افت شاخص‌های بورس با خروج پول حقیقی
30 دی 1402 - 21:20
شناسه : 74594
2
در روزی که شاخص‌های بورس همگی منفی بودند، سهام‌داران خرد ترجیح دادند تا پول خود را از بازار سهام خارج کنند.
منبع : فارس
پ
پ

البته امروز هم بورس بر همان دری چرخید که طی هفته های گذشته باز شده بود. شاخص های بورس توان بالا رفتن نداشتن و عرضه کنندگان نیز توان پایین کشیدن بورس را نداشتند.

این روزها با آنکه تحلیل گران تکنیکال از مقاومت در این سطح صحبت می‌کنند؛ اما کارشناسان عمدتا علت عدم تداوم رشد بازار را در ریسک‌های سیاسی جست‌وجو می‌کنند

* هنوز تکلیف بورس برای رشد یا افت مشخص نیست

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بورس گفت: این روزها نه محرک‌های قوی برای رشد بورس و نه عوامل تضعیف کننده آن توانایی بالا بردن و پایین کشیدن آن را ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: می‌توان گفت ریسک‌های سیاسی که متوجه بازارهای ایران است افزایش یافته و نمود آن را در رشد قیمت ارز و در جا زدن بورس تهران می توان مشاهده کرد.

وی ادامه داد: بنابراین، در صورت فروکش کردن تنش‌های خارجی ایران، بازارها در ایران نیز می‌توانند به روند معمول برگردند، در غیر این صورت ریزش شاخص‌های بازار سهام دور از انتظار نخواهد بود.

* افت یکپارچه شاخص های بورس

در پایان معاملات روز شنبه ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس ۱۹ هزار و ۳۷ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۶۶ هزار و ۹۳۸ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۸۷ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افت ۸ هزار و ۶ واحدی در رقم ۷۵۴ هزار و ۳۳۳ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۱٫۰۵ درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با افت ۲۵۲ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۴۲  واحد رسید.

همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش هزار و ۷۲۷ واحد به سطح ۱۳۸ هزار و ۸۹۶ واحد رسید.

* رشد ۱۷۳۱ درصدی خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۱۰۶۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه ۱۸ برابر، معادل ۱۷۳۱ درصد بیشتر شده است.

امروز نماد فصبا (صبا فولاد خلیج فارس)، دی (بانک دی) و وخارزم (سرمایه گذاری خوارزمی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای خبنیان (بنیان دیزل)، ثجنوب (سرمایه گذاری مسکن جنوب) و ونوین (بانک اقتصاد نوین) تعلق داشت.

* رشد ۵۵ درصدی ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۲ هزار و ۹۸۶ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۳ هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان بود که ۲۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۵۵ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۶ هزار و ۲۷ میلیارد تومان رسید.

* افت ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت ۱۰۳ نماد و تعداد نمادهای منفی  ۶۷۵ است. یعنی حدود ۸۷ درصد نمادها قرمزپوش بودند.

در معاملات شنبه، ۳۳ نماد صف خرید داشتند و ۹۲ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۵۵  درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۹۷ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۵ درصدی به ۸۶۶ میلیارد تومان رسید.

در بازار امروز ۳۰ دی  ماه، سرانه خرید هر نماد در بازار، در حدود ۲۲٫۵ میلیون تومان و سرانه فروش در حدود ۲۹٫۲ میلیون تومان بود.

همچنین، در بازار امروز به ازای هر کد (میانگین نمادها)، سرانه خرید حقیقی  در حدود ۲۴٫۴ میلیون تومان و سرانه فروش حدود ۲۷ میلیون تومان بود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.