سهم بازار ایرانول به «نفت بهران» رسید
19 مهر 1402 - 1:21
شناسه : 65652
4

بررسی آمارهای بورسی چهار شرکت اصلی تولیدکننده روانکار در کشور حکایت از رشد چشمگیر تولید و توزیع محصولات  نفت‌بهران و نفت‌پارس در مقایسه با کاهش سهم بازارمحصولات  نفت‌سپاهان و نفت ایرانول دارد.

پ
پ

به گزارش «دنیای‌خودرو» براساس بررسی‌های عملکرد ۶ماهه چهار شرکت پالایشگاهی بزرگ روغن‌موتور در ایران، نفت‌بهران با بهترین عملکرد نسبت‌به رقبای خود سهم بازار خود را در بازار روانکارهای خودرویی ۳.۵درصد افزایش داد تا در مقابل ایرانول که ضعیف‌ترین عملکرد را در شش‌ماهه گذشته داشته است، بتواند ۴۲.۴درصد سهم بازار کشور را در بین این چهار شرکت به خود اختصاص دهد.

رقابت «سپاهان» و «ایرانول» در از دست دادن بازار!

اما بررسی‌ آمارهای بورسی نشان از افزایش ۲۳.۴درصدی تولید این دسته از روانکارها توسط نفت‌بهران در شش‌ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. ولی تنها نفت‌بهران رکوردهای تولید خود را جابه‌جا نکرده است زیرا با یک نگاه اجمالی می‌توان به رشد ۱۸.۵درصدی نفت‌پارس در تولید این گروه محصول طی شش‌ماهه ابتدایی سال در مقایسه بامدت مشابه سال قبل نیز پی برد. این درحالی است که نفت‌سپاهان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن پایه در کشور تنها ۱.۵درصد تولید خود را ارتقا داده که این موضوع نشان از کاهش سهم بازار این شرکت در تولید و تامین روانکارهای خودرویی و نگاه خام‌فروشی روغن پایه و صادرات آن به بیرون از مرزها دارد.

اما ایرانول که روزگاری به‌عنوان دومین تولیدکننده روانکارهای خودرویی در کشور مطرح بود، در این مدت تنها ۰.۹درصد رشد تولید داشته و این روزها جایگاه چهارم از بین چهار شرکت تولیدکننده روانکار در کشور را از لحاظ سهم بازار در اختیار دارد.

رقابت «پارس» و «سپاهان» بر سر جایگاه دوم

آمارها حکایت از سهم بازار ۱۶.۲درصدی ایرانول در بازار روانکارهای خودرویی دارد، این درحالی‌ است که پالایشگاه نفت پارس سهم خود از بازار را به ۱۶.۹درصد رسانده؛ این عدد اگرچه پایین‌تر از سهم بازار ۲۴درصدی سپاهان است اما نباید از یاد برد بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن‌پایه کشور امسال ۱.۶درصد سهم بازار خود را نسبت به مدت مشابه سال قبل از دست داده است، درست مانند ایرانول که ۲.۷درصد سهم بازار خود را از دست داده و در مجموع ۳.۵درصد از سهم بازار را تقدیم لیدر بازار روانکارها یعنی «بهران» کرده‌اند.

بررسی دقیق آمار و ارقام بورسی شرکت‌های تولیدکننده روانکار نشان از رشد ۲۸درصدی فروش بهران و ۲۳درصدی نفت‌پارس دارد. شرکت‌هایی که گویا برنامه ریزی قوی‌تری در تولید و فروش محصول داشته‌اند و دو رقیب سرسخت خود را با فاصله زیاد جا گذاشته‌اند.

حال آمارها این ابهام را در سهامداران دو پالایشگاه ایرانول و نفت سپاهان ایجاد می‌کند که چه اتفاقی باعث کاهش سوددهی این دو شرکت تنها در شش‌ماه شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.