روزمرگی مانع بهره‌وری آموزش و پرورش شده است
23 آبان 1402 - 12:14
شناسه : 69009
1
وزیر آموزش و پرورش در همایش ملی آموزش و پرورش، ارتقای بهره‌وری، چالش‌ها، راهبردها و راهکارها گفت: روزمرگی یکی از چالش‌هایی است که مانع بهره‌وری ما شده است.
منبع : فارس
پ
پ

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در این همایش اظهار کرد: واقعاً بلایی بر سر آموزش و پرورش آمده است که ناشی از نداشتن نگاه راهبردی بهره‌وری کلان است که آموزش و پرورش به مثابه یکی دیگر از دستگاه‌هاست و باعث شده است دائماً درگیر مسائلی باشیم که در حال تولید هستند یا تولید شده و به ما تحویل شدند.

وی اضافه کرد: مدیر بعدی مکلف است یا این مسائل را رفع کند یا برای اینکه خودش را عبور دهد و یکجوری از سر خودش وا کند؛ لذا روزمرگی یکی از چالش‌هایی است که مانع بهره‌وری می‌شود و نمی‌گذارد از گنجینه عظیم دانشی که در حوزه‌های مختلف به دست آمده است، استفاده کنیم.

صحرایی با تأکید بر اینکه هیچ امر تعلیم و تربیتی نداریم که راه‌حل نداشته باشد، گفت: چرا نمی‌توانیم راه‌حل‌ها را به کار ببریم؟ باید مانع را برداشت و مدیریت راهبردی به معنای برداشتن موانع است.

وی افزود: از مدیران بزرگ می‌پرسیم عامل موفقیت شما چیست؟ نمی‌گویند کار بیشتر، بلکه می‌گویند برداشتن موانع بیشتر. مدیر خوب، مدیری است که مانع را بر دارد و رهبر خوب در یک نظام آموزشی، کسی است که بتواند مانعی را بر دارد و عامل شکوفا شدن بقیه را فراهم کند و  این بهره‌وری است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضعف در مشارکت، گفت: بزرگترین دستگاه کشور هستیم اما کوچکترین نظام مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی را داریم و به بیان دیگر اصلا نداریم؛ یک میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته و یک میلیون فرد شاغل داریم. در چه سازوکاری، مشارکت آنها را می‌خواهیم بطلبیم که این مشارکت زمینه‌ساز بهره‌وری است.

وی با اشاره به مدیریت بخشی و موازی، اظهار کرد: روزی که به عنوان وزیر وارد آموزش و پرورش شدم، گفتم پیامم به کل آموزش و پرورش یک کلمه دو حرفی بود و آن هم، «یک» است؛ ما یک نظام تعلیم و تربیت داریم، یک نظام هماهنگ، یکپارچه و منسجم داریم اما داخل همین بدنه آموزش و پرورش که نگاه می‌کنیم، یک معاونت باید کار پرورشی کند اما معاونت آموزشی، خودش کار پرورشی می‌کند و دلیلش واگرایی سازمانی است.

صحرایی ادامه داد: واگرایی سازمانی عمدتاً ناشی از تغییر مکرر سر سیستم است که امیدواریم کم شود. تغییر مکرر سر سیستم باعث می‌شود که اجزای سیستم، خودشان جداگانه کار کنند.

صحرایی تصریح کرد: آموزش و پرورش یک کل یکپارچه باید باشد و بهره‌وری کردن آموزش و پرورش، همدلی و همگرایی است؛ اولین چیزی که ما را بهره‌ور می‌کند، نگرش سیستمی و  هم‌افزایی است. تولید شوراها یعنی ضعف در فرایندهاست. اگر شبکه نشویم بهره‌ور نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه راهکار دیگر، تمرکز بر داشته‌هاست، گفت: آیا یک میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته ثروت کمی هستند؟ چه زمانی از تجارب آنها را جمع‌آوری کرده و  از آنها بهره مند شدیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آیین‌نامه مسیر رشد معلمی آماده شده است، افزود: در نظر دارم معلمان و پژوهشگران آن را ببیننند و اگر نکته ای هست، اعلام کند.

وی با بیان اینکه اگر یادگیرنده نشویم نمی‌توانیم یاددهنده خوبی باشیم، گفت: نکته بعدی خلاقیت است. تا کی می‌خواهیم بخشی از مسأله، به جای راه حل باشم.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.