ظهور عصر جنگ اطلاعاتی/ محرمانه های آمریکا درباره آغاز جنگ اوکراین
07 اسفند 1402 - 16:30
شناسه : 77078
3
برت هولمگرن، دستیار امور اطلاعاتی و تحقیقات وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار یادداشتی نوشت: من هرگز 22 فوریه 2022 را فراموش نخواهم کرد. آن شب، من به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در اتاقی امن در وزارت امور خارجه برای نشستی در سطح کابینه با حضور سایر اعضای ارشد شورای امنیت ملی (NSC) پیوستم. گزارش اطلاعاتی مرسوم در جلسه حاوی هشدار جدی بود: روسیه خود را آماده کرده بود تا حمله گسترده پیش بینی شده خود به اوکراین را کلید بزند.در ماه‌های قبل، ایالات متحده از منظر استراتژیک اطلاعاتی را از طبقه بندی خارج می‌کرد تا به اوکراین و جهان درباره برنامه‌های روسیه هشدار دهد.
پ
پ

در ادامه یادداشت آمده است، اتفاقا دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین پس از دیدارهای قبلی با بلینکن در ساختمان بود. بلینکن، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، و آوریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی (DNI) از من و مورگان مویر، معاون هاینس، خواستند که جلسه شورای امنیت ملی را ترک کرده و با آژانس‌های اطلاعاتی برای یافتن زبانی که به واسطه اش می‌توان اطلاعات را با اوکراین به اشتراک گذاشت، همکاری کنیم. پس از دریافت مجوزها، کوله‌با را در طبقه هفتم وزارت خارجه پیدا کردیم و خبر را مخابره کردیم. کولبا با ظاهری ناامید با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین تماس گرفت تا ملت خود را برای جنگ آماده کند.در افشای برنامه‌های روسیه نتوانست مانع از آغاز جنگ شود. اما افشاگری‌های اطلاعاتی ایالات متحده اوکراین را قادر ساخت تا از خود دفاع کند، متحدان و شرکای خود را برای حمایت از کیف بسیج کرد، اطلاعات نادرست روسیه را در چشم مردم تضعیف و اعتبار اطلاعات ایالات متحده را احیا نمود. اگر جنگ عراق خطرات دیپلماسی اطلاعاتی را برجسته کرد، جنگ روسیه در اوکراین فرصت های خود را به نمایش گذاشت.

احیای اعتبار از دست رفته

ایالات متحده همیشه اطلاعات مربوط به تهدیدات را با شرکای خارجی به اشتراک گذاشته و اینگونه داده ها مدت هاست که به عنوان کارت ارزشمندی در دست دیپلمات های آمریکایی بوده است. اما حمله روسیه به اوکراین نمادی از تحولی قابل توجه – در مقیاس، دامنه و سرعت –دیپلماسی اطلاعاتی ایالات متحده بود. همچنین مقوله نقطه عطفی در اعتبار جهانی جامعه اطلاعاتی ایالات متحده، ۱۸ سازمانی که فعالیت های اطلاعاتی را برای حمایت از منافع امنیت ملی ایالات متحده انجام می دهند، رقم زد.افشای اطلاعات راهبردی و مجاز نقش اساسی در پاسخگویی ایالات متحده و متحدانش به حمله روسیه به اوکراین داشت. افشای اطلاعات به ویلیام برنز، رئیس سیا اجازه داد تا در نوامبر ۲۰۲۱ به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هشدار دهد که ایالات متحده از نیات مسکو در اوکراین آگاه است و قاطعانه پاسخ خواهد داد. نمونه ای از چنین افشاگری، داده های اطلاعاتی ایالات متحده بود مبنی بر اینکه مسکو ممکن است به اصطلاح “پرچم دروغین” برای توجیه تهاجم به اوکراین متوسل شود.

با توجه به دقت و موفقیت جامعه اطلاعاتی در افشای توطئه های روسیه، بسیاری در دولت، رسانه ها و عموم مردم پیشنهاد کرده اند که افشای اطلاعات می تواند به عنوان ابزار دیپلماسی در دیگر درگیری ها و چالش های جهانی مورد استفاده قرار گیرد.اما بدون نظارت مناسب، دیپلماسی اطلاعاتی می تواند به روش هایی استفاده شود که خطرات امنیت ملی را افزایش داده، اعتماد با شرکای خارجی را تضعیف و منافع ایالات متحده را از بین می برد. در سال ۲۰۰۳ – قبل از آغاز حمله آمریکا به عراق – دولت بوش اطلاعات را از طبقه بندی خارج کرد تا ادعا کند صدام حسین رهبر عراق سلاح های کشتار جمعی در اختیار دارد. معلوم شد که این اطلاعات نادرست بوده و اعتبار جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در سراسر جهان را برای یک نسل خدشه دار شد.

