فارن پالیسی گزارش داد: طوفانی از نارضایتی در بدنه دیپلماتیک دولت بایدن به دلیل چک سفید امضا به اسرائیل
15 آبان 1402 - 9:02
شناسه : 68190
1
هنگامی که بلینکن بین پایتخت های خاورمیانه رفت و آمد می کرد، در امریکا طوفان فزاینده ای از نارضایتی در بدنه دیپلماتیک دولت در حال شکل گیری بود. بسیاری از دیپلمات های امریکایی، از چک سفید امضای واشنگتن به اسرائیل برای عملیات گسترده نظامی در غزه که هزینه انسانی هنگفتی برای مردم محصور در این باریکه خواهد داشت، خشمگین، شوکه و مأیوس شده بودند. این خشم، در میان صفوف مقامات امنیت ملی ایالات متحده تبدیل به امواج مخالفت با رویکرد اولیه بایدن در جنگ شد و مقامات ارشد دولت را هم در خارج و هم در داخل، در حالت تدافعی قرار داد.
پ
پ

فارن پالیسی در مطلبی به قلم رابی گرامر نوشت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، پس از سفری طولانی به خاورمیانه برای پیگیری بحران گسترده منطقه ای ناشی از جنگ اسرائیل و حماس، وقت خود را برای ارسال یک پیام مفصل به هیات دیپلماتیک ایالات متحده درمورد سفرش اختصاص داد.

او در پیام ۲۰ اکتبر، در مورد اینکه بحران کنونی چقدر برای کارمندان وزارت خارجه «چالش‌انگیز» بوده نوشت. بلینکن، درخواست های خودش و جو بایدن از اسرائیل برای احترام به «حاکمیت قانون و استانداردهای بین المللی بشردوستانه» را تکرار کرد و در عین حال به یادوری موضع امریکا درباره حمایت از «حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حمله ۷ اکتبر حماس» پرداخت.

وی در این پیام که نسخه ای از آن در اختیار فارن پالیسی قرار گرفته است، نوشت: «همچنین باید فضای بحث و اظهار نظر مخالف را که موجب بهبود نهادها و سیاست های ما می شود، حفظ و گسترش دهیم».

هنگامی که بلینکن بین پایتخت های خاورمیانه رفت و آمد می کرد، در امریکا طوفان فزاینده ای از نارضایتی در بدنه دیپلماتیک دولت در حال شکل گیری بود. بسیاری از دیپلمات های امریکایی، از چک سفید امضای واشنگتن به اسرائیل برای عملیات گسترده نظامی در غزه که هزینه انسانی هنگفتی برای مردم محصور در این باریکه خواهد داشت، خشمگین، شوکه و مأیوس شده بودند. این خشم، در میان صفوف مقامات امنیت ملی ایالات متحده تبدیل به امواج مخالفت با رویکرد اولیه بایدن در جنگ شد و مقامات ارشد دولت را هم در خارج و هم در داخل، در حالت تدافعی قرار داد.

بنا به اظهارات بیش از دوازده مقام فعلی و سابق، اعتراضات فزاینده در وزارت خارجه، شورای امنیت ملی و سایر نهادها، با واکنش شدید جناح ترقی خواه حزب دموکرات و رای دهندگان عرب امریکایی علیه سیاست های بایدن، همزمان شده است.  (حدود ۵۹ درصد از عرب های امریکایی در سال ۲۰۲۰ از بایدن حمایت کردند، اما بر اساس یک نظرسنجی جدید، حمایت از او در رقابت های انتخاباتی ۲۰۲۴ به ۱۷ درصد کاهش یافته است.)

برخی از مقامات فعلی و سابق تاکید کردند که در واشنگتن، افزایش مخالفت های داخلی، یکی از بزرگ ترین چالش ها را برای تداوم حضور بلینکن در مسند وزارت خارجه ایجاد کرده است.

آرون دیوید میلر، پژوهشگر بنیاد کارنگی و کارشناس سابق وزارت خارجه در مذاکرات اعراب و اسرائیل، گفت: «در ۲۵ سال کار در وزارت خارجه… هرگز چنین چیزی ندیده ام. گویی دولت در درون خود درگیر مناقشه ای پیرامون موضوع اسرائیل-فلسطین شده و در حال میانجیگری بین طرفین این مناقشه است.»

در هفته گذشته، همزمان با افزایش تلفات انسانی ناشی از حملات اسرائیل به غزه، دولت بایدن رویکرد خود را تغییر داده و از اسرائیل خواسته است برای کاهش آسیب ها و همچنین اجازه دسترسی غزه به آب، سوخت و کمک های بشردوستانه، گام های بیشتری بردارد.

اگرچه دولت امریکا از برنامه ارسال تسلیحات بیشتر به اسرائیل عقب نشینی نکرده است و درخواست ها برای آتش بس کامل در غزه را رد کرده است، اما بلینکن که روز سه شنبه در جلسه استماع مجلس سنا حاضر شده بود، از «وقفه های بشردوستانه» کوتاه مدت برای ورود کمک های بشردوستانه به غزه، حمایت کرد. (معترضان پنج بار سخنان او را با صدای بلند قطع کردند.)

مقامات فعلی و سابق اظهار داشتند، سخت است بگوییم واکنش منفی دیپلمات ها و مقامات امنیتی تا چه حد به تغییر لحن دولت بایدن کمک کرده است. اما مخالفت ها همچنان در حال افزایش است. افزایش مخالفت های داخلی از سوی سیاست گذاران در هر سطح در هفته های آینده می تواند موجب تغییر محاسبات دولت امریکا به عنوان کشوری که همچنان می تواند رویکرد اسرائیل به جنگ را تعدیل کند، شود.

