عطوان: روزهای آینده آکنده از معجزه و پیروزی است/ اشتباه محاسباتی بایدن
13 آبان 1402 - 13:42
شناسه : 68056
3
«عبدالباری عطوان» نوشت: روزهای تاریخی را سپری می‌کنیم که رسواکننده اشغالگران، جنایات آنها و حمایت آمریکا و غرب از آن است. روزهای آتی آکنده از معجزه‌ و پیروزی است.
پ
پ

عطوان در مطلبی در رای الیوم با اشاره به زمین‌گیر شدن نظامیان صهیونیست در جبهه زمینی در غزه آورده است: پس از اینکه رژیم اشغالگر یکماه قبل جنگی علیه غزه به راه انداخت، هدفش آزادی اسیران خود و نابودی کامل حماس بود، نه تنها به هیچ کدام از اهدافش نرسید؛ بلکه شمار تلفاتش پس از ارسال تانک‌هایش برای جنگ غزه که انتظار داشت حالت تفریحی داشته و کوتاه مدت باشد، بسیار زیاد شده است.

وی می‌نویسد: توجه به دو نکته درباره حقایق جنگ زمینی در غزه قابل توجه است؛ نخست آمادگی حساب شده نیروهای مقاومت به رهبری القسام در برابر حمله زمینی اسرائیل به غزه و شجاعت وصف نشدنی رزمندگان مقاومت است. شاید ویدئویی که واحد رسانه ای گردان‌های القسام به نمایش گذاشت و در آن یکی از رزمندگان به تانک اسرائیلی نزدیک و به آن مواد منفجر می‌چسباند، از دور آن را منفجر و سپس با موشک یاسین آن را منهدم می‌کند و به انهدام کامل آن و همه سرنشینانش منجر می‌شود، صحنه بی سابقه صوتی و تصویری است که نمایانگر میزان خسارات اسرائیل از حیث تجهیزات و نظامیان به شکل همزمان و تاکیدی بر روزهای آینده است که آکنده از پیروزی‌هاست.

دوم، اذعان ژنرال «بنی گانتس» عضو کابینه اضطراری اسرائیل و مرد شماره دو آن است، مبنی بر اینکه تصاویری که از غزه می‌آید بسیار دردناک است. وی یک جمله گفت:«هنگامی که می‌بینیم سربازان ما با بمب ها و موشک های القسام روی زمین می‌افتند، اشک‌های ما جاری می‌شود.»

عطوان در توصیف مقاومت رزمندگان در غزه ادامه می دهد: مقاومت علاوه بر شجاعت و پایداری و آمادگی؛ رو و زیر زمین را در اختیار دارد و زمان به نفعش طی می‌شود و به هر اندازه که درگیری گسترش می‌یابد، خسارات متجاوزان بیشتر و دامنه شکست گسترده‌تر می‌شود.

وی با اشاره به ناکامی رژیم صهیونیستی در حمله به غزه می افزاید: دستاورد نظامی بزرگی که اسرائیل و جنگنده‌های پیشرفته آمریکایی کسب کرده‌اند؛ کشتن بیش از ده هزار غیرنظامی است که در میان آنها یک رزمنده هم مشاهده نمی‌شود، بلکه حدود پنج هزار کودک و شیرخوار و همین تعداد اندکی کمتر، از زنان را به شهادت رسانده، بیمارستان‌ها را ویران کرده، آب و برق را قطع و امدادرسانی سوخت و غذا را متوقف کرده است.

این تحلیلگر ادامه می دهد: تصمیم جنگ کاملا فلسطینی بود، پیروزی بزرگ و رسیدن به ۵۰ شهرک در اطراف غزه و اسارت ۲۵۰ نظامی و شهرک نشین که در میان اسیران ژنرال‌های ارشد هم مشاهده می‌شوند، فلسطینی بود و مقاومت یکماهه در برابر ارتشی که خود را شکست ناپذیر تلقی می‌کرد هم فلسطینی بود و همه معادلات درگیری در منطقه را تغییر داد و کرنش کشورهای عربی را برملا کرد و اعتماد و امید را به بیش از ۴۰۰ میلیون عرب و دو میلیارد مسلمان برای اولین بار پس از قریب به نیم قرن شکست و سرخوردگی بازگردانید.

عطوان در ادامه با اشاره به سفر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به تل آویو، هدف آن را نجات رژیم صهیونیستی و نیز وجهه آمریکا با هدف برقراری آتش بسی تحت عنوان انسان دوستانه برشمرد.

این تحلیلگر اضافه می کند: بایدن که نظامیان و کارشناسان نظامی خود و هزاران بمب و مهمات را در کنار ناوهای هواپیمابر اعزام کرد، فهمید که اشتباه محاسباتی انجام داده است. رژیم اشغالگری که آمریکا بیش از یکماه به آن فرصت داد تا کار جنگ را به نفع خود تمام کند و به اهدافش برای آزادی اسیران و نابودی حماس برسد، شکست خورده و مهم تر از آن حمایت غرب در راستای «دروغ دفاع از خود» در حال از بین رفتن است.

وی می افزاید: روزهای تاریخی یا بهتر بگوییم روزهای اصلاح تاریخی را سپری می‌کنیم که رسواکننده اشغالگران و جنایات آنها و حمایت آمریکا و غرب از آن است. روزهای آتی آکنده از معجزه‌ه است.

منبع: ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.