قطعات غربی در تسلیحات روسی؛ ناکامی تحریم‌های آمریکا و متحدانش
09 اسفند 1402 - 15:05
شناسه : 77207
2
پایگاه خبری هیل در مطلبی نوشت که به‌رغم وضع تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه، بخشی از قطعات جنگ افزارهای روسیه، ساخت آمریکا و متحدانش است.
پ
پ

کارشناسان در جلسه استماع دیروز سه‌شنبه به سناتورهای آمریکایی اعلام کردند که قطعات تسلیحات پیشرفته ساخت ایالات متحده در بمب ها و مهمات روسی پیدا شده است.

این قطعات که به گفته جیمز برن از اعضای ارشد اندیشکده رویال یونایتد سرویس (RUSI) هسته اصلی سلاح‌های پیشرفته نامیده شده اند، از مرزهای کنترل‌های صادراتی عبور کرده و نقش بسزایی در کشتار اوکراینی ها بازی می کنند.

دیمین اسپلیترز از اعضای ارشد نهاد پژوهشی جنگ افزارها مستقر در انگلیس در همین زمینه به سناتورهای آمریکایی گفت: شکست آمریکا و متحدانش در نظارت و کنترل بر صادرات قطعاتی تسلیحاتی، توان کشورهای متخاصم را بیشتر کرده است.

سناتور ریچارد بلومنتال رئیس کمیته فرعی دائمی تحقیقات، پس از سفر هفته گذشته با رهبران سنا به کی‌یف، گفت: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین پوشه ای را در اختیار سناتورهای بازدیدکننده قرار داده که حاوی جزئیات ۲۱۱ سلاح تولید روسیه است که در آن فناوری های پیشرفته ساخت آمریکا استفاده شده که برای کشتن اوکراینی ها در میدان جنگ استفاده می شود.

وی افزود: تحلیلگران در میدان نبرد متوجه شده‌اند که قطعات غربی، به‌ویژه آمریکایی در اکثر تسلیحات روسیه دیده می شوند.

الینا ریباکووا معاون سیاست خارجی دانشکده اقتصاد کی‌یف در این خصوص گفت: ۹۵ درصد تسلیحات روسیه با استفاده از قطعات پیشرفته آمریکایی و دیگر متحدان غربی آن ساخته می شوند.

وی در مقاله ای در همین زمینه اذعان کرد: با وجود تحریم‌ها علیه روسیه، دسترسی این کشور به قطعات مهم دوباره از سر گرفته شده است.

یک گزارش اخیر از دانشکده اقتصاد کی‌یف نیز نشان می دهد که شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکایی مانند اینتل، آنالوگ دیوایس، تگزاس اینسترومنتز و آی‌بی‌ام به تجارت با روسیه از طریق کشورهای ثالث ادامه می‌دهند.

کارشناسان حاضر در جلسه کمیته سنا از همین رو خواستار برخورد شدید با شرکت های یادشده و مجازات آنها، نظارت بیشتر بر صادرات و اجرای سخت‌گیرانه‌تر مقررات تجاری در مسیرهای کشتیرانی و استفاده از منابع دولتی برای بررسی خریداران بالقوه شدند.

منبع: ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.