فوربس: تحویل جنگنده و بالگرد، توافق برد-برد برای ایران و روسیه است
08 آذر 1402 - 17:15
شناسه : 70277
3
یک نشریه آمریکایی در گزارشی درباره تحویل جنگنده‌های «سوخو-۳۵» و بالگردهای «میل-۲۸» روسیه به ایران در آینده نزدیک، آن را یک برد دو طرفه برای تهران و مسکو توصیف کرد.
پ
پ

یک مقام وزارت دفاع ایران اعلام کرده تهران به زودی بزرگ‌ترین خرید سخت‌افزار نظامی خود را از روسیه در بیش از ۳۰ سال گذشته دریافت خواهد کرد؛ قراردادی که به نوشته یک رسانه آمریکایی، تکمیل به موقع این قرارداد می‌تواند برای مسکو و تهران به یک برد دو طرفه تبدیل شود.

این مقام نظامی ایران روز سه‌شنبه گفت که تمهیدات خرید جنگنده‌های چندمنظوره سوخو-۳۵، بالگردهای تهاجمی می-۲۸ و جت‌های آموزشی یاک-۱۳۰ برای نیروهای مسلح این کشور نهایی شده است.

به نوشته «فوربس» دست کم از سال ۲۰۲۱، گزارش‌ها حاکی از آن بود که ایران حدود ۲۲ فروند  جنگنده‌های سوخو-۳۵ را که روسیه قبلاً برای انجام سفارشی از مصر ساخته بود، خریداری خواهد کرد که طبق گزارش‌ها تحت فشار ایالات متحده از سوی قاهره لغو شده بود. از زمانی که روسیه در فوریه ۲۰۲۲ عملیات نظامی سرنوشت‌ساز خود به اوکراین را آغاز کرد، مسکو نیز مشارکت دفاعی بی‌سابقه‌ای با تهران ایجاد کرد.

تاکنون هیچ نشانه‌ای از تحویل این جنگنده‌ها وجود نداشت اما کاخ سفید در اواخر سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که روسیه می‌تواند ظرف یک سال تحویل آن‌ها را آغاز کند. یک مقام ایرانی نیز به تازگی گفته است که اولین هواپیما ممکن است در اوایل مارس ۲۰۲۳ و در زمان جشن سال نو ایرانیان انتقال داده شود.

در اوایل ماه سپتامبر نشانه‌هایی وجود داشت که روسیه با تحویل ۲ جت، گام‌های کوچکی برای تحقق تکمیل توافق برمی‌داشت. آن‌ها سوخوهای ۳۵ مورد انتظار نبودند، اما اولین یاک-۱۳۰هایی بودند که تهران سفارش داده بود. این تحویل نشان داد که سوخو-۳۵ در نهایت می‌تواند تحویل شود.

از طرفی دیگر روزنامه وال استریت ژورنال در اوایل نوامبر به نقل از مقامات آمریکایی ناشناس مدعی شد ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد گروه واگنر در روسیه قصد دارد به حزب‌الله لبنان، هم‌پیمان اصلی ایران در منطقه یک سامانه دفاع هوایی میان‌برد پانسیر-S۱ ساخت روسیه ارائه کند. موسسه واشنگتن دز یک تحلیل اشاره کرد که این انتقال می‌تواند از نظر سیاسی نشان‌دهنده «آخرین همگرایی سیاست روسیه و ایران در قبال اسرائیل و ایالات متحده» باشد.

به‌علاوه اگر گفته مقام نظامی ایرانی به زودی تایید شود، این تحویل می‌تواند به نفع نخبگان سیاسی در تهران و مسکو باشد.

به نوشته فوربس، برای تهران، ورود سوخو-۳۵های جدید و براق، سوء‌ظن‌ها مبنی بر اینکه ایران به روسیه بیشتر از آنچه در ازای آن دریافت می‌کند، می‌دهد را برطرف می‌کند و همچنین به نیروهای مسلح ایران  یک ارتقاء تجهیزات بسیار مورد نیاز را ارائه می‌دهد. برای مسکو نیز فروش این تسلیحات پیشرفته ثابت خواهد کرد که با وجود مشکلات متعدد زنجیره تامین که از زمان حمله به اوکراین با آن مواجه بوده، همچنان می‌تواند قراردادهای صادرات تسلیحات جدید را تضمین کند.

منبع: ایسنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.