سفر رئیس بانک مرکزی به استانبول جهت تحقق تجارت ۳۰ میلیارد دلاری ایران و ترکیه
04 بهمن 1402 - 14:27
شناسه : 74968
1
رئیس‌کل ‎بانک مرکزی در چارچوب دیپلماسی اقتصادی دولت و به منظور تقویت و توسعه همکاری‌ پولی و بانکی و استفاده از ظرفیت‌ مشترک اقتصادی با همسایگان، همراه رئیس‌جمهور عازم ترکیه شد.
منبع : فارس
پ
پ

بر اساس برنامه مشترک جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، قرار است حجم مبادلات اقتصادی دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار برسد. در این سفر همچنین اسناد مختلفی در حضور مقامات عالی رتبه دو کشور امضا خواهد شد.

بر اساس این گزارش، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی رئیس‌جمهور ترکیه‌، دقایقی پیش در صدر یک هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی عازم آنکارا پایتخت ترکیه شد.

در این سفر، هشتمین نشست شورای‌ عالی همکاری‌های ایران و ترکیه به ریاست روسای جمهور دو کشور و با حضور مقامات اقتصادی و سیاسی برگزار می‌شود.

نشست مطبوعاتی و حضور روسای جمهور در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی از دیگر برنامه‌های این سفر خواهد بود.

بر اساس گزارش مرکز آمار ترکیه، میزان صادرات ترکیه به ایران در هفت ماهه سال ۲۰۲۳ میلادی به یک میلیارد و۶۶۳ میلیون دلار رسیده است.

بنا به اعلام مرکز آمار ترکیه، این کشور طی هفت ماهه سال جاری میلادی یک میلیارد و ۳۶۲ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است.

کشورهای ایران و ترکیه بر افزایش حجم تجاری در چشم انداز آینده تاکید دارند و در همین راستا نیز «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه دیروز یکشنبه در سفر به تهران، با مقامات بلندپایه ایرانی دیدار و خواستار همکاری دو طرف برای دستیابی به حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری شد.

وی در دیدار با آیت الله سیدابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، با بیان اینکه ایران و ترکیه ظرفیت‌های زیادی برای گسترش و تقویت همکاری‌ها و تعاملات خود با یکدیگر دارند، تحقق هدف ارتقای سطح مبادلات تجاری فیمابین به ۳۰ میلیارد دلار را ممکن دانست و بر اراده ترکیه برای تحقق آن تاکید کرد.

«محمدحسن حبیب الله زاده» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه چند هفته پیش، این کشور را سومین شریک تجاری ایران عنوان و اعلام کرد که هم اکنون ۲۴ درصد حجم مراودات تجاری ایران(۱۴ درصد حجم صادرات و ۱۰ درصد حجم واردات ایران) با این کشور صورت می‌گیرد.

سازمان توسعه تجارت ایران میزان مبادلات تجاری این کشور و ترکیه را در سال گذشته، هفت میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار اعلام کرده است.

حجم تجارت ایران و ترکیه در اوایل دهه ۱۳۹۰ تا ۲۰ میلیارد دلار نیز افزایش یافته بود که بخش اعظم رقم یادشده ناشی از تجارت طلا بود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.