چگونه می‌توان معلم شد؟
14 آذر 1402 - 9:08
شناسه : 70697
2
افراد زیادی تمایل دارند که بتوانند در دستگاه تعلیم و تربیت به عنوان دبیر و آموزگار فعالیت کنند اما راه آن را نمی‌دانند.
منبع : فارس
پ
پ

اهمیت حرفه معلمی خیلی والاست و نباید به چشم یک شغل مانند دیگر شغل‌ها به آن نگریست. به گفته علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، بر اساس نتایج آزمون تیمز و پرلز، میزان علاقه معلمان ایرانی به شغل معلمی در بین کشورهای دنیا در رتبه دوم قرار دارد و این نشان می‌دهد معلمان با وجود مسائل معیشتی و مادی به شدت علاقه‌مند به شغل خود هستند و رضایت شغلی خود را اعلام کرده‌اند.

«‏برای فرهنگی‌ها مسؤولیت بسیار [بزرگی] هست. هر چه شغل عظیم باشد، مسؤولیت به همان مقدار بزرگ و عظیم است. مسؤول تمام مقدراتی که برای یک کشوری پیش می‌آید، مسؤول تمام انسان‌هایی که باید انسان بشوند، مسؤول تمام جوان‌هایی که زیردست آنها باید تربیت بشوند. تربیت باید بشود انسان در مکتب فرهنگیان، معلم؛ و مقدرات هر مملکتی به دست همین‌هاست که از فرهنگ بیرون می‌آیند؛ و پیشرفت هر کشوری و عقب ماندگی هر کشوری، باز به دست معلمین است.

معلم است که با ساختن خود، افراد را، کشور را، پیش می‌برد؛ و معلم است که اگر – خدای نخواسته- در پیش او انحراف حاصل بشود، کشور را خراب می‌کند. معلم است که انسان‌ها را یا مهذب بار می آورد، متعهد بار می آورد، و یا انگل بار می آورد و وابسته. همه از مدرسه‌ها بلند می شود. همـه سعادت‌ها و هـمه شقاوتـها‏ انگیزه‌اش از مدرسه‌هاست، و کلیدش دست معلمین است».‏(صحیفه امام، ج ۷، ص۴۲۸-۴۲۹) ‏

رهبر معظم انقلاب فرمودند: «اینکه گفته می‌شود معلّم کار انبیا را می‌کند، برویم در عمق این حرف؛ این حرف یعنی چه؟ یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتبَ وَ الحِکمَه؛ کار انبیا این است؛ کار انبیا نجات بشریّت است و ایجاد یک جامعه‌ انسانیِ برتر و والاتر است، «معلّم، شاغلِ شغل انبیا است» (۱۳۹۴.۰۲.۱۶)

در این گزارش روش‌هایی که می‌توانید وارد دنیای معلمی شوید را معرفی می‌کنیم.

* کنکور فرهنگیان

در گذشته در آزمون سراسری، داوطلبان با زدن یک تیک می‌توانستند در آزمون دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی شرکت کنند اما امسال برای اولین بار، کنکور جداگانه فرهنگیان برگزار می‌شود.

برای شرکت در این کنکور هنوز فرصت دارید و می‌توانید تا پایان روز چهارشنبه ۱۵ آذر با مراجعه به سایت سازمان سنجش، ثبت‌نام خود را انجام دهید.

البته بر اساس آخرین اصلاحات دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان، حداکثر سن مجاز برای ورود به دانشگاه فرهنگیان ۲۴ سال تمام(مبنا اول مهرماه هر سال تحصیلی) است. همچنین شرط معدل از ضوابط پذیرش دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان حذف شده است.

نوبت اول آزمون سراسری و آزمون متقاضیان رشته‌های تحصیلی پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

* آزمون استخدامی

روش دیگر آزمون استخدامی است. این آزمون هم بر اساس اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است. در ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان آمده است: تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته‌هایی که امکان ‏توسعه آن از طریق «دانشگاه» وجود ندارد، مطابق ضوابط و مقررات وزارت آموزش و ‏پرورش از میان دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی ‏کشور و حوزه‌های علمیه، مشروط به گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی در «دانشگاه» ‏بلامانع است.

در سال‌جاری وزارت آموزش و پرورش سه آزمون استخدامی برگزار کرده است و قرار است فراخوان آزمون استخدام مربی پرورشی یا مربی چند مهارتی هم به‌زودی اعلام شود.

در آزمون‌های استخدامی امسال وزارت آموزش و پرورش، گستره رشته‌های شرکت کننده بسیار متنوع‌تر شده بود و سقف سنی هم بر اساس قانون سازمان اداری و استخدامی بود که امکان حضور داوطلبان زیادی را فراهم کرده بود.

* مصوبه اخیر مجلس برای معلم شدن

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه ۳۰ مهر مجلس شورای اسلامی، بند (ب) ماده ۸۸ لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند و بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی جذب و تربیت نیروهای مورد نیاز در مشاغل آموزشی و پرورشی را منحصرا از طریق دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی مجاز دانستند. همچنین نمایندگان برای خدمتگزاران و سرایداران مدارس پس از گذراندن دوره‌های کارآموزی ویژه، فوق‌العاده حقوق در نظر گرفتند.

 در بند (ب) این مصوبه آمده است: سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان موظفند در طول اجرای برنامه، تا زمان تصویب و اجرای سند موضوع بند «الف» این ماده، ردیف های استخدامی و تأمین اعتبار مورد نیاز آموزش و پرورش و ظرفیت جذب دانشجو در دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی برای جذب دانشجو معلمان را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند.

جذب و تربیت نیروهای مورد نیاز در مشاغل آموزشی و پرورشی منحصراً از طریق دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی با تقویت زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها و توسعه کمی و کیفی آنها و با همکاری حوزه‌های علمیه (برای تربیت و توانمندسازی معلمان گروه معارف اسلامی، قرآن و مربی امور تربیتی) و سایر دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی صورت گیرد.

وزارت آموزش و پرورش مجاز است نسبت به تأمین نیروی مورد نیاز خود از بین دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد واجد صلاحیت های عمومی و تخصصی سایر دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی یا حوزه‌های علمیه با طی دوره مهارت آموزی و یا دانشجومعلمی در دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، همزمان با تحصیل در دانشگاه دولتی و غیردولتی یا حوزه‌های علمیه با امکان دریافت کمک هزینه به میزان پنجاه درصد (%۵۰) حداقل حقوق از زمان تحصیل در دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اقدام نماید.

آیین نامه نحوه جذب این دانشجویان، ظرف ۶ ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش تهیه می‌شود و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش می‌رسد. دانشجویان دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در طول مدت تحصیل به صورت سالانه مورد ارزشیابی قرار گرفته و در صورت عدم صلاحیت، ارتباط استخدامی آنان قطع خواهد شد.

البته در گذشته راه‌های دیگری هم برای استخدام بود مثلا کسانی که به عنوان آموزشیار نهضت سوادآموزی ۵ سال تدریس می‌کردند، جذب آموزش و پرورش می‌شدند یا در دوره‌های مختلف، نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای آن دسته از افرادی که به عنوان معلم حق‌التدریس و خرید خدمات، معلم نهضت، معلم پیش‌دبستانی و معلم قرآنی با آموزش و پرورش همکاری می‌کردند، با مصوباتی امکان جذبشان را فراهم می‌کردند که با مصوبه اخیر مجلس، این موضوع کنسل شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.