سران غرب چگونه میلیون‌ها نفر را قربانی جنگ اوکراین کردند؟
18 اسفند 1402 - 15:32
شناسه : 77859
1
بحران پناهجویان و بحران انرژی، دو دستاورد حمایت اروپا از اوکراین در جنگ با روسیه در سومین سال درگیری وارد فاز جدی‌تری شد.
پ
پ

 کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا از افزایش چشمگیر شمار اخراج‌های پناهندگان به کشورهای مبدأ در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن خبر داد. به گفته « ایلوا یوهانسون»، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا، این تعداد ۱۵ درصد افزایش یافته است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که شمار اخراج‌های پناهندگان از آلمان هم در سال ۲۰۲۳ به شدت افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که دولت این کشور همچنان بر لزوم تسریع روند اخراج‌ها تاکید دارد. «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان هم پاییز گذشته خواستار اخراج پناهجویان «در مقیاس وسیع» شد. انگلیس و شخص «ریشی سوناک»، نخست‌وزیر بریتانیا نیز رویکردهای افراط‌گرایانه‌ای مانند انتقال پناه‌جویان به کشور بحران زده رواندا در پیش گرفته‌اند. کشورهایی همچون ایتالیا و فرانسه نیز که از مقاصد اصلی پناه‌جویان هستند نیز با قوانین سخت‌گیرانه به تقابل با آنان روی آورده‌اند. این رویکرد افراط‌گرایانه و ضد انسانی در اروپا علیه پناه‌جویان در حالی است که این کشورها متعهد به اجرای کنوانسیون ۱۹۵۱ پناه‌جویان می‌باشند و رفتار آنها عملا نقض حقوق بشر و قوانین جهانی است؛ به‌ویژه آنکه اکثر پناه‌جویان قربانیان جنگ‌افروزی‌های کشورهای غربی در کشورشان هستند.

دومین بحران حاصل از حمایت از اوکراین در نزاع نظامی با روسیه، در حوزه انرژی است. وزرای انرژی اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل توافق کردند که طرح اضطراری گاز را که در پایان ماه جاری منقضی می‌شود، برای یک سال دیگر تمدید کنند. بر این اساس، کشورهای اتحادیه اروپا باید به‌طور داوطلبانه مصرف گاز خود را ۱۵‌درصد کمتر از میانگین مصرف سالهای گذشته حفظ کنند. این طرح اضطراری در سال ۲۰۲۲ در واکنش به بحران انرژی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین اجرایی شد و ابتدا قرار بود تا پایان مارس ۲۰۲۳ ادامه یابد. با این حال، یک سال پیش، وزرای انرژی بر سر تمدید آن برای یک سال دیگر توافق کردند. این رویکردها در کنار افزایش تورم و هزینه‌های انرژی، شرایط سختی به شهروندان اروپا تحمیل کرده است؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از ساکنان اروپا باید میان تامین سوخت و یک وعده غذا، یکی را باید انتخاب کنند.

آمارها نشان می‌دهد که گرانی سوخت در سال گذشته جان ۶۸ هزار نفر را در زمستان گرفت. آمریکا که اروپا را گرفتار جنگ اوکراین کرده و عملا آنها را از گاز ارزان روسیه محروم نموده، به رغم تعهداتش، گاز را چهار آمارها نشان می‌دهد که گرانی سوخت در سال گذشته جان ۶۸ هزار نفر را در زمستان گرفت. آمریکا که اروپا را گرفتار جنگ اوکراین کرده و عملا آنها را از گاز ارزان روسیه محروم نموده، به رغم تعهداتش، گاز را چهار برابر قیمت به اروپا فروخته است.

وضعیت نابسامان پناه‌جویان از یک‌سو و استمرار شرایط سخت و ریاضتی برای تامین انرژی در کنار تورم و کاستی‌های اقتصادی برای مردم اروپا در حالی روی داده است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی ۵۸ میلیارد یورو صرف تامین تسلیحات نظامی  برای اوکراین کردند. اخیرا نیز اتحادیه اروپا از اختصاص کمک ۵۰ میلیارد دلاری برای سال آتی به اوکراین خبر داد. سرویس اقدام خارجی اروپا (EEAS) همچنین ایجاد یک صندوق نظامی ویژه برای اوکراین را پیشنهاد می‌کند که شامل حدود ۶.۵ میلیارد یورو (۷ میلیارد دلار) از دارایی‌های تسهیلات غیر بودجه‌ای صلح اروپا (EPF) و حداکثر ۵ میلیارد دلار است و از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ سالانه ۵ میلیارد یورو (۵.۴ میلیارد دلار) در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

علاوه بر بحران پناهجویان و انرژی، انتشار یک فایل صوتی که دخالت مستقیم آلمان در نبرد اوکراین مقابل روسیه را افشا می‌کند، نگرانی‌ها از افزایش دامنه درگیری‌ها را تشدید کرده است.

سردبیر گروه رسانه‌‌ای روسیا سگودنیا (روسیه امروز) و کانال تلویزیونی RT (راشا تودی) به‌تازگی خبر داد که یک فایل صوتی به دست آورده است که در آن افسران عالی‌رتبه ارتش آلمان در مورد حملات به پل کریمه صحبت می کنند.‌ در این نوارصوتی ۴۰ دقیقه‌ای، افسران ارتش آلمان از ارتش آمریکا و انگلیس نام می‌برند و سردبیر گروه رسانه‌‌ای روسیا سگودنیا (روسیه امروز) و کانال تلویزیونی RT (راشا تودی) به‌تازگی خبر داد که یک فایل صوتی به دست آورده است که در آن افسران عالی‌رتبه ارتش آلمان در مورد حملات به پل کریمه صحبت می کنند.‌ در این نوارصوتی ۴۰ دقیقه‌ای، افسران ارتش آلمان از ارتش آمریکا و انگلیس نام می‌برند و ضمناً اذعان می‌کنند که برای مدت طولانی مستقیماً در درگیری دخالت داشته‌اند.

در همین حال صدراعظم آلمان فاش کرد پرسنل نظامی انگلیس به عنوان بخشی از ماموریت‌های محرمانه جهت کمک‌رسانی به نیروهای اوکراین به این کشور اعزام شده‌اند. در پی این افشاگری، انگلیسی‌ها از شولتس انتقاد و او را به سوءاستفاده از اطلاعات متهم و عنوان کرده‌اند که ممکن است این سخنان، جان نظامیان انگلیسی را به خطر بیندازد.

با این حال سران اروپا این روزها احتمال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید و قطع کمک‌های ایالات متحده به اوکراین و ائتلاف نظامی ناتو را دست‌آویز رونمایی از طرح دفاعی اتحادیه اروپا کرده‌اند.

بر اساس بیانیه‌ای که در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، آنچه برنامه صنعت دفاعی اروپا با نام اختصاری EDIP نامیده شده است، طرحی است که اروپا را از فاز تدابیر اضطراری کوتاه‌مدت به سمت یک رویکرد ساختاری و بلندمدت در حوزه صنعت دفاعی هدایت می‌کند.

گفتنی است که بخشی از منابع مالی این برنامه طبق بیانیه صادر شده، از سودهای ناشی از دارایی های مسدود شده روسیه در اروپا تامین خواهد شد.

منبع: نورنیوز

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.