هنرستان‌های دولتی می‌توانند از دانش‌آموزان «شهریه» بگیرند؟/ نحوه ورود به دانشگاه هنرستانیها
28 آبان 1402 - 9:34
شناسه : 69372
3
بنا بر اعلام مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش، با توجه به اینکه آموزش در هنرستان‌های دولتی رایگان است، هیچ هنرستانی نباید به بهانه خرید تجهیزات، دانش آموزان را مجبور به پرداخت هزینه‌ای کند و خانواده‌ها را تحت فشار بگذارد.
منبع : ایسنا
پ
پ

عباس بیات در پاسخ به اینکه آیا هنرستان‌ها می‌توانند به بهانه خرید تجهیزات برای رشته‌های فنی که نیازمند تجهیزات به منظور آموزش هستند، از دانش‌آموزان پول دریافت کنند؟، اظهار کرد: در هنرستان‌های دولتی آموزش رایگان است و نباید از دانش آموزان هیچ گونه وجهی برای خرید تجهیزات دریافت شود؛ البته در سنت ما مردم به مدارس کمک می‌کنند؛ کمک به مدرسه به هر نحوی مطلوب است اما اینکه هنرستان‌ها خانواده‌ها را تحت فشار بگذارند تا هزینه‌ای از آنها برای خرید تجهیزات دریافت کنند، مجاز نیست و نباید در مدارس چنین چیزی باشد.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه ادامه تحصیل دانش آموزان هنرستانی در دانشگاه از طریق شرکت در کنکور سراسری، توضیح داد: مسیر دانش آموزان هنرستانی، مسیر کار و اشتغال است و کار و اشتغال مساله اصلی ما در هنرستان‌ها است. در هنرستان‌ها دانش آموزان را برای کار آماده می‌کنیم اما در عین حال این دانش آموزان می‌توانند در حین اشتغال ادامه تحصیل داده و وارد دانشگاه شوند.

بیات با بیان اینکه ورود به دانشگاه دانش‌آموزان هنرستانی از مسیر دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی می‌گذرد، تصریح کرد: در رشته‌های کاردانی دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی و کاربردی تقریبا ۴ یا ۵ رشته‌ داریم که برای تحصیل در آنها دانش آموزان هنرستانی باید در کنکور شرکت کنند اما برای باقی رشته‌ها نیازی  به شرکت در کنکور نیست.

وی همچنین خاطر نشان کرد: دانش آموزان هنرستانی می‌توانند به شرط ایجاد سابقه تحصیلی، در کنکور ریاضی، تجربی و انسانی نیز شرکت کنند. البته ما این مسیر را خیلی به دانش آموزان هنرستانی توصیه نمی‌کنیم چراکه بهتر است این دانش آموزان در مسیر مربوط به خودشان ادامه تحصیل دهند.

بنا بر اظهارات مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش، تعداد کل هنرستانی‌ها حدودا یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است که از این تعداد حدود ۳۰۰ هزار نفر دانش آموز هنرستانی در پایه دوازدهم مشغول به تحصیل هستند.

بیات در پاسخ به اینکه آیا در سال جاری وزارت آموزش و پرورش برای اولین بار رشته خاصی را در هنرستان‌ها تاسیس کرده است؟، عنوان کرد: امسال برای اولین بار رشته «راهبری جرثقیل» را در استان مرکزی داشتیم. همچنین تعدادی از رشته‌های ما نیز دچار توقف در توسعه شد. برخی از رشته‌های دیگر هنرستان‌ها نیز امسال از رده خارج شده‌اند اما رشته‌های جدیدتر و بزرگ‌تری جایگزین آنها شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.