خطادر شمارش؛تعداد یوزهای باقی مانده باز هم کاهش یافت
21 اسفند 1402 - 13:25
شناسه : 78050
0
تعداد یوز‌های باقی مانده در طبیعت بسیار کم است به همین خاطر شناسایی هر یوز جدید امید زیادی را برای دوست‌داران این حیوان گونه ایجاد می‌کند اما حالا اخباری منتشر شده که 2 یوز اشتباه شناسایی شده و اصلاً وجود خارجی ندارند.
منبع : فارس
پ
پ
یوزپلنگ گونه در معرض انقراض در حیات وحش ایران است و تعداد اندکی از این گربه‌سان در طبیعت موجود است به همین خاطر تعداد این حیوان از اهمیت خاصی برخوردار است. در سال‌های گذشته به کمک دوربین‌های تله‌ای سعی می‌شد که تعداد حیوانات شناسایی معلوم شود و هر کدام با ویژگی‌هایی که دارند نامگذاری شوند. اما امروزه اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد این شناسایی‌ها اشتباه بوده و تعداد یوزهای ثبت شده کمتر از این تعداد است. در واقع دو یوز به اشتباه چند بارمعرفی شده‌اند.پویان بهنود کارشناس حیات وحش در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: بررسی‌های مجدد تصاویر ثبت شده توسط دوربین های تله ای در پارک ملی توران نشان می‌دهد که برخلاف گزارش های منتشر شده توسط یک انجمن در خصوص شناسایی دو فرد یوزپلنگ جدید، (یک گزارش مربوط به شهریور سال ۱۴۰۱ و گزارش دوم در مهر ۱۴۰۲) به دلیل خطای انسانی اشتباه بوده و برخلاف ادعای مطرح شده، در دو سال گذشته هیچ یوزپلنگ بالغ جدیدی در زیستگاه های ایران و بخصوص استان سمنان ثبت و شناسایی نشده است.
وی ادامه داد: در شامگاه جمعه، چهاردهم مرداد ماه ۱۴۰۱، یک توله یوز با جنسیت ماده در محور عباس‌آباد – میامی استان سمنان بر اثر برخورد با خودروهای عبوری تلف گردید. در ابتدای گزارش این حادثه تیمی از محیط‌بانان و کارشناسان در محل تصادف حاضر شده و موفق به مشاهده یک یوز بالغ به همراه یک توله در نزدیکی محل وقوع تصادف شدند. ظاهرا یوز ماده در زمان حادثه دو توله داشته که در تصادف یک توله خود را از دست داده بود و برای اطمینان از مرگ توله از دست رفته کنار جاده همراه با توله دوم باقی مانده خود با خطر تصادف دست و پنجه نرم می‌کرد که سرانجام پس از چهار روز محل را ترک کرد. این کارشناس حیات وحش تصریح کرد: در این مدت بارها با فاصله زیادی از جاده توسط محیط‌بانان و کارشناسان دیده شد اما به علت فاصله زیاد امکان تصویربرداری وجود نداشت و شناسایی الگوی خال‌ها هم ناممکن بود. این یوزپلنگ ماده به همراه توله خود تا امروز برای ما ناشناس است. اما در روز شانزدهم شهریور ۱۴۰۱ دوربین های توله‌ای در حوزه حفاظتی عباس آباد دو تصویر از یک یوز ماده بالغ و یک توله با جنسیت نا مشخص ثبت کردن که با توجه به اینکه تنها یک توله در جلوی دوربین قرار گرفته بود، برخی از کارشناسان این فرضیه را مطرح کردند که این یوز ماده بالغ به همراه توله‌اش احتمالا همان یوزی است که در مرداد ماه کنار جاده قرار داشت. به دلیل خطای انسانی در شناسایی الگوی خال‌های این یوز ماده، فرد جدیدی به اسم مهسا معرفی شد که پس از مدتی مجدد اسمش را به مهتاب تغییر دادند.
بهنود افزود: متاسفانه این اطلاعات نادرست در مورد شناسایی این یوز ماده باعث گزارشات اشتباهی شد که تا همین امروز ما روی یک فرد جدید حساب باز کرده بودیم، در صورتی هیچ یوزپلنگ جدیدی به اسم مهتاب اصلا وجود خارجی ندارد و در بررسی‌های مجدد متوجه شدیم این یوز همان تلما است. تلما یوز ماده در تاریخ ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۱ به همراه چهار توله با جنسیت ناشناس توسط دوربین های تله ای ثبت شد. این کارشناس حیات وحش افزود: در گزارش دیگری در سوم مهر ۱۴۰۲ بار دیگر موضوع ثبت یک یوز جدید در محدوده پارک ملی توران مطرح گردید، که اشاره به ثبت یک یوز جدید یا توله هایی که قبل از سال ۱۴۰۱ توسط دوربین های تله ای ثبت شده بودند عنوان شد. در بررسی الگوی خال‌های این تصویر هم مشخص شد که هیچ یوز جدیدی وجود ندارد و تصویر ثبت شده متعلق به یک یوزه ماده به نام مهشاد است.موضوع شناسایی یوزپلنگ ها با توجه به‌ اینکه تعداد یوزپلنگ های شناسایی شده در ایران بسیار اندک و جمعیت یوزپلنگ آسیایی در آستانه انقراض قرار دارد از اهمیت زیادی برخورداراست. تعداد یوزهای شناسنامه‌دار به حدی کم است که هر فرد یوز ثبت شده درصد مهمی از جمعیت و تعداد باقی مانده را به خود اختصاص می‌دهد. بطوریکه اعلام هر یوز جدید موضوع بسیار مهم و اثرگذاری در حوزه شناسایی تنوع ژنتیکی باقی مانده و روابط اکولوژیکی یوزپلنگ آسیایی محسوب می‌شود. گزارش در خصوص شناسایی هر یوز جدید به دلیل وجود خطای انسانی بایستی با مشارکت چندین کارشناس انجام پذیرد تا میزان خطا کاهش یابد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.