جدی‌ترین مقاومت بورس با خروج پول حقیقی شکست
02 بهمن 1402 - 19:37
شناسه : 74801
2
افت بورس امروز منجر به شکسته‌شدن مهمترین مقاومت پیش روی شاخص کل بازار سهام شد.
منبع : فارس
پ
پ

کارشناسان اقتصادی معتقد بودند در صورتی که این مقاومت تکنیکال شاخص کل بورس شکسته شود، باید منتظر افت بیشتر بورس باشیم.

فعالان بازار سرمایه معتقد هستند با توجه به تکرار مصوبه دولت در این چند روزه سناریوی اردیبهشت ماه سال جاری ممکن است در ماه‌های پایانی سال تکرار شود و از دست رفتن سطح حمایتی ۲.۱۵۰.۰۰۰ واحدی می تواند نتیجه انتشار نامه یک هفته پیش درباره نرخ خوراک باشد.

* تاثیر مصوبه جدید دولت بر بورس

کاهش قیمت خرید بنزین توسط دولت، ابلاغیه وزارت نفت در خصوص نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی و نرخ فروش فرآورده‌های نفتی با واکنش های زیادی روبرو شد.

به نظر می رسد تغییرعمده دستورالعمل جدید برای قیمت گذاری فرآورده های پالایشی در بنزین تولیدی پالایشگاه ها است و مبنای قیمت گذاری بنزین از فوب سنگاپور به فوب خلیج فارس تغییر پیدا کرده که با توجه به کمتر بودن قیمت بنزین خلیج فارس به میزان ۴ دلار نسبت به فوب سنگاپوربر قیمت بنزین خریداری شده از سوی دولت اثر می گذارد.

موضوع دیگری که در این دستورالعمل تغییر کرده ضرایبی است که بنا به کیفیت بنزین تولید پالایشگاه ها اعمال می شود. این ضرایب به گونه ای است که شرکت‌هایی که اکتان بنزین آنها پایین‌تر یا به عبارتی کیفیت بنزین آنها پایین‌تر است، باید بنزین خود را با قیمت کمتری به فروش برسانند، و در نتیجه این دو موضوع نیز درآمد شرکت‌های پالایشی و سودآوری آنها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

هزینه دولت در بحث حامل های انرژی به خصوص بنزین به تفاوت بین قیمت خرید فرآورده از پالایشگاه و قیمت توزیع آن در پمپ بنزین ها برمی گردد. در نتیجه وقتی که قیمت خرید بنزین از پالایشگاه ها کاهش یابد، بار مالی دولت یا سوبسیدی که بابت بنزین پرداخت می کند، کاهش پیدا خواهد کرد. البته از طرف دیگر مالیات پرداختی توسط شرکت های پالایشی هم به دلیل کاهش سودآوری افت می کند.

* واکنش کوتاه مدت بازار سهام به اخبار

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در این‌باره می‌گوید: بازار در هفته جاری کم رمق بوده است که از جمله دلایل این موضوع را می‌توان به گزارشات نسبتا ضعیف شرکت ها اشاره کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه: در بازارهای جهانی هم فعلا خبر جدید و بزرگی نیست، بازارها در حال و هوای سال نو میلادی هستند، هنوز کاهش نرخ بهره در کشورهای توسعه یافته شروع نشده و از طرفی رکود بزرگ و فراگیری هم مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: از متغیرهای داخلی که بر بورس تاثیر دارد می‌توان به کنترل بازار بین بانکی و نحوه تزریق پول به بانک‌ها و کنترل نرخ بهره اشاره کرد. اگر سیاست بانک مرکزی تزریق نقدینگی باشد می‌توان خبر خوبی برای بازارها تلقی شود.

گلستاتی تاکید کرد: هر چند این روزها خبرهای تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها جدی‌تر می‌شود، اما هنوز بازار به طور جدی این شرایط را پیگیری نمی‌کند و تاثیر این اخبار معمولا یکی دو روز بعد از انتشار از بین می‌روند.

وی تصریح کرد: شاید این نشانه‌ای باشد که بازار دنبال خبرهای عملیاتی‌تری است مثلا نرخ تسعیر ارز در سال آینده، شاید برای بازار حرکت‌های جدی‌تری رقم بزند و به خاطر همین به خبرهای مرتبط با بودجه وزن بیشتری می‌دهد.

* شاخص های بورس همه قرمزپوش شدند

در پایان معاملات روز دوشنبه دوم بهمن ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس ۶ هزار و ۶۴۹ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۵۶۳ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۳۱ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افت ۴ هزار و ۵۲۷ واحدی در رقم ۷۳۹ هزار و ۷۷۴ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۶۱ صدم درصد بوده است.
شاخص کل فرابورس با افت ۱۴۷ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۵۲۳ واحد رسید.

همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش ۸۰۰ واحد به سطح ۱۳۵ هزار و ۶۹۸ واحد رسید.

* تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز دوشنبه برای هشتمین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۵۱۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. در ۸ روز اخیر، ۲ هزار و ۹۱۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شده است.

امروز نماد فصبا (صبا فولاد خلیج فارس)، دی (بانک دی) و فولاد (فولاد مبارکه) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای ثمسکن (سرمایه گذاری مسکن)، خبنیان (بنیان دیزل) و واتی (سرمایه‌ گذاری‌ آتیه‌ دماوند) تعلق داشت.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۸۳ هزار و ۵۹۵ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۷۵ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان بود که ۹۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۱۳ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۷۹۵ میلیارد تومان رسید.

* رشد ۷۴۵ درصدی ارزش صف‌های خرید بورس 
در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت ۱۶۹ نماد و تعداد نمادهای منفی  ۶۲۶ است. یعنی حدود ۷۹ درصد نمادها قرمز بودند.

در معاملات دوشنبه، ۳۵ نماد صف خرید داشتند و ۷۱ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۷۴۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۹۳ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۵۵ درصدی به ۲۱۵ میلیارد تومان رسید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.