کنعانی: در تمامیت ارضی با هیچ کشوری تعارف نداریم
04 دی 1402 - 14:01
شناسه : 72208
2
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ادعاهای مندرج در بیانیه مشترک روس ها و کشورهای عربی در مراکش درباره جزایر سه گانه به منزله اقدام علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران تلقی می شود‌.
پ
پ

ناصر کنعانی در نشست خبری خود  گفت: مسیحیان عزیز در شرق و غرب عالم این روزها دلشان با مردم فلسطین است.امروز افکار عمومی دنیا از جمله مسیحیان عزیز خواستار توقف فوری جنایات های صهیونیست ها علیه مردم غزه هستند.

او ادامه داد: برخی از مسیحیان به خاطر این جنگ و جنایت‌های صورت گرفته توسط صهیونیست‌ها، تصمیم بر این گرفته‌اند که ایام کریسمس را جشن نگیرند. جای تأسف است که صهیونیست‌ها در این روزها و شب میلاد حضرت مسیح دست از جنایت‌های خود بر نداشته‌اند و همچنان به انجام جنایت ععلیه مردم فلسطین ادامه می‌دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به قطعنامه اخیرشورای امنیت سازمان ملل در مورد جنگ غزه گفت: قطعنامه تصویب شده یک قطعنامه بی‌محتوا و غیرقابل اجراست و این قطعنامه عملاً چیزی نیست که ملت فلسطین به آن نیاز دارد و منعکس کننده خواسته جامعه جهانی برای توقف فوری جنگ نیست.

کنعانی درباره واکنش ایران به موضع دوباره روسیه درباره جزایر سه گانه گفت: ما در این باره موضع خود را اعلام کرده ایم، ادعاهای مندرج در بیانیه مشترک روس ها و کشورهای عربی در مراکش درباره جزایر سه گانه به منزله اقدام علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران تلقی می شود‌.

او ادامه داد: مفاد این بیانیه کاملا از نظر ایران مردود و غیر قابل قبول است طرح نکات مندرج درباره جزایر سه گانه به منزله نقض اصول پذیرفته شده در سطوح بین الملل و حاکمیت و تمامیت ارضی کشور است. ما در تمامیت ارضی با هیچ کشوری تعارف نداریم. اعتراض خود را شفاف و به صورت صریح اعلام کرده ایم.

کنعانی بیان کرد: ما اعتراض خود را نسبت به فدراسیون روسیه در عالی ترین سطح به گوش مقامات روسیه رسانده ایم. مواضع ما روشن است. در این باره با هیچ طرفی مسامحه نمی کنیم و بدون عکس العمل نخواهیم ماند.

این سخنگو گفت: اقدامات دیپلماتیک ایران در چارچوب و اهتمام جدی و مسئولانه و با دقت نسبت به حاکمیت و تمامیت ارضی و در چارچوب منافع ملی و جمهوری اسلامی صورت می گیرد. روابط دیپلماتیک ما در چارچوبی که اقتضا می شود و بر اساس منافع ملی، اقدامات دیگری انجام می دهیم.

کنعانی در مورد اتهام‌زنی‌های اخیر دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس علیه ایران گفت: ادعاهای  غیر قابل قبول وزیر خارجه انگلیس مشابه ادعاهای آمریکایی‌ها بی‌پایه و اساس، تکراری، نخ نما و مردود است و در چارچوب حمایت دولت انگلیس از رژیم غاصب اسرائیل مطرح می‌شود و بیان این ادعاها از سوی شخص دیوید کامرون که سران رژیم صهیونیستی از او به عنوان بهترین دوست این رژیم در غرب یاد کرده اند، عجیب و دور از انتظار نیست.

کنعانی با بیان اینکه دولت انگلیس در ارتباط با تحولات جاری در غزه دارای  مسئولیت حقوقی و بین‌المللی  است و در این زمینه در جایگاه متهم قرار دارد و نباید در جایگاه مدعی در مورد دیگر کشورها از جمله ایران قرار بگیرد.

او با اشاره به نقش دولت انگلیس در شکل‌گیری رژیم صهیونیستی و حمایت دولت لندن از این رژیم اشاره کرد و گفت: این مسائل و همچنین حمایت تمام عیار انگلیس در طول دو ماه گذشته از جنایت‌های صهیونیست‌ها در غزه، مصادیق بارز حمایت انگلیس از ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا است.

کنعانی بیان کرد: دولت انگلیس در مورد آن چیزی که در منطقه در حال رخ دادن است، مسئولیت دارد و باید پاسخگوی اقدامات خود در گذشته و الان در این منطقه باشد.

او درباره اقدامات دستگاه دیپلماسی برای ایرانیان خارج از کشور گفت: موضوع ایرانیان خارج از کشور همواره از مسائل مهم و اولویت دار وزارت امور خارجه است. علاوه بر اینکه معاونت کنسولی مسئولیت تخصصی و حرفه ای در این باره دارد و به وظایف خود عمل می کند. اما دستگاه دیپلماسی برنامه و اقدامات خاص خود را برای خدمت رسانی به ایرانیان خارج از کشور هم دارد.

کنعانی افزود: دستگاه دیپلماسی همواره در سطوح و صنوف مختلف ارتباط خود را با جامعه نخبگان خارج از کشور حفظ کرده است. چرا که نخبگان قشر موثر و اثرگذار و سرمایه معنوی در خارج از کشور است که همیشه این قشر مورد اهتمام دولت و دستگاه دیپلماسی بوده است. تسهیل ارتباط جامعه با ایرانیان خارج از کشور صورت گرفته و اقدامات لازم هم انجام خواهد گرفت.

کنعانی در مورد تهدیدات اخیر رژیم صهیونسیتی علیه لبنان و شرط و شروط‌های گذاشته شده از سوی این رژیم برای لبنان جهت پایان جنگ گفت: در مورد آنچه که مربوط به لبنان است، مقامات لبنان خود اعلام موضع کردند و صورت مسئله روشن است. به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها یا شرایط بغرنج و پیچیده خود را درک نمی‌کنند  و یا دنبال تحرکات فرافکنانه است.

کنعانی با بیان این که رژیم صهیونیستی هر روزی که به جنگ ادامه می‌دهد نه فقط میخ‌های جدیدی به تابوت سربازان خود می‌کوبد بلکه میخ‌های جدیدی به تابوت رژیم صهیونیستی نیز  می‌کوبد، ادامه داد: به نظر می‌رسد که صهیونیست‌ها متوجه شرایط بحرانی خود نیستند  و آنها در مقابل انتخاب‌های خوبی قرار ندارند.

او با بیان اینکه صهیونیست‌ها در انجام این جنگ خطای راهبردی داشته‌اند  و ادامه این جنگ نیز خطای راهبردی بزرگتری از سوی آنها است، ادامه داد: زمان به نفع این رژیم و حامیان آن نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه رژیم صهیونیستی چاره‌ای جز پایان جنگ ندارد، خاطرنشان کرد: این رژیم در جایگاهی قرار ندارد که بخواهد در مورد پایان جنگ شرط و شروط‌هایی برای دیگران قرار بدهد.

منبع: شفقنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.