گام جدید تهران-دوشنبه در مسیر گسترش مناسبات و امضااسناد جدید توسعه روابط
17 آبان 1402 - 18:26
شناسه : 68461
3
سفر امروز ابراهیم رییسی رییس‌جمهوربه تاجیکستان را می توان نشانه «پایان دوره بی‌ثباتی» در روابط دو کشور ارزیابی کرد «در این مرحله، دو کشور باید همکاری خود را در بخش‌های امنیتی سیاسی، لجستیکی و ارتباطات و همین‌طور تجارت اقتصادی گسترش دهند.
نویسنده : غلامحسین طاهری/ کارشناس مسائل بین الملل
پ
پ

رئیس‌جمهور اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) به دعوت رسمی رئیس‌جمهور تاجیکستان، به منظور دیداری رسمی به این کشور سفر کرد.

رییسی همچنین پس از این سفر به دعوت رسمی رئیس‌جمهور ازبکستان و به منظور شرکت در شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو» به این کشور سفر خواهد کرد.

پس از فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق و پیدایش پنج کشور جدید در آسیای مرکزی، فصل جدیدی در روابط ایران با این کشورها بوجود آمد. موضوع روابط جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان همواره با اهمیت زیادی مطرح شده و این امر پیش از هر چیز به سبب پیوندهای تاریخی، فرهنگی و زبانی موجود میان دو کشور و ذکر این حقیقت که تاجیکستان به عنوان تنها کشور فارسی‌زبان در آسیای مرکزی است که وضعیت متمایزی با سایر کشورهای این منطقه دارد. آسیای مرکزی از جمله مناطقی است که از جایگاهی روزافزون در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی، برخوردار گشته و اکنون به عنوان یکی از مهمترین زیر سیستم‌های منطقه‌ای محسوب می‌شود. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، از یک سو بر پایه عوامل همگرایی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، از فرصت‌ها و زمینه‌های نفوذ و همکاری، برخوردار است و از طرف دیگر با توجه به عوامل واگرایی با چالش‌ها و تهدیداتی مواجه می‌باشد که بر‌آیند این امر، همواره در جهت‌گیری سیاست خارجی ایران در تاجیکستان تأثیرگذار بوده است

ایران و تاجیکستان دو کشور هم زبان و هم فرهنگ دارای پیوندهای تاریخی و سنت‌های استوار دوستی و همکاری‌های سودمند می‌باشند. مناسبات جمهوری اسلامی ایران با جمهوری تاجیکستان پس از استقلال این کشور در ۱۸ شهریور۱۳۷۰ آغاز گردید و ایران، اولین کشوری بود که سفارت خود را در شهر دوشنبه افتتاح نمود. از زمان برقراری روابط سیاسی تاکنون دهها بار رئیس جمهور تاجیکستان برای دیدار دوجانبه به جمهوری اسلامی ایران سفر نموده و متقابلاً رؤسای جمهوری اسلامی ایرا نیز از تاجیکستان دیدار داشته‌اند
رییسی امروز پیش از ترک تهران گفت ؛
ارتباط جمهوری اسلامی ایران با این کشورها و توسعه روابط با کشورهای آسیای میانه در دستور کار دولت قرار دارد.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه سفر قبلی به دوشنبه، موجب باز شدن گره‌هایی از مسائل دو کشور همراه بود که نتیجه آن توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور را به همراه داشت، تاکید کرد: اعداد و ارقام نیز کاملاً نشانگر این است که روابط ما با تاجیکستان کاملاً با پیش از این دولت متفاوت شده است.
وی ادامه داد: این سفر که به دعوت رئیس جمهور تاجیکستان انجام می‌شود در جهت تقویت روابط سیاسی اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور دوست برادر همزبان طبیعتاً این سفر انجام خواهد شد و اسنادی در این سفر و امضا خواهد رسید که در جهت تقویت و توسعه روابط دو کشور خواهد بود. ما در این سفر، علاوه بر مذاکرات و روابط دوجانبه با تاجیکستان، طبیعتاً مذاکراتی را هم درخصوص مسائل منطقه خواهیم داشت.
سفر امروز ابراهیم رییسی رییس‌جمهوربه تاجیکستان را می توان نشانه «پایان دوره بی‌ثباتی» در روابط دو کشور ارزیابی کرد «در این مرحله، دو کشور باید همکاری خود را در بخش‌های امنیتی سیاسی، لجستیکی و ارتباطات و همین‌طور تجارت اقتصادی گسترش دهند.

در باره دلایل نزدیک شدن تاجیکستان به ایران باید گفت «اول از همه، هم تاجیکستان و هم ایران با روسیه اتحاد راهبری دارند؛ کشوری که بیش از  یکسال است گرفتار جنگ با اوکراین است. هرچند روسیه یک پایگاه بزرگ نظامی در تاجیکستان دارد، اما ظاهراً از بروز ناآرامی‌های احتمالی در آسیای میانه، یک منطقه تحت نفوذش نگران است. و شاید به این دلیل، فکر می‌کند که بهتر است ایران و تاجیکستان در مرحله کنونی روابط بهتری داشته باشند.

در این حال دیدارهای متقابل هیات‌های بلندپایه ایران و تاجیکستان روابط دو طرف را بهبود خواهد داد.

تحلیلگران سیاسی معتقدند دلیل اصلی، بهبود روابط شرایط مرزی با افغانستان است که هم برای تاجیکستان هم ایران تهدید به شمار می‌رود و دلیل دوم، اختلاف‌های تاجیکستان با قرقیزستان است
شایان‌گفتن است:
«قرقیزستان از ترکیه سلاح می‌گیرد و از حمایت کشورهای ترک برخوردار است. تاجیکستان نمی‌تواند در این زمینه به مسکو اتکا کند چون روسیه از دخالت در این موضوعات خودداری می‌کند و آن را بحران داخلی می‌داند. بنابراین، ایران تنها شریکی است که در این شرایط می‌تواند از تاجیکستان دفاع کند.

رسانه‌های تاجیکستان به‌ویژه رسانه‌های دولتی بعد از چند سال روابط معمولی سفر اقای رییسی، رییس‌جمهور به دوشنبه را نشانه‌ای از بهبود روابط امنیتی و اقتصادی و سیاسی ارزیابی کردند.

منبع: فرهنگ ایرانیان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.