قدرتمندترین موشک سوخت جامد جهان پرتاب شد
23 دی 1402 - 10:44
شناسه : 73916
1

چین قدرتمندترین موشک سوخت جامد جهان را با موفقیت پرتاب کرد و طی این عملیات سه ماهواره هواشناسی را در مدار قرار داد.

پ
پ

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، چین قدرتمندترین موشک سوخت جامد جهان «گرویتی_۱» (Gravity-۱) را که توسط استارت‌آپ چینی اورین‌اسپیس توسعه داده شده است، از آب‌های سواحل شهر هایانگ در شرق چین پرتاب کرد.

طی این ماموریت سه ماهواره هواشناسی یونیائو-۱ با موفقیت در مدار از پیش تعیین شده قرار گرفتند.

این استارت‌آپ مستقر در پکن روز پنجشنبه با موفقیت قدرتمندترین موشک توسعه یافته توسط بخش خصوصی چین را پرتاب کرد و راه را برای پرتاب‌های تجاری بیشتر هموار کرد؛ قلمرویی که به طور سنتی تحت تسلط آژانس‌های دولتی این کشور است.

اورین‌اسپیس با انتشار بیانیه‌ای گفت: موشک «گرویتی_۱» از مرکز فضایی سواحل استان شاندونگ شرقی پرتاب شد و سه ماهواره سنجش از دور را به مدار فرستاد.

اورین‌اسپیس که در سال ۲۰۲ توسط افراد متخصص آژانس‌های فضایی دولتی چین تأسیس شد، نخستین پرتاب قدرتمندترین موشک را برای نیمه دوم سال میلادی گذشته برنامه‌ریزی کرده بود.

این موشک می‌تواند محموله‌ای تا ۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم را به مدار پایین زمین بفرستد که آن را به قوی‌ترین وسیله پرتابی تبدیل می‌کند که توسط یک شرکت خصوصی چینی ساخته شده است.

اولین کار موشک قدرتمند استارت‌آپی این است که راه را برای پرتاب‌های تجاری بیشتر ماهواره‌ها به مدار‌های ارتفاع پایین و متوسط در بخش خصوصی نوپا هموار کند. مدیر عامل اورین‌اسپیس سال گذشته گفت که این شرکت قبلاً سفارشات برای پرتاب صد‌ها ماهواره را تضمین کرده است.

به گفته شرکت مذکور، موشک «گرویتی_۱» می‌تواند ۳۰ ماهواره را در یک پرتاب در مدار قرار دهد. این شرکت همچنین می‌گوید که می‌تواند راه اندازی را در کمتر از هفت روز و در برخی موارد فقط در ۲۴ ساعت سازماندهی کند.

توانایی «گرویتی_۱» برای پرتاب از یک پلتفرم دریایی متحرک، همچنین تعداد سایت‌های پرتاب احتمالی را افزایش می‌دهد. 

پرتاب‌های دریایی خطرهای موشکی را کاهش می‌دهد و می‌تواند ایمنی مناطق اطراف را تضمین کند.

با موفقیت این شرکت، علاوه بر افزایش رقابت در صنعت فضایی چین، این توانمندی‌ها و تلاش‌های بومی خصوصی جهت پیشرفت فضایی در سطح بین‌المللی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.