محصولات خودروسازان و تاثیر آن بر روند شماره‌گذاری محصولات خودروسازان بیان کرد: «خوشبختانه با عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش و مسدود کردن مبلغی در این سامانه، از ایجاد بازار سیاه در فروش خودرو جلوگیری شده است و از طرفی، اقدامات مثبت خودروسازان در راستای رشد تولید و عرضه خودرو و به‌روزرسانی استانداردها را نباید نادیده گرفت. مجلس نیز برای رفع موانع قانونی آمادگی کامل دارد. هرچند که قانون رفع موانع تولید نیز بسیاری از موانع در حوزه تولید را رفع کرده است.»

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: «امیدواریم با همکاری دولت، مجلس و وزارت صمت شاهد تسهیل فرآیند تولید در صنعت خودرو و درخشش این صنعت در کشورهای همجوار و حتی جهان باشیم.»

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.