عزم واشنگتن برای مداخله در روابط ایروان-باکو/اتحادیه اروپا به دنبال نفوذ بیشتر در ارمنستان
15 آذر 1402 - 13:11
شناسه : 70805
3
«متیو میلر» سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در توضیح اهداف سفر دوباره دستیار این وزارتخانه به جمهوری آذربایجان ادعا کرد که این اقدام در راستای منافع آمریکا و تضمین صلح پایدار آن کشور با ارمنستان انجام می‌شود.
پ
پ

میلر گفت که کشورش به تعامل با جمهوری آذربایجان با هدف تشویق مقامات آن برای ایجاد صلح پایدار با ارمنستان ادامه می‌دهد.

وی در یک نشست مطبوعاتی، در توجیه سفر آتی جیمز اوبراین دستیار وزیر امورخارجه آمریکا به جمهوری آذربایجان افزود: واشنگتن از سیاست منطقه‌ای خود عقب‌نشینی نمی‌کند.

اوبراین در سفری که اوایل ماه گذشته میلادی به باکو داشت، گفته بود پس از حوادث ۱۹ سپتامبر، هیچ چیز در مورد روابط این کشو عادی نمی‌شود، مگر آنکه شاهد پیشرفت در مسیر صلح باشیم.

در پی حوادث ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور)، ۱۲۰ هزار ارمنی ساکن قره باغ، منطقه مورد مناقشه ارمنستان و جمهوری آذربایجان، مجبور به ترک این منطقه شدند و باکو پس از این امر، قره باغ را بخشی از خاک خود اعلام کرد.

میلر در پاسخ به این سوال که آیا سفر جدید اوبراین به باکو خروج از سیاست جدید اعلام شده واشنگتن است یا خیر، توضیح داد:”خیر به هیچ‌وجه. ما هرگز نگفتیم که به تعامل با جمهوری آذربایجان ادامه نمی‌دهیم. این برخلاف منافع ماست. ما فکر می‌کنیم که کنار گذاشتن تعاملات دیپلماتیک با باکو، برخلاف منافع صلح و امنیت در منطقه است. ما به تعامل مستقیم با آن کشور و ارمنستان ادامه می‌دهیم تا نگرانی‌های خود را در این خصوص روشن سازیم. ما نگران روند اخیر بازداشت روزنامه نگاران در آن کشور نیز بوده‌ایم و لذا همچنان از آنها می‌خواهیم که به حقوق بشر و آزادی‌های اولیه تمامی شهروندان احترام بگذارند. ما همچنین به تعامل با آنها برای دستیابی به صلح پایدار با ارمنستان ادامه می‌دهیم. این چیزی است که همچنان محور تعاملات دیپلماتیک ما خواهد بود.”

تلاش اتحادیه اروپا برای نفوذ بیشتر در ارمنستان

از سوی دیگر هفته گذشته، یک هیات از اتحادیه اروپا به ریاست واسیلیس ماراگوس ضمن بازدید از ارمنستان اعلام کرد که بروکسل به دنبال گسترش همکاری با ایروان در تمامی زمینه‌ها از جمله امنیتی است.

ماراگوس در همین زمینه افزود: مذاکرات بسیار فعالی در زمانه گسترش همکاری‌ها صورت گرفته که نتایج آن به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارائه خواهد شد.

رئیس هیات اتحادیه اروپا در ارمنستان در ادامه خاطرنشان کرد: جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همکاری این اتحادیه با ایروان را در زمینه امنیتی جالب دانسته و از همین رو هیات فنی اتحادیه اروپا اواخر امسال یا اوایل سال آینده میلادی از ارمنستان بازدید خواهد کرد.

ماراگوس در پاسخ به این سوال که ارمنستان از همکاری با اتحادیه اروپا در بخش امنیتی چه انتظاری دارد، تشریح کرد که همه علاقه جامعه ارمنستان به همکاری با اتحادیه اروپا در بخش امنیتی را درک می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا در حال حاضر یک ماموریت نظارتی در ارمنستان در امتداد مرز این کشور با جمهوری آذربایجان دارد که نتایج اولیه آن کاهش چشمگیر تنش‌مرزی در چند وقت گذشته بوده است.

منبع: ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.