امیرعبداللهیان: به آمریکایی‌ها پیام و هشدار جدی دادیم
03 بهمن 1402 - 15:35
شناسه : 74877
1
وزیر امور خارجه ایران در نیویورک با بیان اینکه به آمریکایی‌ها پیام و هشدار جدی دادیم، گفت: عنوان کردیم که اقدام مشترک آمریکا و انگلیس در حمله به یمن، تهدید صلح و امنیت در منطقه و تشدید دامنه جنگ است.
پ
پ

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حسین امیرعبداللهیان که به منظور شرکت در نشست شورای امنیت درباره خاورمیانه و در ادامه رایزنی‌ها در خصوص اوضاع غزه و فلسطین به نیویورک سفر کرده در جمع خبرنگاران هدف از این سفر را شرکت در نشست وزرای خارجه در شورای امنیت سازمان ملل خواند که ذیل موضوع صلح و امنیت به طور ویژه مسأله فلسطین و غزه را در دستورکار دارد.

وی با بیان اینکه ریاست دوره‌ای شورای امنیت با فرانسه است و این جلسه نیز به ریاست این کشور برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: فرصتی است تا همه مواضع جمهوری اسلامی ایران را در حمایت از فلسطین و مخالفت با نسل‌کشی، محاصره انسانی غزه و کوچ اجباری مردم غزه بیان کنیم و ایده‌ها و راهکارهایی که وجود دارد، در شورای امنیت مورد بحث قرار گیرد.

وزیر امور خارجه همچنین عنوان کرد که برنامه‌ریزی‌هایی نیز برای ملاقات با برخی از مقامات بین‌المللی و همتایان او نیز صورت گرفته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی اعلام کرد: ما به آمریکایی‌ها پیام و هشدار جدی دادیم و گفتیم اقدامی که آمریکا و انگلیس به طور مشترک انجام داده و به مناطقی در یمن حمله کردند، تهدید صلح و امنیت در منطقه و تشدید دامنه جنگ است.

وی خاطرنشان کرد: در همان ساعاتی که آمریکا و انگلیس حملاتی را علیه یمن انجام دادند، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که حدود ۲۳۰ کشتی تجاری و نفتی در دریای سرخ در حال حرکت بوده است. این بدان معناست که پیام یمنی‌ها را به خوبی دریافت کرده‌اند که صرفا کشتی‌هایی که به مقصد بنادر رژیم اشغالگر اسرائیل در حرکت هستند، توسط یمنی‌ها متوقف می‌شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در عین حال یادآور شد: هفته گذشته در داووس در ملاقاتی که با دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس داشتم، به ایشان به صراحت گفتم که اقدام شما در تنش افزایی در دریای سرخ و علیه یمن، یک خطای استراتژیک بود.

وی درباره دیدارش با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نیویورک گفت: از این فرصت استفاده کردیم و ضمن اینکه موضوعات دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر و پیگیری قرار دادیم، از جمله توافقاتی که در سطح سران ایران و روسیه در سفر اخیر آقای رئیسی انجام شده بود و توافقات مهمی صورت گرفت. به طور کامل با آقای لاوروف این مسائل را پیگیری کردیم. ارزیابی مشترک ما این است که توافقات دو رئیس جمهور در مسیر خوبی، توسط دولت‌های ایران و روسیه در حال پیگیری است.

وزیر خارجه همچنین بیان کرد که در دیدار با لاوروف در عین حال موضوعات تحولات منطقه از غزه تا دریای سرخ هم مورد توجه قرار گرفت.

امیرعبداللهیان درباره دیدارش با عبدالله بوحبیب همتای لبنانی در نیویورک نیز گفت: به دلیل اینکه بخشی از گسترش دامنه جنگ، در نتیجه نسل کشی و جنایات رژیم اسرائیل در غزه، به جنوب لبنان و شمال سرزمین‌های اشغالی کشیده شده، برخی از تهدیدات را اسرائیلی‌ها مطرح کرده‌اند و از احتمال گسترش دامنه جنگ گفته‌اند.

وی با بیان اینکه اسرائیلی‌ها حرف بی ربطی می‌زنند، افزود: از ابتدای جنگ، این اسرائیل است که به شدت نگران گسترش دامنه جنگ از سوی حزب‌الله و مقاومت در جبهه شمالی و لبنان است. آنها می‌دانند لبنانی که در حال حاضر هنوز گسترده وارد جنگ نشده، معادله را به نفع فلسطین و غزه تغییر داده و اگر حزب‌الله تصمیم بیشتری بگیرد و بخواهد سناریوهای جدید خودش را پیگیری کند، تغییرات جدی در عرصه تحولات غزه رخ خواهد داد و در صورت لزوم، هر تصمیمی بر اساس آنچه ما از آقای سید حسن نصرالله شنیده‌ایم، در دستورکار حزب‌الله قرار دارد.

به گفته امیرعبداللهیان تهدید اسرائیل، بیان از روی ترس است و آنها همانطور که جهانیان می‌بینند، در غزه هم جز کشتار زنان و کودکان و ویرانی هیچ دستاورد میدانی قابل افتخاری را نداشته‌اند و به همین دلیل به عملیات‌های تروریستی در محیط پیرامونی فلسطین روی آورده‌اند.

وی درباره دیدارش با گیر پدرسون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل هم گفت که درباره آثار جنگ غزه بر صلح و امنیت در منطقه از جمله سوریه نیز با پدرسون نماینده دبیرکل سازمان ملل گفت‌وگو داشتیم.

منبع: فارس

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.