ماهواره سنجش از دور ابرطیفی چین به بهره برداری رسید
05 بهمن 1402 - 10:43
شناسه : 75038
3

به گفته اداره ملی فضایی چین ماهواره سنجش از دور ابرطیفی چین پس از تکمیل آزمایش‌های داخل مدار، به طور رسمی مورد استفاده قرار گرفت.

پ
پ

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا نقل از سی‌جی‌تی‌ان، به گفته اداره ملی فضایی چین ماهواره سنجش از دور ابرطیفی چین پس از تکمیل آزمایش‌های داخل مدار، به طور رسمی مورد استفاده قرار گرفت و اطلاعات مهمی را برای حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی ارائه کرد.

این اداره گفت: این ماهواره که با نام ژئوفن‌۵ شناخته می‌شود، در شرایط خوبی قرار دارد و زیرسیستم‌های آن به درستی کار می‌کنند و عملکرد آن مطابق با استاندارد‌های مورد نظر است.

این ماهواره که در نهم دسامبر سال ۲۰۲۲ پرتاب شد، داده‌های فراطیفی با کیفیت بالا را برای زمینه‌های مختلف، مانند نظارت بر محیط زیست، بررسی منابع طبیعی و مطالعات تغییرات آب و هوا ارائه می‌دهد.

اداره ملی فضایی چین یادآوری کرد، لیست و نوع محصولات تحویل داده شده توسط ماهواره مشخص است که نقشه نظارت بر غلظت ازن، نقشه نظارت بر رطوبت خاک، نقشه نظارت بر یخ دریا، نقشه نظارت بر کیفیت آب و سایر تصاویر داده‌های فراطیفی را شامل می‌شود.

ژائو جیان، مدیر سیستم رصد زمین و مرکز داده اداره ملی فضایی چین گفت: این محصولات کاربردی پایه مهمی برای پایش ملی اکولوژیکی، واکنش تغییرات آب و هوا و بررسی منابع طبیعی هستند.

این ماهواره در مدار رگرسیون همزمان خورشید در ۷۰۵ کیلومتری زمین قرار دارد.

طبق گزارش اداره ملی فضایی چین، این ماهواره محموله‌هایی از جمله دوربینی را که محدوده طیفی مادون قرمز مرئی تا موج کوتاه را پوشش می‌دهد، طیف سنج جذب دیفرانسیل گاز ردیابی اتمسفر و دستگاه تصویربرداری مادون قرمز حرارتی با برد وسیع را نیز حمل می‌کند.

دوربینی که محدوده طیفی مادون قرمز مرئی تا موج کوتاه را پوشش می‌دهد، نقش مهمی در کنترل آلودگی آب، نظارت بر محیط زیست و بررسی منابع معدنی ایفا می‌کند. همچنین پیشرفت جدیدی در نظارت بر منابع انتشار غیرعادی متان داشته است.

طیف‌سنج جذب دیفرانسیل گاز ردیابی اتمسفر، نظارت دینامیکی روزانه ازن، دی‌اکسید نیتروژن و سایر آلاینده‌ها را امکان‌پذیر کرده است و پشتیبانی مهمی از نظارت و مدیریت جهانی محیط زیست جوی فراهم می‌کند.

در همین حال، دستگاه تصویربرداری حرارتی مادون قرمز با برد گسترده در عملیات نظارت سنجش از راه دور، مانند نظارت بر سوزاندن کاه، نظارت بر یخ دریا و نظارت بر خروجی رودخانه و دریا استفاده می‌شود.

به گفته ژائو، ماهواره با تمام محموله‌ها، به پوشش جهانی صدا‌های محیطی جوی یک بار در روز و پوشش جهانی شبانه روزی محیط زیست سطح زمین هر دو روز یک بار دست یافته است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.