روایت رسانه‌های چین از رزمایش مشترک با ایران و روسیه
23 اسفند 1402 - 17:51
شناسه : 78256
1
کارشناسان پکن به تازگی گفتند که نیروهای دریایی چین، ایران و روسیه در تلاش برای حفظ امنیت دریایی منطقه، بدون هدف قرار دادن هیچ کشور ثالث یا تنش منطقه‌ای فعلی، رزمایش خود را در نزدیکی دریای عمان آغاز کردند.
پ
پ

رزمایش مشترک «کمربند امنیتی-۲۰۲۴» روز دوشنبه (به وقت محلی) پس از ورود ناوهای جنگی چین به آب‌های نزدیک چابهار در ایران و پیوستن به ناوهای ایران و روسیه آغاز شد.

این چهارمین رزمایش مشترک دریایی این سه کشور از سال ۲۰۱۹ است.

تلویزیون مرکزی چین گزارش داد بر اساس برنامه‌ای‌ سالانه و توافقات این سه کشور، این رزمایش مشترک از روز سه‌شنبه در دریای عمان آغاز شد و تا روز جمعه هفته جاری ادامه دارد.

در این گزارش آمده است که این رزمایش با مضمون ایجاد مشترک صلح و امنیت، عمدتا دوره‌های آموزشی ضد دزدی دریایی و امداد و نجات را شامل می‌شود.

وزارت دفاع ملی چین روز دوشنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت که هدف از این رزمایش حفاظت مشترک از امنیت دریایی منطقه است.

تلویزیون مرکزی چین گزارش داد که رزمایش مشترک «کمربند امنیتی» با میزبانی نیروی دریایی ایران برگزار می‌شود و بیش از ۱۰ ناو این سه کشور در آن مستقر هستند.

نیروهای شرکت کننده چین، سه ناو جنگی گروه ویژه اسکورت نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) را شامل می‌شود که به تازگی ماموریت‌های اسکورت را در دریای عدن به پایان رسانده اند. این کشتی‌ها شامل «اورومکی» نابودگر موشکی هدایت پذیر مدل ۰۵۲D، «لین یی» ناوچه موشکی هدایت پذیرمدل ۰۵۴A و «دونگ پینهو» کشتی تدارکاتی جامع مدل ۹۰۳A است. این گزارش می‌گوید ایران بیش از ۱۰ ناو شامل ناوچه‌های «البرز» و «جماران» را اعزام کرده است و روسیه «واریاگ» ناو موشکی هدایت پذیر و «مارشال شاپوشنیکوو» یک کشتی ضد جنگ زیردریایی بزرگ را به این رزمایش فرستاده است.

لیانگ دونگ، عضو گروه ویژه اسکورت نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین، در گزارش تلویزیون مرکزی چین گفت: این رزمایش‌های مشترک تبادلات و همکاری نیروهای دریایی چین، ایران و روسیه را افزایش می‌دهد و همچنین اراده و توانایی [این سه کشور] را در محافظت مشترک از امنیت دریایی و ایجاد یک جامعه دریایی با آینده‌ای مشترک بیشتر نشان می‌دهد.

جو خوا، متخصص امور بین الملل در دانشکده روابط بین الملل و دیپلماسی دانشگاه مطالعات خارجی پکن، روز سه شنبه گفت چهارمین رزمایش مشترک دریایی چین، ایران و روسیه نشان می‌دهد که این رزمایش منظم و همیشگی شده است و دوستی دیرینه سه کشور را گسترش می دهد.

جو خوا اظهار داشت: چنین رزمایش‌هایی قابلیت همکاری دریایی ‌را افزایش و همکاری عملگرایانه را ارتقا می دهد و  همچنین ایمنی دریانوردی در مسیرهای دریایی بین المللی منطقه را حفظ می کند.

رسانه روسی آر تی روز دوشنبه گزارش داد که نمایندگان ارتش آذربایجان، هند، قزاقستان، عمان، پاکستان و آفریقای جنوبی به عنوان ناظران این رزمایش مشترک حضور دارند.

جو خوا گفت که حضور این شش کشور به عنوان ناظر، به رسمیت شناخته شدن این رزمایش را نشان می‌دهد، زیرا این رزمایش بر تلاش‌های مشترک در زمینه صلح و ثبات با جامعیت بسیار چندجانبه متمرکز است و هدف رویارویی نظامی سنتی را دنبال نمی‌کند.

وی افزود انتظار می‌رود رزمایش مشترک «کمربند امنیتی» در جامعه بین المللی بیشتر شناخته شده و به واکنش مثبت بیشتری دست یابد و شرکت کنندگان بیشتری در آینده به آن بپیوندند.

بر پایه این گزارش، برخی رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند این رزمایش سه جانبه با تنش‌های کنونی در دریای سرخ و جنگ رژیم صهیونیستی در غزه مرتبط است.

یک کارشناس نظامی چین که نخواسته هویتش فاش شود، ضمن غیرحرفه‌ای تلقی کردن این گزارش‌های غربی، روز سه شنبه گفت: چین، ایران و روسیه پیش از تنش‌های فعلی خاورمیانه، به شکل منظم رزمایش‌های مشترک در منطقه انجام می‌دادند و دریای عمان از غزه و دریای سرخ دور است.

این کارشناس افزود دریای عمان یکی دیگر از مسیرهای دریایی مهم بین المللی است که به صلح و ثبات نیاز دارد و این رزمایش سه جانبه این امر را ممکن می‌کند.

جانگ جون‌شه، یکی دیگر از کارشناسان نظامی چین، روز سه شنبه گفت رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه هیچ کشور ثالثی را هدف قرار نمی‌دهد و همچنین به وضعیت منطقه‌ مربوط نیست.

وی افزود: آمریکا باید درباره خود فکر کند، زیرا رزمایش نظامی آمریکا با متحدانش اغلب با مسائل جغرافیای سیاسی مرتبط است و بسیاری از آن‌ها در منطقه آسیا-اقیانوسیه، چین را هدف می‌گیرد.

منبع: ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.