1

هم صدایی اطلاعاتی برای توقف جنگ

چالش جامعه اطلاعاتی و سیاستگذاران، به حداکثر رساندن مزایای دیپلماسی اطلاعاتی و در عین حال محافظت در برابر این نوع سوء استفاده ها است. در حالی که ما به آینده دیپلماسی اطلاعاتی فکر می کنیم، هرگز نباید درس های عراق را فراموش کنیم. در عین حال، شایان ذکر است که دیپلماسی اطلاعاتی در پاسخ ایالات متحده به حمله تمام عیار روسیه به اوکراین بسیار موفق بود.اولین دلیلش رهبری قاطع رئیس جمهور جو بایدن است. در اواخر سال ۲۰۲۱، در حالی که روسیه در حال بسیج نیروهای خود و زمینه سازی برای حمله به اوکراین بود، بایدن دستور داد که اطلاعات مربوط به برنامه ها و نیات مسکو طبقه بندی شود. رئیس جمهوری  آمریکا می خواست به زمین بازی اطلاعات را هموار کند – به طوری که اوکراین و سایر متحدان و شرکای ایالات متحده و همچنین عموم مردم بتوانند آنچه را که ایالات متحده می بیند ببینند.

دوم، هدف سیاست ایالات متحده اصولی و روشن بود: جلوگیری از جنگ. همانطور که سالیوان در اوایل سال ۲۰۲۲ از تریبون کاخ سفید اعلام کرد، «در جنگ عراق، اطلاعات از همین تریبون برای شروع جنگ استفاده و به کار گرفته شد. ما در تلاش هستیم تا جنگ را متوقف کنیم، از جنگ جلوگیری کنیم.» بلینکن چند روز قبل از حمله روسیه پیام مشابهی را در شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد.تحت رهبری بلینکن، وزارت امور خارجه رویکردی متمرکز برای القای اطلاعات بیشتر در عرصه دیپلماسی اتخاذ کرده است. در انجام این کار، این اداره با جامعه اطلاعاتی همکاری نزدیک داشته است. بسیاری از مقامات ارشد وزارت امور خارجه – از سفرا و دیگر افسران خدمات خارجی گرفته تا معاونان وزیر، به دنبال فرصت‌هایی برای استفاده از اطلاعات طبقه‌بندی‌شده در تعاملات بین‌المللی، اظهارات عمومی یا رویدادهای دیپلماتیک هستند.بلینکن در خلال صحبتی که در ژوئیه ۲۰۲۲ با دفتر مدیر اطلاعات ملی انجام شد، به “هم افزایی عمیق بین اطلاعات ما و دیپلماسی ما” اشاره کرد.سپتامبر ۲۰۲۳، بلینکن رویکرد ایالات متحده در باب دیپلماسی را در میانه گذار از نظم پس از جنگ سرد به دوره جدیدی از رقابت استراتژیک که با مبارزه بین دموکراسی و استبداد تعریف می شود، تشریح کرد. او گفت که هسته اصلی این استراتژی «تعامل مجدد، احیای و تجسم بزرگترین دارایی استراتژیک ما است: اتحادها و مشارکت های آمریکا».

2

پشت پرده دیپلماسی آمریکایی

هوش نقش کلیدی در حمایت و توسعه این روابط خواهد داشت. اشتراک‌گذاری اطلاعات می‌تواند اعتماد ایجاد کند، دیدگاه‌های مشترکی را تعریف نماید که از اطلاعات معتبر و قابل اتکا برخوردار است و زمینه‌های جدیدی را برای همکاری میان شرکا هموار کند. اتحادهای تقویت شده نیز دارایی مهمی برای جامعه اطلاعاتی ایالات متحده محسوب می شوند. استراتژی امنیت ملی دولت بایدن و استراتژی اطلاعات ملی اخیر هر دو روشن می کنند که دیپلماسی اطلاعاتی نقشی اساسی در رقابت استراتژیک ایالات متحده علیه قدرت های اقتدارگرا و تجدیدنظرطلب ایفا خواهد کرد.

