مُسکن و آنتی بیوتیک جزء پرمصرف ترین داروها
01 آذر 1402 - 9:58
شناسه : 69610
0
مدیر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مُسکن و آنتی بیوتیک جزء پرمصرف ترین داروها است.
منبع : ایسنا
پ
پ

دکتر بهاره بهمنی، با اشاره به هفته آگاه‌سازی داروهای ضد میکروبی، گفت: مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها بدون تجویز پزشک منجر به درمان ناقص و بروز مقاومت نسب به این دسته دارویی می‌شود.

وی تاکید کرد: مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از خطرات مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها و نیز خود درمان است.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر گلودردها و سرماخوردگی ها در فصول مختلف سال نیاز به درمان با آنتی بیوتیک ندارند، افزود: عفونتی که ما به آن سرماخوردگی می گوییم عمدتا ویروسی بوده و این عفونت نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارد.

مدیر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: مصرف آنتی بیوتیک در بیماری ویروسی نه عفونت را درمان می‌کند و نه مانع از سرایت بیماری می شود؛ تاثیری نیز در حال بیمار ندارد اما ممکن است عوارض جانبی خطرناک داشته باشد و موجب گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی شود.

وی با تأکید بر اینکه مصرف این داروها صرفا باید با دستور پزشک انجام شود، بیان کرد: دوره درمانی آنتی بیوتیک را کامل کنید و پس از فروکش علائم بیماری، مصرف آنتی بیوتیک را قطع نکنید زیرا این کار سبب مقاومت میکروبی می شود.

وی با بیان اینکه مصرف خودسرانه دارو شایع‌ترین علت مسمومیت در جهان است، افزود: بر اساس گزارش‌های گرفته‌شده مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها پرمصرف‌ترین داروهایی هستند که به‌صورت خودسرانه توسط مردم استفاده می‌شوند مسکن‌ها یکی از پرطرفدارترین داروهایی هستند که خود سرانه و بدون تجویز پزشک برای هر نوع درد و در هر سن و سالی مصرف می‌شوند غافل از این‌که مصرف بی‌رویه و نادرست این داروها هم می‌تواند برای سلامت خطرناک باشد.

بهمنی ادامه داد: آنتی‌بیوتیک‌ها بعد از مسکن‌ها دومین دسته از داروهای پرمصرف کشور محسوب می‌شوند که بسیاری از افراد با ظهور اولین نشانه‌های سرماخوردگی مانند گلودرد این داروها را به‌طور خودسرانه مصرف می‌کنند.

وی اضافه کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها عمدتاً در مقابله با بیماری‌های میکروبی و عفونی استفاده می‌شوند. اما اکثر سرماخوردگی‌ها ویروسی هستند و آنتی‌بیوتیک‌هایی که به‌صورت وسیع استفاده می‌شوند هیچ تأثیری روی روند بیماری‌های ویروسی نخواهند گذاشت اما متأسفانه باور عمومی این است که وقتی سرماخوردگی ایجاد می‌شود باید آنتی‌بیوتیک مصرف کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که مقاومت آنتی‌بیوتیکی چیست؟ نیز بیان کرد: مقاومت آنتی‌بیوتیکی یکی از مهم‌ترین معضلات بهداشتی جامعه امروز است. این مسئله به‌طور آشکار سبب خطر برای افرادی می‌شود که عفونت ساده‌ای داشته که در صورت درمان به‌موقع و تحت نظارت پزشک می‌توانستند به‌راحتی بهبود یابند، اما با مصرف نابجای آنتی‌بیوتیک در دفعات قبل موجب بی‌تأثیر شدن این داروها شده‌اند.

مدیر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: در هرصورت چه مصرف این داروها نابجا باشد و چه بجا، اگر آنتی‌بیوتیک به میزان کم و ناکافی مصرف شود، موجب می‌شود آن میکروارگانیسم از بین نرود و مقاوم شود.

وی با اشاره به این‌که مشکل مهم‌تری هم وجود دارد و آن‌هم اینکه معمولاً بیمار در اینکه دوز کامل آنتی‌بیوتیک را به مدت لازم مصرف کند به‌اندازه کافی دقت نمی‌کند، عنوان کرد: یعنی اگر قرار است دارو را برای یک دوره هفت تا ۱۴ روزه مصرف کند طی دو یا سه روز اول که علائم بیماری‌اش فروکش می‌کند مصرف آنتی‌بیوتیک را قطع می‌کند.

بهمنی تصریح کرد: تنها پزشک است که می‌تواند از بین انواع مختلف آنتی‌بیوتیک‌ها  آنتی‌بیوتیک مؤثر بر بیماری را تشخیص دهد. به‌عنوان‌ مثال اگر عفونت گوش داشته باشید٬ پزشک تشخیص می‌دهد که چه نوع از باکتری‌ها اغلب می‌تواند موجب عفونت گوش شود و چه درمانی برای آن مناسب است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.