عربستان به دنبال انجام معاهده نظامی با آمریکا/ ریاض از شروط خود برای اسرائیل عقب نشینی می‌کند؟
16 بهمن 1402 - 14:30
شناسه : 75475
1
فاکس نیوز گزارش داد: احتمالا عربستان برای انجام معاهده نظامی با آمریکا، شروط غیر الزام آوری برای روابط با اسرائیل می گذارد.
پ
پ

عربستان سعودی پیش از حمله حماس به رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر و آغاز حملات سهمگین به غزه در پاسخ به آن که تاکنون نیز ادامه داشته و خشم جهان اسلام را برانگیخته است، در نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا در حال نزدیک شدن به توافق عادی‌سازی روابط با «اسرائیل» بود.

دو منبع آگاه در منطقه گفتند که عربستان سعودی همچنان به‌طور فزاینده مایل به تقویت امنیت و همچنین افزایش توانایی‌های خود در برابر رقبای منطقه‌ای است. بنابراین، این کشور پادشاهی به دنبال آن است که برنامه بلندپروازانه خود را برای تغییر اقتصاد و جذب سرمایه‌گذاری خارجی عظیم ادامه دهد.

به گزارش فاکس نیوز، به گفته این دو منبع آگاه منطقه‌ای، «مقامات سعودی برای ایجاد فضایی در مذاکرات درباره به رسمیت شناختن اسرائیل و بازگرداندن توافق امنیتی با آمریکا به مسیر اصلی خود به همتایان آمریکایی‌شان گفته‌اند که ریاض اصرار نخواهد کرد که اسرائیل گام‌های مشخصی برای ایجاد کشور فلسطین بردارد و در عوض، تنها تعهد سیاسی آن به یک کشور فلسطینی را می‌پذیرد.»

خبر مرتبط
تأکید ایران و عربستان بر گسترش روابط دوطرفه

تأکید ایران و عربستان بر گسترش روابط دوطرفهاقتصادنیوز: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان و سفیر عربستان در ایران بر گسترش روابط ۲ کشور طبق ظرفیت‌های قابل توجه در این خصوص تأکید کردند.

فاکس نیوز ادامه داد: چنین توافق بزرگ منطقه‌ای که حتی قبل از جنگ اسرائیل علیه غزه به میزان زیادی به‌عنوان یک روند طولانی تلقی می‌شد، همچنان با موانع سیاسی و دیپلماتیک متعددی روبرو خواهد بود، از جمله عدم اطمینان در مورد چگونگی جنگ غزه. یکی دیگر از موانع بزرگ بر سر راه این طرح‌ها، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است که هر گونه آرزوی ایالات متحده و اعراب برای تشکیل کشور فلسطین پس از پایان جنگ غزه را رد کرده است.

خبر مرتبط
 درخواست مهم عربستان درباره جنگ غزه

درخواست مهم عربستان درباره جنگ غزه اقتصادنیوز : «خالد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان خواستار توقف فوری جنگ اسرائیل علیه نوار غزه شد.

به نوشته فاکس نیوز «چنین توافقی نظامی‌ای که به بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، حفاظت نظامی آمریکا را در ازای عادی سازی روابط با اسرائیل می‌دهد، خاورمیانه را با متحد کردن دو دشمن دیرینه و پیوند دادن ریاض به واشنگتن در زمانی که چین در حال نفوذ به منطقه است، تغییر خواهد داد.»

این توافق همچنین برای جو بایدن، رئبس جمهور آمریکا یک پیروزی دیپلماتیک پیش از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در پنجم نوامبر ۲۰۲۴ خواهد بود.

یکی از این منابع منطقه‌ای گفت: مقامات سعودی به‌طور خصوصی از واشنگتن خواسته‌اند که اسرائیل را برای پایان دادن به جنگ غزه و متعهد شدن به «افق سیاسی» برای تشکیل کشور فلسطین تحت فشار قرار دهد و وعده داده‌اند که ریاض پس از آن روابط را با اسرائیل عادی‌سازی‌ و به بازسازی غزه کمک می‌کند.

عربستان پیش از عملیات طوفان الاقصی، سه شرط تشکیل کشور فلسطین، تعهد آمریکا برای دستیابی عربستان به تکنولوژی هسته‌ای و دستیابی به هواپیماهای پیشرفته جنگی همچون اف ۳۵ و سامانه‌های دفاع هوایی و قرارداد امنیتی و نظامی با آمریکا را برای عادی سازی روابط با «اسرائیل» اعلام کرده بود.

منبع: اقتصادنیوز

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.