وزارت امور خارجه از دیپلماسی اطلاعاتی فراتر از جنگ در اوکراین استفاده کرده است. تنها در سال ۲۰۲۳، اطلاعاتی که درجه بندی شده یا از طبقه بندی خارج شدند، به صورت علنی و خصوصی در کانال های دیپلماتیک مورد استفاده قرار گرفتند تا به چین در مورد عواقب ارائه سلاح های مرگبار به روسیه برای کمک به جنگ این کشور در اوکراین هشدار دهند. اخیرا، وزارت امور خارجه از اطلاعات به عنوان بخشی از تلاش بزرگ‌تر جهت تشویق کشوری که در حال بررسی واردات سخت‌افزار نظامی چینی بر خلاف توافق‌های دوجانبه با ایالات متحده بود، استفاده کرد تا مسیرش را تغییر دهد. علاوه بر این وزارت امور خارجه برای تعامل با کشورها جهت جلوگیری از تکثیر فناوری‌های نظارتی برای دولت‌های مرتبط با نقض حقوق بشر، به شدت به اطلاعات طبقه بندی شده متکی است.

7817280

راهبرد اطلاعاتی واشنگتن

هیچ رویکرد واحدی برای دیپلماسی اطلاعاتی وجود ندارد. با این حال ما اصول راهنمایی را برای کمک به اطلاع رسانی درخواست های پرسنل وزارت خارجه برای افشای یا انتشار علنی اطلاعات ایجاد کردیم. در ادامه به این هفت اصل اشاره می کنیم.دیپلماسی اطلاعاتی باید از یک هدف سیاسی تعریف شده حمایت کند. با سایر عناصر قدرت ملی سازگار باشد و آن را تقویت کند. تقویت اتحادها و مشارکت ها را در اولویت قرار داده، برای حفظ اعتبار ایالات متحده، به اطلاعات چندمنبعی معتبر، قابل اعتماد و ایده آل تکیه کند. این ساختار باید تلاش کند تا اطلاعات جدید و منحصر به فردی را به اشتراک بگذارد. علاوه بر این، اطلاعات مورد استفاده در حمایت از دیپلماسی باید واضح، قابل درک و به راحتی با مخاطبان مورد نظر خود ارتباط برقرار کند. ژانویه، ما این اصول و رهنمودها را برای استفاده از دیپلماسی اطلاعاتی در سیاست داخلی وزارت امور خارجه به منظور افزایش آگاهی در میان نیروی کار خود و ارائه راهنمایی برای نسل های آینده افسران خارجی و خدمات ملکی تدوین کردیم.

دوم، ما از فناوری برای گسترش دسترسی به دیپلماسی اطلاعاتی برای دیپلمات‌های ایالات متحده در داخل و خارج از کشور با در دسترس قرار دادن منابع و ابزارهای اشتراک اطلاعات به صورت آنلاین در شبکه‌های طبقه‌بندی‌شده و طبقه‌بندی نشده وزارت امور خارجه استفاده کردیم.سوم، داده های اطلاعات ایالات متحده در مورد روسیه و اوکراین – خاص، منسجم و دقیق بود. تحلیلگران جامعه اطلاعاتی به اعتبار و قابل اعتماد بودن اطلاعاتی که در مورد فعالیت‌ها و اهداف روسیه جمع‌آوری می‌کردند، اطمینان بالایی داشتند – این گزاره نتیجه سال‌ها سرمایه‌گذاری در جمع‌آوری و قابلیت‌های تحلیلی قلمداد می شد.چهارم، داده‌های ارائه شده درباره فعالیت‌های روسیه به جامعه اطلاعاتی این امکان را می‌دهد تا اطلاعات معتبر را برای به اشتراک گذاشتن با شرکای خارجی یا مردم بدون به خطر انداختن منابع و روش‌های حساس‌تر مجموعه، تنزل داده یا از طبقه‌بندی خارج کنند. نتیجه نهایی این است: دیپلماسی اطلاعاتی برای حمایت – و توانمندسازی – ماموریت وزارت خارجه، آژانس اصلی مسئول سیاست خارجی ایالات متحده، به طور فزاینده ای حیاتی است. اما باید به شیوه ای سازگار با امنیت ملی و ارزش های ایالات متحده استفاده شود. بدون حفاظ، خطر سوء استفاده از دیپلماسی اطلاعاتی وجود دارد.با بازگشت به آن شب باشکوه در فوریه ۲۰۲۲، به یاد می آورم که جهان چقدر تغییر کرده است – و چقدر رابطه بین اطلاعات و دیپلماسی در چند سال متحول شده است. ما دیگر نمی توانیم هوش را صرفا به عنوان یک منبع تحلیلی در نظر بگیریم. در عوض، اطلاعات باید به عنوان یک اهرم توانمندساز حیاتی دیپلماسی ایالات متحده در خط مقدم رقابت ما با دشمنان استراتژیک در نظر گرفته شود.

ممبع: اقتصادتیوز به نقل از فارین پالسی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.