اجلاس ریاض سیاست اعلامی یا عملی
20 آبان 1402 - 18:23
شناسه : 68761
1
اجلاس ریاض تدبیر دیپلماتیک کشورهای اسلامی است تا از این طریق بتوانند بر محافل بین‌المللی فشار وارد کنند و نتانیاهو را از ادامه جنایات باز دارند.
نویسنده : سید جلال ساداتیان/ کارشناس مسائل خاورمیانه
پ
پ

نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی که امروز در ریاض برگزار شد در حقیقت به این جهت بود که به اقدامات دیپلماتیک جهت دیگری داده شود و مانع جنایات بیشتر اسرائیل در غزه شود، حال باید ببینیم این کنفرانس در عمل تا چه اندازه می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار بوده و با این فشارهای دیپلماتیک و سیاسی جلوی جنایات بیشتر اسرائیل گرفته شود.

به تعبیری این اجلاس تدبیر دیپلماتیک کشورهای اسلامی است تا از این طریق بتوانند بر محافل بین‌المللی فشار وارد کنند و نتانیاهو را از ادامه جنایات باز دارند.

در ابتدای جنگ غزه ،کشورهای اسلامی واکنش چندانی نسبت به جنایات اسرائیل نداشتند و حتی در اولین اجلاس سازمان همکاری اسلامی نیز توجه چندانی بر این موضوع نداشتند اما امیدواریم که اجلاس امروز بتواند نتایج و آثار مثبتی را به همراه داشته باشد.

متاسفانه اسرائیل در پاسخ به حمله ۷ اکتبر حماس بسیار فراتر از آن حملات و معیارهای موجود بین‌المللی عمل کرد، این رژیم با استفاده از بمب های فسفری نیمی از غزه را ویران کرده و بیش از ۱۱ هزار نفر را قتل عام کرده است و ۳ هزار نفر زیر آوار هستند اکثر قربانیان زنان و کودکان هستند.

در این ارتباط دبیرکل سازمان ملل، رئیس جمهور ترکیه، دولت پاکستان، تونس، الجزایر و بسیاری از شخصیت‌های اروپایی و دانشگاهی آمریکا و اروپا اظهار تأسف کرده و تظاهرات گسترده‌ای در کشورهای مختلف برگزار شده است که نشان دهنده عمق فاجعه است.

شخص نتانیاهو لجاجت می‌کند چرا که به دنبال این است که به غزه ورود کرده و در آنجا مسلط شود، آمریکا نیز در ابتدا کمی از این موضوع حمایت کرد و شاید موافق این موضوع بود اما به دلیل جنایات اسرائیل آمریکا نیز به تردید افتاد و به دنبال راهی برای آتش بس هستند تا بتوانند به شکلی جلوی بمباران مناطق مسکونی را بگیرند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.