انجام۳۰ میلیون نهال و بذرکاری در کل کشور
15 اسفند 1402 - 9:28
شناسه : 77597
0
رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی با اشاره به اجرای طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور گفت: تاکنون بالغ بر ۳۰ میلیون نهال کاری و بذرکاری در قالب این طرح انجام شده است. امیدواریم تخصیص اعتبارات نیز در دستور کار قرار گیرد.
منبع : ایسنا
پ
پ

روز درختکاری هر سال ۱۵ اسفندماه گرامی داشته می‌شود. در این روز مردم تشویق به کاشتن نهال می‌شوند البته از سال جاری دولت نیز پای کار آمده و طرحی تحت عنوان کاشت یک میلیارد درخت را با جلب مشارکت مردمی از ۱۱ آذرماه در کشور آغاز کرده است.

سید هاشم موسوی نژاد درباره اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت  طی یک ماه اخیر اظهار کرد: در این طرح چهار برنامه برای توسعه و احیای جنگل شامل برنامه توسعه پوشش گیاهی، برنامه توسعه مناطق بیابانی، برنامه توسعه مرتعی، برنامه توسعه فضای سبز و برنامه توسعه زراعت چوب معرفی شد که در هر چهار بخش پیشرفت نسبتا خوبی را شاهد هستیم.

به گفته رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی تاکنون ۱۱۶ میلیون نهال در بخش دولتی و ۱۲۱ میلیون نهال  در بخش غیر دولتی تولید شده است.

وی ادامه داد:  بالغ بر ۳۰ میلیون نهال‌کاری و بذرکاری در کل کشور انجام شده است و این طرح فرایند رو به رشدی را خوشبختانه  طی می‌کند. احتمالاً چندین برابر سال‌های قبل درختکاری خواهد شد و گونه‌های مربوط به هر چهار برنامه شامل گونه‌های جنگلی، مرتعی، بیابانی و زراعت چوب کاشته خواهد شد.

به گفته موسوی‌نژاد تاکنون ۱۱۶۴ تفاهمنامه در سطح ملی، استانی و شهرستانی برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال امضا شده است.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی با اشاره به برنامه‌های سال آینده در خصوص  اجرای این طرح اظهارکرد: برنامه ما برای سال آینده شامل رفع نواقص موجود وغنا بخشیدن به موضوعات علمی مربوط به طرح و نحوه تامین اعتبارات می‌شود. زیرساخت‌های قانونی به صورت ویژه ما درگیر خود کرده و قرار است به این موضوع نیز پرداخته شود.

وی اضافه کرد: تعلل‌هایی برای اجرای طرح یک میلیارد اصله نهال صورت گرفت و وظیفه‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی خیلی شفاف نیست. فرایند تزریق اعتبارات به‌کندی پیش می‌رود. ۴۵۰۰ میلیارد تومان سالانه برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت اعتبار مورد نیاز است. تا کنون ۸ درصد آن که بالغ بر ۳۷۵ میلیارد تومان می شود اعتبار در نظر گرفته شده که هنوز تخصیص نیافته اس این در حالیست که برای کاشت و نگهداری و تامین آب مورد نیاز نهال ها به بودجه نیاز داریم چرا که تا سه سال باید از نهال های کاشته شده مراقبت کنیم.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی درباره لزوم توجه به سازگاری نهال‌های کاشته شده با اقلیم هر منطقه اظهار کرد: تطبیق گونه‌های کاشته شده با اقلیم جزو ضرورت‌هاست بنابراین لازم است برای جلوگیری از افت نهال و تثبیت و استقرار نهال آن به سازگاری نهال با اقلیم توجه شود. در اسناد پشتیبان طرح نیز انطباق گونه با محیط و اقلیم منطقه مورد تاکید قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: قبل از این مرحله ۴ میلیون و ۱۱۷  هزار هکتار عرصه برای کاشت شناسایی و استعدادیابی شده است و معیارهای اکولوژیک مانند شیب، ارتفاع، بارندگی، دما و خاک ارزیابی شده و در طرح اولیه مورد توجه قرار گرفته است بنابراین گونه‌های قابل کشت در هر منطقه مشخص است.

موسوی نژاد در پایان اظهارکرد: برخورداری از طرح برای تجویز گونه مهم است چون اگر طرح نداشته باشید، نمی‌توانید گونه را جهت تولید در نهالستان تجویز کنید بنابراین برخورداری از این اطلاعات می‌تواند موجب ایجاد تناسب بین عرصه و نهال شود البته این موضوع در اسناد پشتیبان مورد توجه قرار گرفته است حتی محدوده‌های رقومی ۴ میلیون و ۱۱۷ هزار هکتار در جلسه‌ای که ماه پیش با سازمان برنامه و بودجه وزارت نیرو جلسه‌ داشتیم،  به آن‌ها نیز ارائه شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.