در دو هفته اول جنگ که بایدن به رویکرد خود مبنی بر حمایت نامحدود از اسرائیل پایبند بود، مخالفت ها در درون وزارت خارجه، شدیدتر بود. بایدن در دهم اکتبر گفت، پاسخ ایالات متحده به حمله ای در مقیاسی که اسرائیل با آن مواجه شد، پاسخی «سریع، قاطع و در هم شکننده» خواهد بود. او بعداً در مورد میزان تلفات گزارش شده فلسطینی ها در غزه نیز اظهار تردید کرد.

چهار مقام فعلی و سه مقام سابق به فارین پالیسی گفتند، بحث و گفت گوها پیرامون اهمیت انتقال تسلیحات و مهمات جدید به متحد ایالات متحده و از طرف دیگر هزینه احتمالی افزایش تلفات غیرنظامیان و نگرانی در مورد نقض قوانین بین المللی بشردوستانه توسط این متحد، که بحث‌های معمول سیاست داخلی در مورد چگونگی واکنش به یک بحران بزرگ خارجی است، کاملا مسکوت ماند. زیرا دولت بلافاصله به ارائه حمایت نظامی نامحدود به اسرائیل متمایل شد.

جاش پل، یکی از مقامات کهنه کار وزارت خارجه که در زمینه انتقال تسلیحات کار می کرد و در اعتراض به سیاست های دولت در ۱۸ اکتبر استعفا داد، گفت: «بازخوردی که من از دیگران در این بخش گرفته ام این است که وقتی آنها سعی می‌کنند این مسائل را مطرح کنند، خوشحال می شوند در مورد احساسات شخصی یا ناراحتی شان صحبت کنند، اما به محض اینکه بحث های جدی در مورد سیاست ها مطرح می شود، به آنها گفته می شود: “این از بالا می آید. جایی برای هیچ بحثی وجود ندارد” ».

مقامات دولت به شدت این توصیف را مورد مناقشه قرار داده اند و می گویند که دولت همچنان در درخواست از اسرائیل برای پایبندی به تمام قوانین بین المللی، ثابت قدم است.

برخی دیگر می گویند که هیات دیپلماتیک امریکا از عجله بایدن برای حمایت از عملیات نظامی گسترده اسرائیل در غزه به جای عملیات دقیق تر و هدفمندتر برای از بین بردن رهبری حماس در کنار تلاش های دیپلماتیک برای جلب حمایت از اسرائیل، ناراحت شد.
جاش پل، مقام سابق وزارت خارجه، نامه استعفای خود را در شبکه اجتماعی لینکدین منتشر کرد و به سرعت در فضای مجازی وایرال شد. سایر مقامات، شکایات خود را از طریق کانال رسمی وزارتخانه برای اعتراض به سیاست ایالات متحده تسلیم کردند. به گفته یکی از مقامات فعلی و یکی از مقامات سابق آگاه به این موضوع، حداقل دو سند مخالف در مورد واکنش ایالات متحده به این بحران ارائه شده است، اگرچه وزارت خارجه به این موضوع توجه نکرد. همچنین دیگر دیپلمات‌ها شکایات خود را به صورت غیررسمی بیان کرده اند و اعتراضات خود را پشت درهای بسته نگه داشته اند.

مقامات دولتی، از جمله بلینکن می گویند که از اظهار اختلاف نظرهای داخلی استقبال می کنند. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما می دانیم و قدردان این هستیم که افراد مختلفی که در این بخش کار می کنند، عقاید سیاسی متفاوتی دارند، اعتقادات شخصی متفاوتی دارند، اعتقادات متفاوتی در مورد اینکه سیاست ایالات متحده چگونه باید باشد، دارند. در واقع، ما فکر می کنیم که این یکی از نقاط قوت این دولت است».

متحدان بایدن در کاپیتول هیل با تصمیم او موافق هستند. سناتور کریس مورفی، یکی از اعضای برجسته سیاست خارجی در جناح مترقی حزب دموکرات و عضو کمیته روابط خارجی سنا گفت: «اینها واقعاً تصمیمات سختی در مورد چگونگی حمایت از اسرائیل، چگونگی ایجاد توازن در پاسخگویی به حماس و جلوگیری از آسیب به غیرنظامیان در غزه هستند.

مورفی گفت: «من به شما تضمین می دهم که فارغ از اینکه بایدن در مورد این مجموعه سؤالات چه تصمیمی می گرفت، در هر حال در داخل کاخ سفید، در داخل وزارت خارجه و در کنگره نارضایتی وجود داشت.»

مقامات ارشد دولت می‌گویند از اظهار نظر مخالف استقبال می کنند، ولی تغییر سیاست بر اساس آن مخالفت، موضوع دیگری است. بایدن و بلینکن به دلیل تصمیم دولت مبنی بر خروج از افغانستان در سال ۲۰۲۱ با خشم شدیدی مواجه شدند.

جاش پل، یکی از مقامات وزارت خارجه که استعفا داد، به فارین پالیسی گفت، این بحران کنونی به نارضایتی از نوع دیگری دامن زده است و دیپلمات ها در تلاش های خود برای تأثیرگذاری داخلی بر سیاست ایالات متحده ناتوان هستند. او گفت که مخالفت ها حداکثر باعث تغییر در «لحن و نه ماهیت» در داخل دولت شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.